Alla inlägg under september 2009

Av Anette - 28 september 2009 19:35

Det är 27 september i Västerbotten och mina blommor på balkongen bara fortsätter att slå ut blomma för blomma och det kommer nya ringblommor, nya krasse och nya tagetes. Krassen väller ut från väggen. Det är så härligt att det drar ut på säsongen så länge. Hösten kom hit veckan som gick. Då kom den kalla krispiga luften och blåsten men solen har varit framme väldigt mycket. Den värmer inte så mycket längre men man blir ju gladare när den lyser än när det regnar och är mulet och ruskväder.


Den långa gråa murriga hösten blir ju kort i år. Max två månader om det nu blir ens det. För sen kommer advent och julen och då är det så mysigt med ljus och pynt och spänd förväntan. Oktober har jag vikt åt att få hallen klart och sen städa och tvätta fönster och så småningom plocka bort från balkongen. Det kommer nog snart en natt med frost som tar mina kära blomster. Men jag väntar så gärna tills dess.  November ska jag åka till norrbotten och vips så är det advent.


här kommer bilder på mina blommor

    

Av Anette - 23 september 2009 12:41

Gick tidigt till hotellet för att äta frukost och få information om fjärrvärme å styrelsens vägnar i Bostadsrättsföreningen. Lite överraskade blev jag av att det bara var jag och 3 till samt 5 personalFörvånad. Men jag fick info, personliga samtal och god frukost och suvernierer.


Kom hem och får sms av en kompis om vi ska fixa håret på varann som vi pratat om. Jag hade skrivit in att hon var ledig ons tors och att vi kunde göra det på dagtid. Men hon jobbar när jag föreslår tid idag hos henne.och sen när vi ändrat tiden får jag frågan hos dig eller mig? Lite överraskad igen!Förvånad Men nu blir det då hos mig ikväll. Ja, lite färgning och klippning.


Håller på att smälta ljusmassa och för att få fram en rostbrun eller brun färg i alla fall så blandade jag orange och svart. Gissa om jag blev jätteöverraskade när det blev grön färg.  Det är spännande att gjuta ljus och laborera med gamla ljus och dess färger och blanda och sen lägga i ljusfärg i det och vips så blir det nått jag aldrig kunnat gissaFörvånad.


Lika överraskande var inte gjutning av ljusen jag gjorde förra omgången som ni kan se här. Men det blev fina höstfärger tycker jag i alla fall.


  

Av Anette - 21 september 2009 16:35

Solen skiner och jag med den. Det har varit +18 i lördags här i köpingen. Cool Sånt gillar jag.

Det kom ingen P till rallyt denna helg så jag for inte heller dit. Lite pga av att jag var barnvakt och sov över hos dom. Och efter frukost så for vi till K-rauta och jag köpte klickgolv till hallen. Så härligt att det nu står i hallen och väntar på att få bli nerlagtFlört


När vi for hem från stan med detta golv mötte vi rallybilarna och då kände jag att oj, nu är det försent och det hade ju varit kul att kolla men golvet och barnbarnen gick före denna helg. Var ju ute en lite sväng i fredags också. Här på hotellet har dom after work som kallas fredagskrysset. Då äter man buffé lyssnar på musik och får ett korsord som man får ledtrådar från musiken till att lösa. Vinster är inträde och middag till olika kommande arrangemang eller 100kr på Frasses eller nått sånt. Trevligt är det i alla fall.


Ja sen var jag till kyrkan för att lägga min röst. Det är ju en demokratisk rättighet och skyldighet tycker jag. Det dör folk varje dag för sin strid och kamp för att få leva i demokrati. Då ska vi som har en värna om det vi har tycker jag.


Idag har det mest blivit hushållsarbete. Tvättat några maskiner med mina tvättnötter. Miljövänligt och billigt. 6-8 nötter i en påse räcker till 6-8 tvättar. Inget sköldmedel, inga avlagringar i maskinen, inge jox som far ut i grundvattnet. Och billigt. en låda kostade 75kr och den räcker i flera månader. Går att blanda till fläckmedel och annat av nötter oxo. Inte så dumt.


I övrigt har jag mest ringt en massa samtal och på det sättet fått en hel del ärenden gjorda. Och ett par raggarsockor till lilltjejen blev klara i morse. Kanske blir att hon får dom i morgon om vi träffas då. Men som det ser ut så gör vi det.


Tror jag ska ta en tidning och gå ut och lägga mig på balkongen och njuta av govädret än en stund.

Av Anette - 17 september 2009 20:09

Det känns så häftigt att det håller på att bli verklighet. Ja, dom bilder jag så länge haft i huvudet av hur hallen skulle kunna se ut. Nu går det ett steg närmare för varje dag. Dörren är ju på plats. Och T har rivit ut gamla golvet och skrapat luddet efter den mattan. Som ni ser på bilden ett riktigt trist jobb. Spruta ut aceton ett par liter för att lösa upp limmet och sen skrapa skrapa skrapa ull. Men nu är det gjort. Och allt gammalt är fört på tippen.


Och jag har lyssnat på min magkänsla och ringt golvläggarn för att ändra mig. En sa att det inte är bra med klickgolv när det är ojämt underlag. Men det är så litet golvet och ska ju spacklas jämnare och det är inte så ojämt som t ex vardagsrummets golv. Så jag vill ha klickgolv och nu blir det så. Jag är så nöjd att jag vågade ändra mig så att det kan bli så fint som det bara går. Ska inte nöja mig med second best när jag inte behöver.


Idag har vi haft soligt men med väldigt isande kall vind. Var ute med vovven Sally en kort vända och blev genomblåst och frusen direkt.


Och idag har jag träffat en person som haft svininfluensan och pratat i telefon med en som har svininfluensan. Så den kommer närmare och närmare. Undrar hur långt bort vaccinet är nu? Jag känner inte för att ligga sjuk i svininfluensan.


Nå, har ser ni en som ligger på golvet inte golvad av svininfluensan men väl av mig. :=) Skrapa skrapa jobba jobba!

  

Ja det gjorde han bra. Han har ju tränat på mitt sovrumsgolv för nått år sen drygt.


Känns nu som om jag vill gå vidare med nästa projekt direkt innan jag ens är klart med hallen. Blir ju så inspirerad nu när jag ser att jag kan förverkliga drömmen. Men det får nog vänta till nästa höst. Ska få detta klart och njuta av det och sen höststäda och sen kommer julen och vips så var det nytt år. knappt 3 mån kvar till jul och vi har sommarvärme vissa dagar och mer sånt har dom lovat. Skönt e de! Får försöka njuta var dag av den dagens bästa

Av Anette - 14 september 2009 18:29

Ja jag kom mig iväg i fredags. Trött och bussen gick inte när jag trodde men den kom och jag klev på. Fick mkt värk under resan och kom efter 6tim fram och satt  sen 4tim på busstn med supervärk. Kunde inte flytta mig utan satt och väntade att brosan skulle sluta jobbet. När han kom blev det lite bättre och vi for till apoteket och jag köpte ut mer citodon utifall att det skulle ta fart igen. Hade med piller men citodonen var nästan slut även hemma.

Lördag var en bra dag söndag vaknade jag med värk men fick låna värmedynan och så var den dagen oxo bra. Jag har frysit hela helgen. Men söndag gick jag och la mig i ett solarium 12 min oc hdå blev jag äntligen varm. Det höll i sig flera timmar. Men det var ruggigt höstväder i Ösund. Men inne var det varmt och stämningen god. Har haft det bra med brosan min och vi har fått prata och umgås och hunnit ventilera livet. Det var drygt ett år sen sist vi sågs och då var det bara några timmar. Måste skärpa till oss och träffas oftare. Men så här såg det ut när han lagat mat till oss och hans sambo Deng höll i kameran och förevigade oss.

  

Av Anette - 10 september 2009 12:29

Och det är bara lunchtid ännu.

Skulle träffa styrelsen här i Bostadsrättsföreningen för att hjälpa till att tömma ett rum från byggskräp. Jo, jag bar gullfiber, isolering som inte väger nått. Det orkade till och med jag och mina armar och axlar. Många skulle även slänga lite eget skräp nu när vi hade hyrt släp och skulle till tippen. Jag fick hjälp att få iväg en dörr som stått i mitt förråd. Men när jag sen kommer upp i lägenheten så vad är det första jag ser?? Jo, ett knippe spruckna plastlister som togs bort i söndags när jag fick ny sovrumsdörr. Dessa lister skulle ju på återvinningen. Källsorteras. Och vad gör jag då?? Jo, min arma hjärna fattar inte att ta med dem ner till släpet som ska till tippen. Jag kan säga att det är sådana här situationer som får mig att inse hur värken inverkar på hjärnkapaciteten. Skrämmande är det och jag blir ledsen när jag märker hur dåligt det funkar.


Nå, jag får ta en promenad på några kvarter och slänga listerna. Solen skiner trots blåst så det blir nog bra med en promenad.


Tänkte bara sy örngott först. Jag har ju skrivit om mitt nya lakan som jag sydde. Det blev en bit tyg över och vad gör Anette då? Jo, sparar och den kan man ha till nått. Och gamla lakanet är ju nött på mitten så jag har av hörnen och kanterna klippt och applikationer och volanger gjort ett nytt örngott. Bra idé och fint skulle det bli. Men då kom hjärnans begränsade kapacitet fram igen. Jag har sytt dit applikationen rätt men volangen med allt rysch och rynk sydde jag fast på rätsidan istället för avigsidan. Jag klarar inte idag att tänka hur det blir när man vänder utomin på örngottet. Så nu ligger det där. Ska gå och föra listerna och få mig en promenad och fundera över mig själv, min hjärna och sen hur jag ska fixa till sömnaden. Kanske får bli till veckan som kommer. Om saker får ligga till sig brukar det gå bättre.


I em blir jag hämtad till Dotter med fam. Vi ska gå på klädparty ikväll. Ska bli trevligt. Jag måste packa lite först för jag åker till min bror imorgon bitti. Ska bli så kul att få vara gäst hos han och hans fam. Det är minst 1,5 år sen sist. Förra året var dom hos mig


Inte kul att bli uppmärksammad på hur dåligt man funkar i vardagen. Men jag går min sväng med listerna och hoppas jag inte går vilse :=)  hehe!!


Kan ta en stunds stilla njutning i solen på balkongen sen. Så blir nog allt jättebra till sist ändå. Ingen skada skedd bara lite onödigt omständligt

Av Anette - 7 september 2009 21:15

Ja, helt oväntat ringde en kompis och fråga om jag ville hänga med till stan? Jodå, det gjorde jag. Så nu sitter jag här med fötterna instuckna i nya varma goa tofflor. Det känns riktigt bra. Fixade en försändelse och köpte en batteriladdare till min digitalkamera som är en batterislukare. Så nu kan jag ladda batterierna, använda kameran och ladda igen utan att behöva kuta på ICA och köpa nya hela tiden. 129kr på Media MArkt. Så bra. Sen har jag haft besök av grannen och även av kompisen på kvällen.


Jo, jag ringde och beställde lingon. Tre små gummor ville ha var sin påse lingon 25kr/kg rensade. Och vet ni vad? Hon körde hem dem till mig för det priset. Vilken service! Så de andra två kom till mig och hämtade sina påsar. Nu är vintern räddad.


Jag har fått tag i blåbär, lingon och rabarber. Jag har lite svarta vinbär men det kvarstår att plocka lite röda vinbär som jag kan göra saft av nån gång under vinter. Men det hinner jag nog nästa vecka kanske. Det finns såna bär i mängder hos dotra min.


Ja solen har skinit gott och värmt mig. Satt på balkongen och nöjt lite efter stadsresan och vilade i värmen ett par timmar. Mysigt!

Av Anette - 6 september 2009 21:26

Kl 10 tog jag den lånade bilen och for till motorstadium i Penglund strax utanför Vännäs. Där fanns P och hans kompis Jakobsson som skulle köra rally, och en kille till i teamet. Det visade sig att det fanns en till som jag kände som skulle köra. En Vännäsförare. Kul kul! Solen sken och jag med den. Trevlilg sällskap, solsken och rally. Te i termosen och lite matsäck med. Det var riktigt trevligt att vara hang around. Kl 14 var det dags för hej då till Råneborna. Känns bra att veta att dom kommer tillbaka om två veckor för final på kupen dom deltar i.


Jag tog bilen och for för att tanka den. Inte helt lätt visade det sig. Först hade jag parkerat med fel sida av bilen intill pumpen. Vände bilen och stoppade i pistolen med det skvimpade över direkt. Det blev att tanka i typ droppfart men det gick ju det oxo. Sen passade jag på att köra till ICA och handla lite tunga prylar när jag slapp bära. Härligt


Hem och fixa mat och sen kom det två karlar till mig. Dom fixade sovrumsdörren. Jo, nu efter 2 års drömmmar och pratande och önskande så har dom bytt. Nu sitter det en ny fin dörr med gångjärn och öppning åt rätt håll. Ja, rätt håll enligt mitt tycke. Så fint det blev. Ljuset kommer in i hallen från sovrumsfönstret och jag kan gå rakt in och det känns så öppet och luftigt och ljusare och så fint. Jag är så nöjd så nöjd. Ja , se själva hur fint det blev


Bara att njuta. Det var till och med roligt att städa byggdammet idag. :=)

Ovido - Quiz & Flashcards