Alla inlägg under oktober 2010

Av Anette - 29 oktober 2010 23:05

Ja det är så det blev idag igen. Jag kämpar på med min kost och försöker hitta mat som inte ger gaser och gör att magen blir uppsvälld på 5 röda och stor som en gravidmage. Det spänner och bubblar och gör ont och jag bara MÅSTE läcka ut gasen. Annars finns risk för explosion.


Läser och förkovrar mig i kostens olika fördelar. Har kört med fruktsallad i flera veckor nu. Hittade olika sorter som ska främja kroppens eget försvar mot inflammationer.


Nu har jag hittat lite mer om grönsaker som även de hjälper till att hämma inflammationerna. Dessutom kör jag lactosfritt nu även keso och yoghurten. Bara för att det ska få bli lite lugn och ro i magen min.


Men något har jag stoppat in i magen idag som inte gillades ALLS. Köpte en choklad från Anton Berg med lingon och det var 50%. Kanske var mjölk i den?? Eller så kan det vara en slurk linfröolja och en slurk äppelcidervinäger som orsakat buller och bong i maggen?? Ja, det är ju just detta som är så svårt.


För jag gjorde en ny maträtt idag. Blomkål, broccoli, morot, potatis, jordärtskocka, rödlök, vitlök och stuvning över allt och in i ugnen. Kan det vara löken fast jag kokade den först innan jag la den i gratängen??


Ja, jag har ju antigaspiller men det tar sån tid innan det läckt ut alltihop. Hoppas att det är klart när jag vaknar  i morgon. Ska ju till stan och vill inte sitta på bussen och ha magen i detta skick. Inte kul att gå i affärer heller när det är bullrigt och fisigt. Nej inte en lite fis utan stort utsläpp som inte smyger fram.


Ja, bara att lita på att det är över till frukost.


Ny dag i morgon och nya möjligheter

Av Anette - 26 oktober 2010 19:45

Jag bor ju i Riksbyggen och vi har en hobbylokal i källarne. Varje tisdag kl 14 träffas dom som har tid och lust att knalla ner i hobbylokalen. Man tar med sig handarbete, fika eller bara ett glatt humör.


Idag hade en granne tagit med sig garn stickor knappar mm. Hon ville ge bort dem för hon behövde dem inte längre.


Jag kom sist idag men där fanns 6 par stickor och muddväv samt en hel del knappar och en fin plåtlåda som dom låg i. Jag känner verkligen tacksamhet och även förundran över allt som kommer till mig numera. Det känns verkligen härligt. Och jag känner mig så glad att få ta emot. Förr klarade jag inte riktigt att ta emot. Men jag får träna på det allt som oftast numera. Tack alla goa männikor.


Ja, sen hade vi ju en trevlig stund med handarbeten och samtal och ditt och datt.


Att jag varit trött som två härk efter Stockholmsresan gör inte så mycket. Jag vilar och gör det jag orkar. Var ju och  åkte spark i söndags med flickorna. Vädret har tillåtit snön att ligga kvar och solen strålar i den. Känns som vår!!


Hann även en sväng och hälsa på dem och titta på de underbara små kattungarna som nyss lärt sig kuta omkring. Dom är i den åldern då de är som allra sötast och man vill bara ha ett helt gäng med dessa sötnosar. Men jag ska inte ha någon.


Än en gång tack för allt jag fick idag.

Av Anette - 25 oktober 2010 13:15

Har varit till Stockholm och fick flyga fram och åter. I grupp åkte vi med buss till hotellet och dagen därpå tillbaka i två taxi.


Vilket hotell?!?!?!! Och vilket underbart rum. Jag har bott på en hel del hotell. Men detta rummet jag bodde på nu slår ALLT. Helt otroligt fint. Rummet var ca 25kvm. Min första lägenhet var på 21. Rummet hade badrum med både dusch och badkar. Min första lägenhet hade varken eller. Sen fanns ju fåtöljer och bord, klädskåp med strykbräda och strykjärn. Kylskåp. När jag kom in på rummet fann jag badrocken snyggt vikt med tofflor instoppade. Fann även ett paket med rättvisemärkt kaffe, the och choklad.

  


Tog så klart foton på den underbara dubbelsängen, men dom är i mobilen och jag har ännu inte lärt mig att överföra bilder från mobilen till datorn så ni får väl gå in på hotellets hemsida och kolla om ni vill se. Elit Hotell Marina Tower, Saltsjökvarn.


Såg min första båt ånga förbi fönstret på hotellet. Jag stack ju till sjöss när jag var 18. Första fartyget var en Ålandsfärja och den går ännu. S/s Birger Jarl. Har även träffat massa trevliga människor och haft trevligt, ätit gott och sett Tomas Bolme uppträda för oss på em, samt även Johan Rheborg som gjorde en seg morgon till en skratt-attack där tårarna rann och magen knöt sig för det blev så roligt. Vi fick en släng opera till middagen också. Inget jag uppskattade men 55+ karlarna torkade tårarna av rörelse så det var nog bra för dom som gillar sånt.


  

Medan vi satt där fick man ju obegränsat med godis, frukt, torkad frukt och nötter, och lite slank med hem!


När man flyger får man ju tillgång till tidningar. Sen fick vi alla en bok av Riksbyggen som heter Noveller för världens barn. Inte så dumt!

  

Lite andra tidskrifte om lägenheter och inredingar är ju också kul att kolla i.


För att bära viktiga papper och allt ovan och förmodligen en LapTop så fick vi denna fina väska

  

Nu väntar jag bara på LapToppen........


Ps Jag tror fortfarande på tomten.........Ds


Mer kändisar var med på planet hem, Peter Harrisson och Peter Siepen.

Alltid kul att vara ute och lufta sig Men nu gäller återhämtning och vila och en stilla vardagslunk

Av Anette - 20 oktober 2010 18:44

Idag har jag varit till café 5an. En man som ofta är där hade med sig en bok som handlar om radiotelegratister till sjöss. Han är själv radioamatör och intresserad av radion och signaler mm. Boken använde jag när jag skrev min första universitetsuppsats. Den finns att läsa både på Luleå Tekninska Universitet och på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Men vad glad jag blev när jag fick låna boken. Alltid kul att kolla i.


Sen har min första förlovning dykt upp och ny detta myckna snack om radion på café 5an. Det är inte bara denna bok och man, utan det har pågått ett tag med fler som snackat radio där.


Hmmm??? Massa gammalt som pluppar upp??? Ja, det är bara att ta emot och se vart det leder.


Har gjort en del ärenden. Har dammtorkat och dammsugit och läst mycket, Nora Roberts är lättläst och fängslande tycker jag. Passar mig just nu att sluka den boken som kom i förra veckan.  Nycklar till ljuset heter denna.


och så har jag bakat muffins. Köpte ju en sån muffinsform från IKEA för ett tag sen och den var inte samma dimmension som andra sådana plåtar. Men nu senast jag var upp till Haparanda hade dom enkomma forma till plåtens hålor. Och jag köpte såklarat.

  

Fick även tips av svärdotra om hur man får dom att pysa upp så här som svampar ur formen. Nu funderar jag på vad jag ska smeta på för mumsigt som topping........

Av Anette - 18 oktober 2010 13:59

Ja hehe, när jag var yngre innebar det nått helt annat än idag.


Idag är det pensionsutbetalning och det är ju alltid välkommet med en peng till uppehället.


Idag är även den månatliga dagen jag städar källaren. Eftersom jag haft feber lite lätt några dagar var jag tveksam. Men jag gick ner och städade norra delen. Sen tog jag lunch. Blåbär och keso. Avslutade med en härlig fikastund. Det blev te och en Delicato chokladboll och så läste jag Ellos julkatalog. En fin paus.


Har nu varit ner och gjort klart även den södra delen av källaren för den här månaden. Det känns skönt. Jobbet är gjort och nya pengar kom.


Så nu gäller en paus igen och så ska jag ta mig ut på byn/köpingen och handla på apoteket, hämta paket med julklappar och kanske jag unnar mig en Rosa-bandet-bukett från ICA.


Resten av dagen ska jag njuta av solskenet och ha det gott så förkylningen ger vika.

Av Anette - 16 oktober 2010 19:54

Ja sista buketten för i år som jag kan plocka in och njuta av på köksbordet. Den plockade jag in i dag. Har även plockat in solsängen och bord och stolarna som burits ner i källaren över vintern. Blomlådorna och mattorna är kvar men det kommer ju en dag i morgon också. Kanske jag gör det då? Städar borg dem.

  

Se och  njut av färgprakten

Av Anette - 15 oktober 2010 16:44

Jo jag har varit till Norrbotten i ca en vecka. For med buss upp till Luleå  onsdag. Kom på eftermiddagen till min kompis som bjöd på fika, soppa och underbar paj. Härligt umgänge och presenter till mina barnbarn. Själv fick jag en ögonkräm av LÓreal.

   Här syns toalettartiklarna


Det var nostalgitripp att åka bussen från Örnäset ner på stan igen. För på onsdagskvällen var jag på ett möte på Kulturens Hus. Mysigt!


Torsdag for jag vidare till en annan kompis i Haparanda. Det blev lite shopping samt tjejkväll med en gemensam kompis. Härligt surrande till sena kvällen.


Fredag avverkade vi IKEA och åt lunch där. Sen hem och hon permanentade mitt hår och klippte det också. Gulle dig vännen. Fick även vinterskor, stövletter och en handväska. Duschkräm, schampoo, ansiktskräm och eau de parfym. En bok och en tidning.       


Jo en ny gryta minimodell till min havregrynsgröt.


Lördag besökte vi Rajalan-shoppingcenter och tog en fika som jag blev bjuden på. Eftermiddagen blev jag hämtad av sonen och så hem till barnbarnen.

     Det var ytterligare två möss och en bok med gåvor sprids och allt hamnade inte på foto.


Söndag blev jag barnvakt till bebisen och det var lungt och mysigt att tillbringa större delen av tiden på golvet, omväxlande gullandes och läsa deckare. Sen kom storebror och vi lekte.


Måndag blev lämna på dagis, koka lite saft och sen hämta och hem och leka. Fick gympa-DVD så nu finns ingen ursäkt he he...

  


Så härliga dagar avslutades med en hemresa som gick helt i medicinens tecken. Fick svälja 9-10 olika värkpiller och sitta som i trans för att klara bussresan hem som tar runt 8 timmar. Inte kul men så kan det bli


Handlade lite själv också på IKEA Melittatratt, skoblock, fönsterskrapa och muffinsformar   och ett ljus som doftar äpple och kanle. Min älsklingsdoft på ljus.


Idag har jag varit hos grannen. En givmild granne som sedan början på sommaren nästan försörjt mig med matbröd. Hon bakar och blir less och ger bort brödet till mig. Eller köper nått som hon inte gillar och jag får det. Hade hennes sista fralla till frukost i morse. Och trot eller ej men hon hade shoppat nått rågbröd hon inte gillade så nu har jag bröd till frukost över helgen minst.


Tack alla vänner, tack universum för alla gåvor

Jag är oerhört tacksam för allt jag får ta emot.

Underbart kärleksfullt känns det


Ovido - Quiz & Flashcards