Alla inlägg under juni 2011

Av Anette - 24 juni 2011 16:52

Jag bjöd över min granne I till midsommarlunch. Nått ville jag ju hitta på en sån här dag. Det är inte så jätteviktigt men istället för att vi sitter ensamma var och en i sin lägenhet så kan vi ju umgås en stund. Sagt och gjort.


Det ösregnar på midsommarafton.   Själv har jag tungsinnet i hjärtat    Tar bilen till affären två kvarter bort. Ska köpa ingredienser till skaldjurspaj och sallad. Men se när jag kommer på vårt ICA som numera har salladsbuffé så har dom inte det just idag när jag skulle plocka kräftstjärtar, räkor, crabfischsticks, oliver, tomater, feta och allt annat gott.    Sur och lite ställd blir jag. Inte ens personalen i delikatessdisken visste om att det skulle vara stängt idag. Nå, jag fick plocka större mängder och färre sorter från de andra hyllorna och åkte hem i regnet och var inte alls uppiggade eller inspirerad.


Lagade paj, sallad och bytte kläder. När grannen kom bjöd jag på en ytterst liten

   Mindre än 2cl Lemoncello med Sprite. Gott var det och länge sen sist. Vi åt och det var gott. Sen kollade vi lite nytt jag skaffat. Och så blev det kaffe med rabarberpaj och vaniljsås.


Själv hade jag tänkt mig ut efter detta mumsande. Grannen ville följa med och plocka blommor. Så vi tog min bil och åkte ner åt ishallen och bort en bit. Vi plockade lupiner, hundkex, smörblommor, prästkragar, midsommarblomster. Det blev ju då inte sju sorter, men fem. Men jag ska inte ha denna stora bukett under kudden heller.

  Den får smycka vardagsrummet. Tur hade vi för just som vi var ute den lilla stunden så höll det uppe och var nästan soligt. Men nu öser det ner igen. Nu ska jag hänga upp mina vita tajts som jag fick tvätta med galltvål efter resan då jag skulle jobba rullatorn ut och in ur skuffen ett par gånger. När armarna inte orkar så mycket så fick jag ta stöd av resten och det blev smutsigt Men nu är dom nog rena och får torka tills imorn.


Kvällen kommer att ägnas åt tv, läsning och vila


Hoppas ni har en precis så underbar midsommar som ni önskar er.

Kram till er

Av Anette - 21 juni 2011 16:13

Ja, mina balkongodlningar blir fler och fler och dom som varit därute sedan påsk har blivit riktigt frodiga. Se bara på mina penseér som jag fick påskdagen

  Sen har dom ju växt fröna jag sådde i slutet på april och även så Pelargonen jag fick påskdagen har tagit ny fart och kommer med nya knoppar. Solrosorna jag fick på födelsedagen har blommat ut och kommer med massor av knoppar så det ser jag fram emot en sommar med solrosor som avlöser varann vartefter. Så fina

  Igår handlade jag Million Bells och lobelia och fick till denna låda så här fint

  Idag shoppade jag två Begonior i miniformat. Det får inte vara så stort när det ska få plats bredvid lobelian i hundbajspåsen i korgen på väggen. Påsen så vattnet inte rinner ner på mattan under.

  Blev så sött så tycker jag själv i alla fall.

Har även förfärdigat en schal till mig själv att värma nacken med till kallare dagar som kommer även om vi har sommar och värmen nu.

  Nu återstår lite disk. Har varit och fixat ärenden på byn och fikat hos grannen och sen kom det kaffebesök till mig. Så trevligt så....

Därför kan det vara på sin plats med disk och sen en promenad och då ska jag fota några buskar som finns på två villatomter. Dom är så fina och jag undrar vad det är för buskar. Därför ska jag fota dom. Kanske jag köper en sån framöver. Brukar ju köpa perenner och sätta i dotterns trädgård. Då slipper jag underhållet och kan njuta av dem när jag är där. Perfekt tycker jag. Växter är så härligt. Blommor i krukor, blommor i vas och det lyfter omgivningen rejält.

Av Anette - 17 juni 2011 11:51

Ja var sak har sin plats. Men när man får nya saker, presenter som man blir jätteglad för och tacksam och verkligen tycker om så är det dock inte helt självklart att hitta en plats där tingesten kommer till sin rätt.


Denna tavla med det underbara budskapet har jag vandrar runt med i min bostad. Ganska snart kändes köket som rätt rum men var??? Provade några olika men nu sitter den där ovanför min dator strax under tiden, eller klockan heter det väl.

  Budskapet, texten värmer hjärtat och i synnerhet idag som morgonen var så solig, varm och go. Jag gick min promenad och det var första gången jag gick hela vägen runt dammen/tjärnen nere vid campingen sen jag fick "magsjukan".


Försöker nu mantra att:"Jag har energi till allt jag vill och allt som är roligt"

Det som ger glädje ger ju energi så då går det ju inte åt nån. Plus minus noll och jag mår bara finemangs


Nu läser jag boken :"Vägen till Kärlek-i förändringens tid", av Maggie Nath som växt upp och bor i vårt vackra land Sverige.


Ska fortsätta läsa i väntan på solstrålarna ska lysa på mig och min balkong. Just nu kom det lite vatten till alla växterna i naturen. Allt behövs

Av Anette - 14 juni 2011 18:49

Idag 14 juni har jag tillsammmans med vännen från Robban sett, deltagit, avnjutit jätte-pick-nick i Döbelns Park i Umeå. En annan vän kom och var med en stund också vilken var jättetrevligt. Länge sedan vi sågs så det var kul.


På scen fanns vår gemensamme vän Patrik From som konferensier och även som musiker. Han höll igång publiken och sjöng förträffligt. Första låten med H som mottagare. Sen sjöng han När guldet blir till sand från Duvemålamusikalen och då dedikerade han den till mig. Så otroligt härligt


   

Senare tog vi ett brejk från den 4tim långa musikunderhållningen och gick ner till kajen där det låg en ny, tredje båt som fungerade som restaurang/fik. Vi tog en kaffepaus där. Mysigt

 


När vi kom tillbaka var det fullt ös på Janne Önnerud och Generationskören. Och det slutade med att vi var några äldre damer som stuffade loss och hade en härlig stund. Gamla goa låtar och man sjöng med och klappade och stampade takten och det var en inlevelse i den upplevelsen. riktigt bra var det.

    


Vi vännerna gick till NK och fikade och pratade och hade ännu en go stund innan vi skiljdes åt. Själv gick jag då en stund i affärer och kollade lite. Körde sen hem min lilla pärla och nu kokar havregrynsgröten. Salladen till lucnhpicknicken räckte inte hela dagen


Ytterligare en kanondag


Av Anette - 14 juni 2011 18:42

Ja jag har nog sagt det tidigare då jag rabblade upp alla mina fina presenter jag fick 10 juni 2011. En av dem var ju gardintyg eller presentkort på IKEA som blev gardintyg och ny blivit gardiner och två kuddar och så här fint blev det med lite andra filtar mm

   

Vänster sida och   Höger sida


Och så här ser det ut när man ser hela alltet

  Ingen typ av gardinmönster som jag "vågat" ha tidigare Men detta gillar jag jättemycket. Är så nöjd och njuter av anblicken av "nya" rummet

Av Anette - 13 juni 2011 12:45

Ja i köket tillbringar jag mycket tid och då är det roligt att förnya emellanåt. Igår bytte jag till sommargardinerna och det blev så här blommigt med riktiga och tryckta på tyg tillsammans

  Sen kokar jag just nu rödbetor och tog då på mig mitt gamla förkläde, vilken inte händer särskilt ofta. Ska bli blomkål, broccoli, rödbetor, bulgur och fetaost. Bra som sallad till picknicken i morgon oxo.

 

Har även skaffat lite nya grejer till köket när jag var uppe i Happis senast. På IKEA kan man handla mer för lite pengar och det blev ett stort durkslag att jämföra med mitt gamla lilla

  Tvärtom köpte jag oxo en lite bunke för att jag gillade den

  Ja sen köpte jag två gula diskborsta som kostar 5kr paret och då kan man inte försvara en gammal nött gischig borste längre

  Det blir så mycket roligare att jobba i köket när det finns fräscha grejer som funkar. Så det är bara att handla och njuta sen. Dessa grejer till en ringa slant räcker ju mycket länge. Bara diskborstarna som förbrukas!

Av Anette - 11 juni 2011 15:12

Ja hela dagen lång. Jag hade bakat och grejat och så kom grannen M och vi firade varann för hon fyllde två dagar före mig. Sen kom grannen I några timmar senare. Hon spred solsken på flera sätt. Fick en solros.  

Hann sola några timmar och så kom Vännerna från Robertsfors och hade med sig två amplar med blommor. Så himla underbart och vi fikade igen. Just som dom skulle gå kom Dotter med så här fina blommor

  

Telefonen både ringde och skicka sms till mig med grattis och bilder mm.


Så kom flickorna och deras pappa med mer blommor

  Vilken fröjd


Men tänk att jag fick liljor och PIONER Så glad jag blev. Hade tidigare fått presenter från vännerna i norr. Gardintyg som ska sys så fort det blir dåligt väder och då kommer dom på bloggen så ni får se dem. Sen fick jag en fin tavala där det står " TRUE FRIENDS LEAVE FOOTPRINTS IN YOUR HEARTS.. " samt en lotion från Laura Biagiotti och en ansiktskräm No7. Känns som om jag hade fyllt jämt


Senare på kvällen kom det tre brudar till och jag fick ytterligare en solros och presentkort från Pågen så man slipper baka matbröd i värmen. Grejt alltihopa.


Idag kom pricken över i:et. Barnen och barnbarnen hade gått ihop och köpt mig en ny solsäng. Den jag  har är nerlegad och jag känner stålröret i ryggen i vissa lägen. Den nya är en tjockare dyna på och så jätte jätte fin. Tack snälla barnen

  Fick många grattis på facebook oxo.


Tack alla ni som gjorde min födelsedag till en sån KANONDAG Jag är så glad

Av Anette - 8 juni 2011 17:04

Ja den är otroligt stor växtkraften. I allt. Har varit till Norrbotten en vända och träffat vänner barn och barnbarn. Barnbarnen växter och utvecklas och det är så roligt att se deras framsteg.


Måndag när jag skulle åka hem satt vi ute och fikade i solgasset och bara var och bara njöt. Då gick Clarken och plockade blommor på ängen till fammmo. Det var Trollius/Smörbollar. Jag tog emot och lag dem i bilen och där åkte dom med mig i många långa timmar.


När jag kom hem nästan 8 timmar senare så slokade dom ju sedan 7,5 timme minst. Det var riktigt fint väder med sol hela vägen och varmt i bilen. I min diskho fanns en djuptallrik och jag vet inte varför men jag la blommorna i tallriken och spolade på vatten.


När jag vaknade morgonen därpå så hade dom kvicknat till. Nu står dom i en vas. Det är helt otroligt. Två dagar senare är dom lika fina trots den tuffa behandlingen i bilvärmen utan vatten hela resan. Men visst är dom fina??

 

Ovido - Quiz & Flashcards