Alla inlägg under november 2009

Av Anette - 30 november 2009 15:53

Ja den fick jag i fredags  när jag öppnade brevet från Försäkringskassan och min sjukersättning är beviljad från jan 2010 och framåt.


Så himla skönt


Några ton föll från mina axlar. Kanske därför det gör extra ont idag nu när spänningar har släppt? Det är det i så fall värt.


Jag får vara hemma och ägna mig åt att ta hand om mig själv och när energi blir över så ägnar jag mig åt de nära och kära runtomkring.


Ikväll ska jag gå på yoga-avslutningen. I regnrusket. Tur att det är bara ett par hundra meter att gå. Så nu vila, äta liten middag och iväg dit.

Av Anette - 29 november 2009 10:06

Jag brukar gå till kyrkan och skulle iväg idag också. Men det känns som förkylning på G. Stannar hemma fast jag gjort några tomteljus som jag skulle tagit med dit. Men det får bli en annan gång. Min hälsa är viktigast. Och nu vill jag mota förkylningen så jag kan gå på skyltsöndagen i em. Tänker vänta tills det blir lite skymning/mörkt för jag tycker det är mysigare och mer stämmningsfyllt när vi inte ens har snö.


Nej, Ingen snö men nu har vi haft frost ett par dagar så det går åt rätt håll tycker jag.


Igår blev mitt golv komplett. SÅ SKÖNT. Tack för arbetet. Nu återstår listning. Men det ska nog fixa sig snabbt och lätt hade jag tänkt mig. Tröskellisterna behöver jag hjälp med för det måste borras ner i betonggolvet men det blir nog gjort det också framöver.


Igår senare på kvällen kom ett par kompisar. Hade köpt kräftor och lagt i frysen till hennes födelsedag. Hon var utomlands då i aug sept så vi skullel ta det sen. Ja, det blev sen....  Men det var gott fast det blev kräftkalas dagen före 1a advent. Dom bidrog med pepparotssoppa med brödkrutonger. Mums tyckte jag.

Gott var det Mätta blev vi och sen pratade vi till midnatt. En härlig kväll

Av Anette - 25 november 2009 21:26

Fick åka med dotra till stan och handla idag. Blev två julklappar till klara. Najs!


Köpte även 2 toppar till mig själv då jag insett att min garderob består av mina gamla och andras kläder jag fått. Helt bra grejer men med tiden inte så fräscha även om det funkar än.


Två toppar en 99kr en 39 kr . När jag kommer hem och kollar kvittot upptäcker jag att jag fått 30% rabatt på dessa två reaplagg. De e riktigt najs


Sen var jag till grannen och hjälpte henne sätta upp adventsstjärna och stake. Hon bjöd på lussekatt och pepparkaka. Även det najs


Hem och vila lite, äta lite och


Så har jag varit på premiär. Jo min första Qigong här i vårt hobbyrum. Och det bjöds på kanel-te och det var också najs det här Qigongen.


Ja livet är fyllt av överraskningarFlört


En najs dag

Av Anette - 24 november 2009 19:10

är ju att jag sålt bilen. Vet inte hur man räknar där eftersom den fortfarande åker runt här i byn och puttrar ut avgaser. Men jag köpte ju ingen annan istället så summan blev en mindre.


Sen har jag börjat tvätta med tvättnötter. Nått slags skal från nån frukt, nöt som ger såpliknande verkan. Man slipper sköljmedel och tvättmedel. Inga avlagringar i rören från tvättmaskinen och inte heller i tvättmaskinen. Och tvätten blir ren. Man kan blanda till en starkare lösning och använda som fläckborttagningmedel. Funkar bra och spar ju miljön och pengar åt migFlört


Sen pratade dom på tv igår om att alla i EU ska ha en köttfri dag eller måndag varje vecka. Ja, det har jag ju nästan varje dag. Inte alla men 70% av dagarna är köttfria Periodvis mer. Så då har jag gjort en del för miljön i år.


Dessutom har vi i Bostadsrättsföreningen försökt hålla en klimatskola och jag har träffat två som lever på att åka runt och prata miljö som föreläsare och dom har jag diskuterat med. Mycket intressant.


Det gamla vanliga . En kan inte göra allt. Men alla kan göra nått lite. Jo, jag har en del ekologiska kläder. 4 överdelar. Ska nog försöka köpa mer sånt.


Alla bäckar små bildar stor å.

Av Anette - 23 november 2009 15:48

Ja vad ska man säga om växthuseffekten??


Att den funkar kan ni se bildbevis på här nedan. Denna pensé slog ut för ca 3 veckor sen och har stått där trots nattfrost och blommat nu hela tiden.


I Västerbotten den 23 nov 09, alltså idag tog jag detta kort

Häpnadsväckande är väl en relevant kommentar Flört

  

Av Anette - 23 november 2009 15:42

Som jag berättat här tidigare så gick jag kunskapslyftet i två läsår. Vi slutade i juni 99 med en rejäl fest eftersom jag fyllde år i samma vecka och min dotter hade tagit studenten oxo samma vecka.


Nu har vi träffats lite här och där, ibland ofta ibland mer sällan men kontakten har alltid funnits där. Mycket har hänt men två veckor sen träffades vi igen.

jag och mina tre väninnor som ni ser bild på här

      

Och det var väldigt trevligt. Och hon på nedersta bilden hade bakat en ljuvligt god ananaspaj. Annat fika var också gott och stämningen var härlig.


Tack för att vi fick den stunden och hoppas att det inte dröjer lika länge tills nästa gång vi ses. Nu var det 6 år sen vi satt vid just detta köksbord.


Kanske kan bli en träff hos någon av oss andra?? Kul var det i alla fall.

Av Anette - 22 november 2009 21:05

Ja här har jag suttit länge, drygt ett år, och trott att min syn blivit så väldigt mycket försämrad!


Idag kollade jag BINGO-lotto och efter ett tag märker jag att jag kan läsa siffrorna och texten längs ner. Har inte kunnat läsa textremsorna och text-tv har varit svårt beroende på bakgrundsfärg men ändå lite kämpigt.


(Har ju inte varit hemma och kollat så mkt tv sista tiden därav dröjsmålet)


Idag kan jag läsa utan större problem. Utan glasögon alltså. Dom har jag till att läsa på nära håll, bok, tidning mm.


Kom då att tänka på årsmötet i föreningen här där jag bor. Då i torsdags informerade vår ord. oss om att kabeltv här har körts på 430 Hz och några hade klagat. Så dom kom och mätte och det var 430Hz vilket var ungefär hälften av vad det bör vara. Så det sattes upp förstärkare och nu har vi 860Hz, eller nått sånt.


Vill påstå att det är mycket bättre upplösning på bilden. Den är skarpare och tydligare och det var den skillnaden som behövdes för att jag ska klara att läsa utan glasögon ett tag till.


Så himla göttGladGladGlad

Av Anette - 22 november 2009 17:43

Alltså mitt hem mitt hushåll mitt liv


Jag har nog idag räddat det från KK för tillfället i alla fall. Har plockat undan en hel del. Burit ner och upp i förrådet. Till och med åt grannen Glad


Nu lyser adventsljusstaken och två stjärnor och två lyktor i mina fönster och det hänger en fin halmkrans på dörrn. Den jag köpte förra året. Den är så fin.


Jag har burit ut alla sopor och fört plast och metall till källsorteringen. Så skönt och sen tände jag salviabunten och rökte ut all dålig energi här hemma. Vädrade länge och tog en promenad. Så nu efter att även orkat dammsuga lite här på sena eftermiddagen känns det positivt att mysa här hemma.


Ska strax avsmaka min risgrynsgröt som jag kokt på kokosmjölk.


Varför är det så att jag tycker mycket om stuvningar, gratänger, mjölkgrötar, men inte mjölk annars. Och mitt svalg, mitt EDS-svalg tycker inte alls om laktos. Kombinationen är lite av en kollision! Men kokosmjölk kan ersätta mycket. Nu återstår att se om det funkar i gröten?? I pannkakorna funkar det ju himla fint. Ja, jag älskar ju kokos i alla former nästan så det kanske bidrarFlört

Ovido - Quiz & Flashcards