Alla inlägg under oktober 2009

Av Anette - 30 oktober 2009 20:41

Och jag har varit i Mariakapellet och deltagit i en ljusgudtjänst.

Det var vackert och en och annan tår föll.

Det är så många som inte finns här längre.

Ett tecken på att man själv åldras givetvis är det så.

Men det är tungt att inse att det inte finns många kvar i en tidigare generation av släkten.

Närmare bestämt finns det en moster och en farbror med fru.


Ja, jag har inte riktigt annammat Haloween varianten. Undrar vilken dag barnen kommer och ska göra godis eller bus? Har i alla fall lite godis hemma om det kommer några. Om inte kan jag ju äta det själv eller mina barnbarn om dom kommer i helgen.

Av Anette - 29 oktober 2009 16:02

Satt och surfade runt igår och kom in på hemsidan hos Lilla Mirakel och deras rea

Hittade denna ljuvliga boll som jag blev kär i

Finns bara på rea denna röda och det är den och ingen annan jag vill ha.

Dom andra var dyrare men det spelar ingen roll. Det är denna röda jag vill ha

Kolla bara så fin

  

Av Anette - 29 oktober 2009 15:52

Under hösten har jag sytt en del. Det går lättare när jag inte behöver plocka bort allt utan nu har det fått stå i köket även om jag inte haft det mitt på bordet mer än några dagar då och då.


Sydde ju två kuddar till min säng tidigare. Nu har jag fått klart fyra prydnadskuddar till. Tre blir presenter och en den blågula runda "rullen" ska jag ha kvar hos mig. Den gjorde jag idag.


Tyget med alla fjärilarna fick jag av en kompis. Gamla tygprover så de var bitar  35 x 35 cm och alldeles lagom att göra kuddar av . Har satt annat tyg på baksidan som jag grävt fram bitar i skåpet som fått komma till användning. Rena återvinningen alltihop. Har slaktat en fd sovkudde och gjort innerkuddar som passat till dom mått som blev aktuella här. Känns så bra. Jag mår bra av att lagra lite i skåpen och kolla att där ligger tre kuddar jag gjort och i ett annat skåp står många ljus jag gjort. Mår bra av att få beskåda dem och beundra dem ett tag innan jag släpper dom.  Ja så här blev dom


  


Nu är det bara att fortsätta med julklapparna som jag har hunnit börja på även dem. Det ligger sex stycken i skåpet och några är på G.


Det känns mysigt

Av Anette - 28 oktober 2009 11:37

Ja efter duschen så blev det alcosanal och algesal salvor att smörja in den EDS glesa bindväven med för att motverka förslappning och att det gör ont.

Ja, sen blev det nässköljning och så in med cortison-sprayen i näsan för att få bukt med utbuktande bindväv där.


Till frukost blev det vitaminer och Chisan för att få lite energi att ha en bra dag


Och nu till lunch blir det en Burana piller för att hindra värken i nacken att öka.


Och jag som tyckte att jag mådde bra när jag vaknade. Men solen skiner och jag ska äta min yoghurt med flingor och ta en promenad i solskenet.


Bara jag aktar mig för uppförsbackar så höften inte börjar bråka igen.


Allt detta anpassande, aktande och avvägande hur allt ska ske.


Ja det blev en del gnäll och gnöl men så här är det oxo. Ibland lyckas jag förtränga detta och fokusera på allt bra i livet. Nu har det varit tungt ett tag och då behöver jag få gnälla. Himla bra att man kan göra det här i bloggen så slilpper nån  enskild lyssna på allt gnället. Ni som läser kan ju välja att sluta läsa när ni själva vill. En del verbalt blir det ju ändå. Men det är väl det man har sina nära och kära till att luta sig mot i vått och torrt i mot och medgång.


tack för att ni finns

Av Anette - 26 oktober 2009 19:30

Jag är lite imponerad av detta preparat. Att en skvätt morgon och eftermiddag i några dagar kan göra så stor skillnad i livet. Men den innehåller ju chisandra, ryskrot och rosenrot. Och jag tror ju att flytande tas upp lättare av kroppen än piller. Jag är bra mycket piggare denna veckan än förra så det var ett bra köp


Har varit på möte i källarn idag. Bra möte. Mycket som äntligen klarnade i BRF:s olika avtal.


Sen har jag pratat i telefon och sytt en kudde samt lagat kokt torsk, potatismos, kokt ägg och pesto. Jo, det va gott.


Köpte färsk torsk för den var på kort datum. Men jag hann hem med den och stoppa den i grytan Flört

Av Anette - 25 oktober 2009 15:41

Har märkt senaste tiden att jag ofta får höja ljudet på TV:n för att höra ordentligt.

Nu är ju inte TV:n så himla gammal men kan det vara så att det finns bara en viss

mängd ljud i TV:n när man köper den. Ju mer man tittar och har på TV:n desto mindre

ljud blir det kvar i den??Obestämd


För det kan väl inte vara mina öron som har korkat igen Glad


Ska ta en extra tops och se om det hjälper. Hoppas det

Av Anette - 24 oktober 2009 13:48

Det stora vemodet har rullat in

Det råder höst i mitt bröst

Det är mörkt inne i mitt sinne

Allt känns lugnt men väldigt tungt

Känner mig insvept i ett vemod och svårmod

Tillvaron känns tungsam och ensam


Jag är en trevande levande

Avvaktande iaktagande

Medan det stora vemodet rullar

Genom min själs dalar och kullar

Utan att ändra, får det hända

Låter mig sköljas, inget kan döljas


Det stora vemodet rullar på

Jag kan iakta och se på

Men inte välja att gå

Medan det stora vemodet rullar på


Här är jag och behöver få tag

Om sinnets ro att däri bygga bo

Så jag kan känna tröst i mitt bröst

Och det stora vemodet rullar ut.............

                                  .......till slut

Av Anette - 23 oktober 2009 14:23

Och det är höst, senhöst eller början på vintern. Det snöade för en stund sedan och nu är det blött igen.


Jag bär ner sakerna från balkongen lite i taget varje gång jag går ut. En gång balkonglådorna, en annan gång en stol osv...


Ok det kan ju vara att dra ut på processen men jag orkar inte springa upp och ner flera gånger på raken. Så det får bli såhär. En grej då och då. Inget mer sitta och njuta i solen på balkongen detta året. Nu i helgen blir det vintertid dessutom. Har inget emot vintern kallt klart soligt rimfrosten sprakar och gnistrar.


Men denna mellanperiod med murraväder, rått, kallt, fuktigt, vägen glänser ömsom av frusen väta eller blött regn. Man vet aldrig om det är halt. Man är ovan vid halkan och mörkret kryper in i själen.


Det känns som om det är höst i mitt bröst. Jag känner mig tung, nerstämd, spröd och skör inuti.


Jag hade gärna burit en T-shirt med texten "Aktas" eller "Hanteras varsamt"; "Fraguile"


Fukten ute klibbar sig fast i mitt sinne. Grått tungt om än lugnt men jag är så trött. Trött ända in i själen.

Ovido - Quiz & Flashcards