Alla inlägg under september 2011

Av Anette - 27 september 2011 22:06

Här ser ni hur fint det blev i mitt köksfönster och där står nu kvistarna jag torkat och pryder köksbordet. Det roliga är ju att nästan samma mönster finns på gardinerna. Snacka om matchning va??  Här har jag planterat ihop två olika murgrönor och satt i en fin spalje som jag fick av en kompis i Luleå. Present från Indiska. Ja, jag har gjort lite höst i köket. Brukar ju storstäda men det fanns ingen lust till det så jag har bytt gardiner och ytterkrukor och dukar och pyntat lite.  Känner mig nöjd med det så länge. Alltid roligt med lite förändring. Städa kan jag göra en annan vecka. Mattan jag brukar ha på vinter har jag inte skurat än så det dröjer väl ett tag innan allt är klart. Men jag har ingen brådska med det. Jag hinner sen. En ny sak har jag satt upp idag också. Se så fin klocka jag köpt!  Min gamla hade nån slags pappskiva som urtavla och den hade fått lite fukt och blivit aningen bucklig. Har tänkt på en ny nått år men så i fredags när jag var på stan med min vän Håkan och skulle köpa väckarklocka att ha med på resan såg jag denna och köpte direkt. Den gamla väckarklockan får åka med och hoppas den funkar tillräckligt bra. Ska förära den med nytt batteri innan vi far. Satte nytt batteri i mitt gamla armbandsur också. Har inte använt klocka på armen på flera år men jag ska inte ha mobilen med Därav behov av väckarur och armbandsklocka. Man kan ju behöva ta en tupplur och vijla vakna i nån vettig tid för att hinna med nån grupp eller buss till nån trevlig utflykt och sånt.



Av Anette - 27 september 2011 22:01

I söndags sydde jag en väska som även funkar som örngott till IKEAs kudde för 7kr. Perfekt vid resor. Man kan stoppa i färdkost och lektyr och bär väskan med kudde och allt till fordonent, flyg, buss, bil tåg jag vad du nu åker med. Så skönt att ha egen kudde att vila huvudet mot om man åker långt.


  En anna bra grej är att när jag går på bio så stoppar jag i kudden i väskan och så även en vattenflaska och godis. Knallar iväg på film och har en go stund och sitter skönt. Ingen långskånk kan skymma min sikt när jag kan sitta mjukt och lite högra på min väskkudde.


Och råkas jag glömma den eller mista den på nått sätt så är det ju bara att gå hem och göra en ny. Ingen skada skedd Bara hoppas att den som fick den känner glädje

Av Anette - 27 september 2011 21:49

  Satt och sydde denna paljettprydda hårsnodd häromdagen för att ha den som förvaringsplats på min solsemester. Den har en dragkedja så man kan stoppa in en sedel, nyckel och nått annat lite lätt och smått. Då slipper jag ha väskor och ingen uppsikt eller kånka på nått om jag vill flanera längs vattenbrynet, ta nått svalkande eller äta lunch på strandens restauranger. Fiffigt va?


Fick havtorn av grannen M och är så innerligt tacksam för det. Kokade marmelad med morötter i oxo. Blev jättegott och har ätit en hel del digestivekex med brieost och havtornsmarmelad. Onödigt gott

  Kolla bara vilken vacker färg. Man blir sugen bara av det.  Har även varit ute och plockat in några kvistar som fått hänga på tork. Blir fint senare ska ni få se


  Vackert med lite natur innomhus så här på höstten

Av Anette - 17 september 2011 22:21

Ja när jag såg den blev jag tagen av stunden men hämtade ändå kameran. Det blev ju inte bra genom fönstret. Så jag kutade ut och runt huset och tog dessa bilder.

    Här ser man de båda ändarna på bågen. Resten var höljt i en lilagrå skimrande himmel som hade en rosa slöja över sig. Det var så förtrollande vackert att jag kände mig som i en saga. Men så här såg det ut

Är det nån mer än jag som upplevde detta fina skådespel igår eftermiddag? Det varade några minuter medan solen gick ner. Kändes nästan llite overkligt men som det gick att fånga det på bild så är det verkligt.

Av Anette - 12 september 2011 13:27

Ja jag körde upp och har hunnit hälsa på många. Första stoppet blev Palle o hans Doris i Långtjärn Råneå. Fikade laxmacka och gobulla och kok-kaffe. Hann prata på om hans 60kalas och jag fick en del tips inför min egen som kommer med stormsteg.


Sen blev det Karungi och Kyrkholmen. Smågrabbarna hade väntat på fammo och här leks det.

  Hann göra mycket där. Hämta på dagis, koka sylt och saft och hälsa på vänner när det inte var nattning av lilleman.

  Lite blyg eller??? Nej nyvaken är det nog snarare på denna bild. Måndag hann jag till vänninan Agnes och vi pratade Mallorca för hon hade just kommit hem därifrån och jag är ju påväg dit. Fick en hel del tips där också och god fruktsallad med vaniljsås (laktosfri) Goa vänner som minns vad man vill ha. Det är grejt de!


Var till Anki och fikade the och ost och kex och vi hann prata mycket om barn och våra barn och andras barn. Sen fick jag Esperitox av henne för jag hade hunnit bli förkyld. Vilka kanonbra piller dom hjälper ju faktiskt! Tack igen snälla du.


Torsdag var jag till Nina som fyllde år. Vi hann med Rusta och köpa pappersnäsdukar till min snoriga näsa. Till Torneå på Rajalan och ögonshoppa samt en runda på stan där och söka fik. Men vi gick tillbaka till Rajalan och fika gott då hon ju fyllde år. Väl hemma igen hos henne Klippte hon mig. Suveränt bra med kompisar som kan sånt. Sist jag blev klippr var 12 mars och just av samma goa vän. Fick även en trave tidiningar att förströ regniga höstdagar med.


Fredag var det grabbarna boys inklusive min son då som var "in charge". På kvällen kom en kusin till sonen min och jag var rätt slut så för mig blev det en tidig kväll. Lördag körde jag till Luleå för att gå på stan med en väninna där och återuppleva gamla minnen. Sånt vi gjorde förr när jag bodde där. Hem till henne och hon hjälpte mig med en nagel som gått av ända in i köttet. Fick god mat och hade fina timmar tillsammans. Fick även en present av henne. Tack så jättemkt


Sen körde jag raka vägen hem och ner i sängen nästan genast. Upp söndag morgon och umgås med de andra barnbarnen hela dagen. Strålande sol mest hela söndagen så jag fick mig några fina stunder med kaffekopp på bron och titta på dem när dom lekte så fint där ute på en filt med sina dockor. Riktigt idylliskt!


Idag har jag varit hos grannen och fått gofika, och ett par vindbrallor med fleecefoder med fickor och dragkedjor och allehanda detaljer. Svarta med lite vita och röda inslag. Kanonbra. Jag är så tacksam för dom och allt annat jag fått av alla överallt. Mina egna täckbyxor är jättevarma men lite stela och otympliga. Dessa är smidiga och kommer att nötas på till vardags och mina egna när det blir riktigt kallt. Så perfekt!! Yess!!


Tack och kram på er alla govänner

Av Anette - 1 september 2011 17:33

Ja det är det verkligen min nya vana

Att på eftermiddagen ta en liten kopp kaffe och dricka på bit. En choklad av mörk sort och så bryta små bitar och dricka kaffet så att den lilla chokladen smälter och blandas med kaffet. Det är stor njutning och smaken finns kvar länge. Visst ser det härligt ut

  Just nu kör jag med chili choklad men den med havssalt och också en favvo.


Och rött med vita prickar har bllivit en annan favvo. Har nu lite porslin och även en sommarklänning och gillar det jättemycket. Fräscht känns det som och lite pluttenuttigt gulligt samtidigt


Vad tycker du?

Av Anette - 1 september 2011 17:26

Ja idg har jag tagit bort de första tre blommorna från balkongen. Det är höst och dom hade blommat ut. Det känns lite vemodigt att ta bort dem och veta att det dröjer länge innan man kan plantera ut nya. Men som tröst har jag kvar tämligen mycket som väller ut ur krukorna och lådorna. Eller vad tycker du?

  Här växer några uppåt och möter de som hänger ner och på bordet står det flera krukor som ännu blommar och kommer med nya knoppar som fortfarande brister ut i full blomm. Pelargonen har stått sen påsk och nu har den bara en blomma på gång. Den börjar nog bli lite trött.

  Tre lådor på rad som nästan växt ihop. Den första med penséer som stått där sedan påsk och nu är dom långa och rangliga och lite förväxta men de blommar så snällt fortfarande att de får vara kvar ett tag till. Nästa är blommor jag sådde i april och tagetesen och de penséerna blommar jättefint. Dom blir nog kvar längst för tagetes är tåliga på hösten och penséer är ju det dom oxo.


Längst bort finns Million bells och lobelia och dom får nog tas bort inom en tämligen snar framtid. Men de har alla givit mig mycket glädje i sommar.


Har planterat om några skott jag tagit från "inneblommorna" och ska ge två till grannen och en till sonen min. Dags att börja bry sig lite mer om dom som stått i fönstren hela sommaren.

Ovido - Quiz & Flashcards