Alla inlägg under januari 2010

Av Anette - 28 januari 2010 17:29

Idag när jag satt hos en väninna och fika och pratade kom inte orden fram som jag ville. Det händer ju alltid nu och då. Men vi satt ju där helt lugnt och ändå funkade det inte som jag ville. Kändes ledsamt.


Gick hem och gjorde ljus. Lyckades välta och spilla ut smält stearin över kaklet, juicemaskinen, spisen, golvet oc h min hand. Det var varmt. Och så klumpigt och onödigt arbete att ta reda på allt söl.


Senare diskade jag och disken välte i diskstället och den i sin tur välte tesilen så ut på duken for te och teblad och jag fick mer att ta reda på.


Har tappat en del när jag lagade mat och ja, jag har inte funkat så bra idag. Känns som sagt lite skumt, lite ledsamt och att jag vill vara på min vakt mot ytterligare försämringar. Man kan ju inte riktigt ignorera sådana här dagar. Alla kan ha dålig dag men.............


EDS; Ehlers Danlos Syndrom  


Ja, och så har jag insett att jag fyller 60 år nästa gång det blir jämt och det är inte så himla långt dit. Det låter riktigt gammalt och illa. Hon bruden, tjejen och flickan här inne i mig hon är ju kvar.   Hon som vill ha blommor, dansa, köra rally och inte bara titta rally. Ja, jag vill ju leva livet och inte bara gå runt och akta mig så att dagen blir så skonsam som möjligt. Nja, jag måste ju leva så att jag gör både ock för att hitta en balans som passar mig. Jo jag vet det men ibland vill jag inte. Då kommer flickan där inne ut eller fram och tar över och det är värt priset. Men någonstans drömmer jag ibland om att alltid vara den där flickan. Drömma måste man ju


Men 60 bast!!! Och sen kom pensionskontrolluppgifter idag. Jag får ut en del av pensionen just vid 60 om jag vill?? Herregud vill jag det?? Måste ju fundera så jag hinner ändra innan det är den dagen. Det rusar fram när man ser det så här.


När jag fyllde 50 var jag nyskild, ute på disco, krogen, körde mc, åkte till ROM ensam, tränade 5-6 dagar i veckan och allt var toppen. 50 var skitkul men 60 nu tror jag att jag fått min första åldernoja  


Nog om det nu ska jag gå ut i kylan (-20) och gå på min yoga. Där är vi typ jämngamla tanter   

Av Anette - 27 januari 2010 19:17

Har återigen haft förmånen och glädjen av mitt engagemang i Riksbyggen och vår bostadsrättsförening. Idag var det Inspirationsmöte På Ersboda folketshus. Fick åka med en likasinnad granne i snöstormen och det gick bara fint även om hemresan tog sin tid i snödrevet. Vi kom hem säkert och tryggt utan problem.


Mötet innehöll information om kurser och temadagar och de flersta var intressanta och kändes angelägna att få gå. Vi pratade lite och utbytte erfarenheter som alltid. Det är nästan det bästa. Fick några bra tips om hemsidor och i dagens program ingick


CHOKLADPROVNING


Vi fick se, lukta, känna, lyssna på hur det låter olika när olika choklad bryts och förståss smaka. Väldigt intressant och hon kom från Skellefteå i ovädret och höll i denna chokladprovning och berättade om kakaons ursprung och tillverkning mm. Kvinnan jobbar på smakrådet, www.smakradet.se och gör även hårdostprovningar och annat med mat och livsmedel, sinnenas intryck. Härligt!


Ja, sen fick vi mer info och avslutade det hela med en landgång och te. Jag blev så mätt som jag inte varit på många veckor. Oj vilken god macka. Men Ersboda folketshus är känt för god mat, gott fika, och goda mackor.


Allt detta i trevligt sällskap. Vad mer kan man begära en snöig stormig januaridag?


Jo att min bror skulle kommit idag. Men han var klok nog att inte sätta sig och köra ensam från Östersund till Umeå för ett möte ang jobbet utan tog det på telefon. Synd att jag inte fick träffa honom. Och som sagt klokt att inte fara iväg i detta oväder. Vi får ses en annan gång. Så kakan jag bakat åkte i frysen och sängen som är bäddat kan jag bädda bort och stoppa i skåpet igen. Ja sänglinnet inte själva sängen alltså  


Återigen en härlig dag som avslutas i soffan med stickning, tv och så har jag premiärbryggt théet som jag fick i julklapp. The som heter Mormors blandning. Och då tänker jag ju lite extra på barnbarnen som gav det. Inte dumt.

Av Anette - 25 januari 2010 21:41

Ja, så börjar sista veckan på januari. Opps!! Väldigt vad fort jan for förbi. Tycker att det nyss var jul men det var det alltså inte.


Helgen har varit så rolig. Fredag började med att jag for till stan och var på stan och fikade lunch och gick i affärer och kände atmosfären och handlade lite och det var så mysigt.


Sen akupunktur och koppning och bussen hem. Så kom en kompis som jag inte träffat sen i början på dec. Mycket trevligt att få prata och umgås en stund.


När hon åkt så kom ett gäng rally-gubbar i olika åldrar (15-58). Tre sov över hos mig för det har körts rally i Vännäs lördag och söndag. Dom var fyra till som sov på hotellet här. Men jag fick ju vara med på lördag och sitta med och höra snacket och sen vara i "servicen" och så hann vi med att åka iväg och kolla sträcka 2 Vitvattnet mot Brännland väster om köpingen. Det var att hoppa i diket varje gång en bil kom och där var det snö, massor av snö. Blev ju lite kul när man plumsade så jag nästan försvann i pudersnön.


Ja efter det så var min ork slut för den dagen. Men jag kunde ju nöjd och glad få skjuts hem och vila medan dom andra fortsatte.


Söndagen var återigen på Medis och satt med gänget och väntade på starten. Sen gick jag hem och byltade på mig och svärsonen kom. Vi åkte till Brattbyn och stod där vid vägen även det på sträcka 2 men det var ju en annan sträcka på söndagen och där såg vi långt åt båda hållen. Vi var kvar och såg alla åka förbi. Det hände att en snurrade och fick publilkhjälp att komma upp ur diket. En annan tappade framdäcket och körde in i kurvan där vi stod. Ja, 10m bort men mitt framför ögonen på oss. Inte kul för dom men för oss var det kul med extra action.


När det var slut var vi upp till "servicen" och snackade med gänget och sa även hej då för denna gång. Jag fick åka med till Tbäck och blev bjuden på god äppelpaj och jag åt vaniljsås med vaniljgrädde för att det var så gott och jag har inte fått problem med laktosen denna gången. Bra det. Kanske akupunkturen hjälpte till? Ja sen spelade vi spel med barnen innan jag for hem för att bara sitta i soffan och känna mig så glad och nöjd med en helg helt annorlunda än andra helger. Rally är kul Himla kul


Nu dröjer det nog innan jag får se nått rally igen. Men han som kör tävlar om 2 veckor i Piteå.


Idag måndag har jag tvättat sängkläderna som rallyfolket sov i. Har varit på ett litet möte i föreningen här sen promenad i solen och lagat hästtäcke som var rätt bökigt för att det är så stort och mycket remmar och spännen men det gick bra. Hoppas ägaren blir nöjd.


Har även hunnit träffa lite släkt och fam på ICA, ja det är ju en träffpunkt på en mindre ort vilket jag gillar.

Av Anette - 18 januari 2010 16:55

Började dagen med en Solhälsning (yoga) och det sätter ju allt som oftast fart på kroppen. Stickade klart en halsvärmare.


Har hunnit gå en rejäl promenad och det var så skönt. -4 mulet och lite småstickig snö som inte var lika skön. Var sen på byn och gjorde lite ärende.


Hem och äta lunch och så fick jag besök. Fika och surra och barnen lekte. Härligt att umgås och har det bra.


Efter det satt jag en stund på min älskade massagedyna. Pressande färsk juice i min maskin och drack hela glaset i ett svep. Gud så gott. Av fruktköttet som blev rest gjorde jag en surdeg som får stå på jäsning i kylen ett bra tag.


Ja, å så har jag just sytt klart två handdukar som fått rynk upptill och en tygbit där som man kan vira runt spisluckehantaget. Man knapper ihop det med karborre. Gjorde två stycken som en vän  "beställt" eller bett mig om. Så nu är det klart. Och halsvärmaren har jag sytt knappar i den delade kragen så även den är klar. Känns himla bra att se saker man tillverkat bli klara.


Nu ska jag ta min racer-spark och fara till återvinningen Tur & Retur och köpa en kastrull att värma stearin i. Såg en passande i lördags för 10kr. För jag har fått en stor påse med ljus som hängde i soprummet under mitt anslag att jag vill ha stumpar. En del skänker STORA stumpa och glad blir ju jag.


Efter sparkturen blir det lite mat och så tvkväll. Och det är jag så nöjd med.


Ännu en bra dag. Hoppas ni som läser detta också haft en bra dag.

Av Anette - 15 januari 2010 22:27

Nu är det en vecka sedan vi satte oss i bilen flickorna och "mommo" (jag) for upp till Tornedalen och min son, svärdotter och sonson.


Det blev lite julafton, lite födelsedag och mycket umgänge. Härligt att få vara med båda barnen och alla barnbarnen samtidigt. En skvätt nyår oxo för vi sköt några smällare och raketer mitt på dagen. De är kul, jättekul.


Hann även vara hos min kompis söndag em till tisdag fm då bussen tog mig hem.


Har sedan hemkomsten varit på två olika möten inom Riksbyggen, bl a en infoträff med underhållning och buffé. Så himla god mat. Och dessutom vann jag en blombukett på kuvertlotten. Najs.


Julen är utstädad och jag har påbörjat städningen av det som blev kvar. Har lite mer att göra innan det får duga ett tag. T ex sätta upp gardiner i köksfönstret.


Ja, så nu vet ni att jag inte slutat skriva här. Har bara varit runt lite och haft en del att stå i.

Av Anette - 6 januari 2010 21:59

eller väpnarluva eller rånarluva. Ja, en sån skulle vara go att dra över skallen nu när man vill gå ut och njuta av solen och gnistrande snö och härlig vinter. Men det biter i kinderna och då skulle det vara skönt med mössa på kinderna. Ska nog sticka mig en sån här framöver. I en klatschig färg. Inte svart för då tror väl nån att man är en rånare på G.....hehe


Annars har jag haft en tuff natt med EDS:n. Dagen har varit lugn och bra. Läst och promenerat trots kylan och handlat lite. Gjort budgeten på datorn för året och det ser helt ok ut. Gäller bara att hålla sig till den och inte som jag gjort nu i början att skena iväg och köpa massagedynan och sen resa upp. Men å andra sidan måste man kunna ta tillfället i flykten och passa på när det erbjuds. Så då får man ta det lugnt senare.  Det ska nog bli himla bra detta. Väntar in en peng oxo så det blir bra med tiden.


Väntar svar från AFA om deras utbetalningar nu när jag fått varaktig sjukersättning. Vill ju få det bekräftat och även veta summan/månad om den blir samma som jag haft eller om den ändras och hur i så fall. Man kan ju hoppas att den ökar för det brukar ju indexregleras uppåt men pensionen gick ju neråt pga finanskrisen. Men jag vet inte exakt hur mycket nedåt så lite svävande är det än så länge. Men det handlar inte om några större belopp. Men även de små märks ju när man inte har så mycket att spela med. Så jag vill gärna få ett besked men det kommer väl bara det blir lite fler vardagar i veckan här framöver.


Nu väntar jag mest på fredagen så jag får åka upp till Norrbotten och sonen, hans flickvän och sonsonen. Ska bli så mysigt att få träffa dem igen. Och alla andra som jag hoppas hinna träffa.


Det skulle ju förbli kallt så det hade nog passat bra om jag redan haft min luva att dra över skallen men jag får klä mig ordentligt och ta med lite extra så kanske jag kan låna sonens luva för jag har gjort en åt honom att använda vid skoterkörning. Undrar sig om han har nån skoter i vinter och om man får åka?? De e kul! Vi får se

Av Anette - 5 januari 2010 15:29

massagedyna. Jag skulle ha behövt köpa den tidigare. Men nu var den på rea och jag var mogen för inköpet. Och nu njuter jag av att kunna sitta en stund, liten eller längre varje dag och få ryggen och rumpan/låren masserade. Så skönt för min kropp. Hoppas att detta kommer att hjälpa på sikt så att tack vare massagen så kommer jag inte att lika lätt bli lika dålig. Hmmm hoppas kan man ju och tron kan ju göra sitt till. Sen får vi se. Men under tiden är det i alla fall så himla skönt och bara det räcker ju väldigt långt.

  

Så här ser det ut där jag sitter och njuter.


Idag har jag gjort klart ett par reservbyxor. Ja, om det kommer barn som av en eller annan anledning inte kan ha på sig sina egena brallor som dom kom hit i. Det händer ju ofta att dom spiller eller liknande. Vill diska i mommos diskho och oj så blött det blev ..!!  Då kan det vara bra att det finns ett par brallor så det inte blir så kallt och bart om rumpestumpen och bena.

  


Ja som den som har sinne för detaljer ser, så har jag inte fållat upp dom klart. Det blir pyssel framför tv:n ikväll.


Har varit ute på en lite promenad i vintervädret. Det bet lite i kinderna annars var det skönt att komma ut och få lite frisk luft och dagsljus. -20 idag.


Nu återstår tvättstugan i källar och att gå upp och ner ett antal gånger. Inget jag gillar men jag tvättar två täckjackor och täckbyxorna och lite annat sånt som jag vill köra i torktumlarn så dom blir torra och fluffiga snabbt. Och annat som jag vill köra ibland i torktumlarn så jag blir av med div ludd och hår.


Ska hacka mig en sallad sen och då har denna dagen blivit till kväll. Känns som om jag hunnit med en hel del ändå. Nöjd med dagen så långt.

Av Anette - 1 januari 2010 18:01

Det känns som om man får nya chanser när det blir nytt år. Men lite har jag kollat det gångna året. Jag har en ANETTES ÖNSKELISTA och där finns sånt som ny vinterjacka, massagedyna, sovrumsdörr, hallgolv. Och en lista på allt jag köpt av lite mer värde. En lista på div el- tekniska prylar, som råkostcentrifug, dvd, mobiltfn mm. Och jag har tydligen köpt en hel del kläder när jag kollar där i listan. Ja, det känns bra att få se det så där. Annars smälter det liksom in i allt vardagligt men nu kan jag läsa och se att det har minsann inte gått någon nöd på mig med allt jag kunna skaffa mig. Visserligen en hel del prylar genom att prenumerera på nått på nätet och få en present och liknande. Men då har jag ju dessutom fått billig tidning några nummer, eller några billiga böcker och sen bokat av. Jag har tid att hålla koll på med sånt och det har gett mig en hel del. Känns bra. Nu har jag bockat av en hel del på önskelistan. Några saker gick bort för jag ska som sagt sluta renovera här och ägna min energi och ekonomi åt att köpa lösöre som det heter i försäkringen.


Så önskelistan blev lite annorlunda för 2010. En sak flyttades över från 09 till 10 och det är massagedynan. Men den ska jag snart köpa för det är mellandagsrea och då får man passa på och jag får lov att utnyttja krediten för att få köpt den när det är billigare och så betala till mig själv på krediten varefter. Jag ska ju inte bara ha det. Jag kommer att må mycket bättre om jag har fri tillgång till massage så det är viktigt på alla sätt.


Jag har gått hos naprapaten en gång per månad och knappt det. Har inte alltid haft pengar när jag fått tid där. Eller inte varit hemma och sen har han dåligt med tider. Jag kan ju inte springa dit när det gör extra ont och jag behöver det. Så en dyna hemma funkar ju mkt bättre. Så länge vi har el är det bara att köra.


Sen kan ju naprapaten göra annat så helt ska jag inte sluta gå dit. Sen ska jag fortsätta på yogan för det gav mig en hel del. Och jag ska fortsätta att gå hos Kerstin på akupunktur. Och jag ska fortsätta promenera.


Och sen drömma om nytt lösöre ;) Har redan kollat i Ellos, Jotex, Haléns. Oh, vad det finns en del grejer där som jag så himla mkt vill ha.


Den största förändringen i år är ju att från och med idag har jag varaktig sjukersättning. I folkmun Sjukpension. Jag har ju vetat om det nu en dryg månad men det har inte riktigt skjunkit in så att jag kan greppa det helt. Det är stort att jag faktiskt inte alls behöver fundera på min försörjning någonsin mer i livet. Den är tryggad och ordnad. Lite svårt att ta in och förstå vidden av detta. Men det är skönt och känns så himla bra och rätt. Jag är oerhört tacksam för att det är så det ligger till.


Att jag även fortsättningsvis måste rätta mun efter massäcken är ju inget nytt och det kommer väl att gå lika bra nu som förr. Övning ger ju färdighet så det är inget problem. Hoppet om en vinst finns ju alltid som en lättnad i tanken och som dom säger "Plötsligt händer det"  


Horoskopet för 2010 säger att det kommer många överraskningar och att jag har pengar mer än jag behöver så det känns ju fint


Och nu har jag lagat mat så jag har 7 middagar i frysen och flera kvar i kylen. Bara att njuta av livet och ha det gott. Önskar detsamma till er som läst allt detta

Ovido - Quiz & Flashcards