Alla inlägg under februari 2010

Av Anette - 26 februari 2010 21:16

Ja efter all vila så har jag idag städat klart. Känns ju bra. Återstår att tvätta mattan men tvättstugan har varit upptagen. Och jag har inte haft varken lust eller ork att göra det idag. Mår bättre idag och vill inte riskera att det går över


Istället var jag till kyrkan på sopplunch. En ny upplevelse!


Ibland måste man stanna upp och fundera över Var är jag? Varför är jag här? Vad ledde till att jag befinner mig där jag är? Vad finns att lära av det?

Så blev det idag, mycket funderande och sen har jag börjat läsa en bok som jag längtat efter. Det är mysigt att ligga och läsa en bra bok. Tiden försvinner liksom. Men ikväll blir det kolla tv Let´s Dance.

Av Anette - 25 februari 2010 18:42

Satt som vanligt länge i soffan och tittade på nyhetsmorgon i tv4. Sen tog jag mig samman och började plantera om alla blommorna som står i fönstret i vardagsrummet. Det ledde till att det blev tämligen stökigt i köket.

  

Blomjorden vill ju gärna fara runt lite överallt. Ja, sen dammtorkade jag överallt i vardagsrummet, dammsög och skulle torka golvet. Men se där kom herr EDS och satte stopp för vidare aktiviteter. In med piller och ner i soffan igen. Men inte ens det hjälpte så det blev sängen i flera timmar. Och kvar på köksbordet stod alla blommorna

  

Fick sen besök av lilltjejen och hennes mamma. Det piggade upp mig lite och jag fick hjälp att ställa blommorna i vardagsrumsfönstret. Hann leka lite snutt med A och även göra apelsinsalld och keso som vi fikade lite. Men resten av städningen väntar och det får den väl göra till i morgon förhoppningsvis. Då kanske jag kan ta ut mattan och sen torka golvet och ta en ny repa med dammsugaren.


Blev ju ingen yoga ikväll heller utan mer tv-soffan. Funderar på om jag skulle skaffa en ny?? Jag tillbringar ju så mkt tid i den och det har liksom blivit en grop där i mitten där jag alltid sitter!

Skönt att blommorna är omplanterade i alla fall. Finns några i köket som väntar på sin tur men det blir väl nån annan vecka.


Ja, så här blev min torsdag.

Av Anette - 21 februari 2010 21:29

Igår alltså lördagen 20 feb 2010 var det bröllop. Mina barns kusin gifte sig med min dotters klasskamrat. Ja hur himla krångligt lät inte det ??


Jag var bjuden och for ju förståss dit. Vi var ett 20tal nära släkt och vänner. God mat och fin tårta, ser ni här nedan

  

Musik fanns i överflöd på datorn. Nån vals var det ju inte tal om. Mer rock pop och modern musik i brudparets stil. Men efter lite tjat så dansade dom i  alla fall även om melodin var poppigare och inte alls vals. Spela roll...............Dom dansade

Kolla bara..........

  

Och vi apploderade och fotade. Och som synes så festades det också. Jag hade en riktigt rolig kväll i min nya hemsydda kjol. Även jag var upp och dansade lite. Och många andra också. Det var himla roligt. Fick skjuts hem, ja dit oxo.

Kom hem glad och nöjd med dagen och kvällen. Tog tid att varva ner innan jag somnade men  som sagt Spela roll..........Hur ofta är man på bröllop??

Har vilat hela söndagen. Det har ju ändå varit inneväder med -20 och styv kuling.


Av Anette - 21 februari 2010 17:42

Jag har normalt sett dåligt förtroende för hårfrisörer. Därför går jag väldigt sällan till frissan. Kompis eller dotter toppar mitt långa hår och luggen permanentar jag och klipper själv. Sist jag lät en frissa permanenta och klippa mig var ca 40 år sedan.


I torsdag hade jag beställt tid för ju klippning och permanent. Hos en hårolog och allt gick kanonbra. Jag blev jättenöjd. 3 timmar och 980kr fattigare men lycklig över mina lockar var jag så himla glad.


Fredag kväll sitter jag med ett gäng andra i en kåta och äter en bättre middag. I miten finns öppen eld och över den en kåpa på vars kanter det står värmeljus. Jag har  rest mig och står (trångt) bakom en vid grannbordet och böjer mig lätt åt höger och då ropar en - det brinner i ditt hår. En annan ropar -det brinner i dina kläder.


Jag släcker detta som jaginte själv ser med mina händer och mitt hår är smuligt sönderbränt, det lossnar tussar och flagor och små hårstrån som går av . En tjej hjälper mig att med fingrarna reda ut lockar och tovor som elden bildade. Och så upptäcks då att kapuschongen på fleecejackan har fått två brännhål. Jag äter klart men sen går jag för att försöka reda ut håret och se hur skadat det blev.


Lukten är inte god. Bränt hår luktar inte gott och när det är ens eget så sitter lukten ganska nära egen näsa. Så jag försöker blöta och sätta hårbalsam. Alla säger att det inte syns pga alla mina lockar men det känns och dom som känner mig bättre ser att det fattas hår på höger sida.


Så gick det när jag spenderaade pengar hos frissan och blev så nöjd.

Det varade drygt ett dygn. Jo, jag är fortfarande nöjd men ledsen över mitt brända hår. Väldigt ledsen.


Här en bild jag tog innan eldsvådan

  

Hmm fick upp fel bild två ggr. Nu undrar jag vad jag mailat för bild till en tävling??

Av Anette - 16 februari 2010 16:02

Ja idag har jag fått en semla men jag vill ha mer. Är så in i ......... sugen på många semlor. Måste nog traska på ICA och göra nått åt suget. Det är ju ändå bara idag som det är rätta dagen. Jo, jag vet att jag ätit flera stycken tidigare. Men ändå...


Idag fyller denna rosa pudding 2 år. Här på fotot var det min födelsedag och alltså mer än ett halvår sen och sommar och sol.

  

Å så vill jag visa mina fina blommor som jag fixade till mig på Alla Hjärtans Dag

 

 

Svårt att få rätta färgen med kameran, dom är RÖDA. Men det syns ju att vasen är ett hjärta och att det finns två hjärtan på den också. Det är så härligt med blommor inne när det är snö ute. 

Av Anette - 14 februari 2010 17:57

Ja så blev denna dagen. Har justerat lite på en klänning som ska vara till bröllopet på lördag. Ja, faktiskt brudens klänning som jag sytt in lite. Sen skulle jag ta det lugnt för natten var inge kul och morgonen trög minst sagt  


Men så ville äldst barnbarnet komma och umgås med mormor. Och då smälter jag ju   . Då blev lillasyster lessen och ville oxo komma. Och sen blev det, och sen blev det.....


Det slutade med att jag klädde mig rejält och följe med till stallet där hundar och ungar har sprungit omkring. Flickorna har även fått rida lite. Alldeles för lite enligt dom själv.


En snabbis på ICA och så hem med hela gänget och hästägarn i duschen och jag vid spisen och fixade snabbt middag då klockan tickat iväg. Kokt potatis, äggsås och kokt fläskkorv.  


Nu har dom gått och lugnet lagt sig. Väntar på en granne som ska komma med ett infoblad som vi ska korr-läsa   innan vi skickar ut till till alla andra grannar. Ja, vi sitter alltså båda i styrelsen är i bostadsföreningen.


Så blev den dagen som från början var tom i almanackan. Den fylldes snabbt. Har fått mycket frisk luft, djur och natur samt umgänge.


Hoppas att 3 tim ute gör min nattsömn god.  



Av Anette - 13 februari 2010 18:49

Vaknade och kände mig inte alls på G. Matt, utan gnista. Ville bara vara. Stängde av morgon-tv:n och bara satt. Dags för återhämntning. Allt har snurrat alldeles för mycket och för fort för min del sista tiden. Glad att jag ändå har orkat med och klarat av allt men idag blev det temposänkning.


Klädde mig varmt och tog min kära spark och for ner till elljusspåret och satte mig i solen på sparken vid grillstugan.    ja så här stålande solsken hade vi idag. Kalasdag, vädermässigt. Satt där rätt länge och bara var  och njöt av solen som värmde ansiktet och ja framsidan. Men efter nån halvtimme blev baksidan av mig kall så jag sparkade i sakta mak hemåt. Tog det lugnt. Åt en bit av pajen jag gjorde häromdagen. På med lite bättre kläder och fixat facet och så kom några brudar och hämtade mig för att fara på kalas.

  

Här delar födelsadagsbarnet ut godis till några små kompisar.

  

Här öppnar hon några paket från mommo nu när hon fyller 2 år. Och de jeansklädda benen som kliver omkring i paketöppnandet är pappa som även han firade födelsedag.  30++++++ så mkt fyller han.

  

Chokladbollar, kokosdrömmar, minibisvier, syltkakor och tårta med 2 ljus på som hon blåste ut lätt som en plätt. Ingen hann ens med att fota. Så sjöng vi för henne, fikade av allt gott och umgicks. Det var som mest 13 barn där samtidigt med förälder eller föräldrar. När några gick kom ett gäng till.


Så det var en riktig kalasdag med 2 födelsedagar och strålande solsken.

Av Anette - 11 februari 2010 17:19

Den här korgen fick jag i julklapp full med massa härliga saker till bara mig själv. Nu använder jag den som fruktkorg

  

Ja den är ganska stor och vid. Det har inneburit att för att fylla den får det plats en hel del frukt. Och för att de inte ska bli förstörd frukt så har jag alltså börjat äta tämligen mycket mer frukt än jag gjort förr. Det är ju himla bra. Undrar lite smått om det är därför som jag faktiskt orkar göra fler saker/dag nu än förra året vid denna tid?? Eller är det TCM?


TCM traditionell chinesisk medicin, med eldnål, akupunktur och koppning? Eller är det slut på all oro för framtiden och försörjningen? Ja, det sista är en väldigt STOR bidragande orsak till att jag har mer energi. Och de andra två bitarna fyller väl på så att


Alla bäckar små gör tillsammans att jag har mer energi. Och att komma in i andra vanor är inte alltid helt lätt. Att äta mer frukt gör ju att jag blir mätt och då äter jag ju mindre av nått annat. Att ändra synen på frukt och inse att det är förträfflig mat och inget man bara stoppar i sig i förbifarten, vilket man ju också kan göra. Men man kan ju äta 4-5 frukter i en fruktsallad med keso och då är det ett mål mat. Men förr såg jag det inte som mat utan ja, inte vet jag men det är nog här som knuten satt och nu är den löst. Ja det känns bra.


Har en paj i ugnen med harticor vert, kronärtskockor, ricotta och kaviar gjort på alger. Dags att ta ut den och provsmaka.


Så köp en stor fruktkorg och fyll den, det både ser gott ut och är det

Ovido - Quiz & Flashcards