Alla inlägg under december 2010

Av Anette - 25 december 2010 20:02

Ja hem kom vi och så var det julafton den 24 och vi fick julklappar. Jag fick också några  klappar och ett par överraskningar

      


En bok med foton på grabbarna i norr. En ullfilt/madrass som är helt ljuvlig och så IKEA paketet som är en bänk Expedit i valnöt som jag ska ha i hallen och önskat hela hösten. Sen det turkosa med rött på där står det att jag ska få åka hundspann............Jippi. Nått jag drömt om i flera år. Fina tvålar, lypsyl, handkräm som luktar choklad/apelsin horoskopbok och dagbok. Ja, och så den obligatoriska guldnougaten. Två stycken i år.

    

Så fina nya klänningar hade flickorna fått. Här ser man minsta bruden posera så glatt bland sammet och tyll och fina blomma på klänningen. Så gulligt så

  

Här kommer äldsten och konkar på mommos stora paket och i den fanns ullfilten.

  

Mat fanns det. Massa gott, gravlax och ägghalvor. Skinka prinskorv köttbullar Julkorv med äggsås. Jag gillar ju att sitta länge och äta sakta och njuta av allt det goda när det väl är dukat. Några tycker annorlunda och vill snabbt mumsa i sig och sen är dom så mätta   

En tupplus på maten medan barnen ivrigt väntar på julklappsutdelningen och frun i huset monterar möbler från IKEA så att julklapparna ska få plats i en ny ordning. Ja, i detta läge hamnade vi väl alla innan kvällen var slut så var vi alla slut.


Själv kom jag hem efter att vi spelat ett nytt spel som var jättekul. Men jag var i tröttaste laget för att ta in nya regler . Tänkte kolla tv men det blev sängen och provsova nya ullfilten som var helt ljuvlig. Ull är varmt när man behöver det och svalt när det behöver vara det. En mycket behaglig värme och NÄ det kliar inte sticks inte det var bara jätteskönt.


Imorn kanske jag monterar IKEA-möbler jag oxo. Men idag monterade vi detta

  

Jag har aldrig tidigare gjort pepparkakashus. Så idag till grötlunchen hade jag köpt detta och så fick dom montera och dekorera för att ha nått att pyssla med. Det färdgimonteraade huset forslades för installation till Tbäck norra.


Svartbygge och brilliant kopierat eller vad säger man.....??


Jo man säger God fortsättning på helgen

Av Anette - 25 december 2010 19:52

Dagarna före jul var jag med båda barnen och alla barnbarnen några dagar och firade lite jul och umgicks och hade det bra.

  

Minste nissens första jul och han är Så less på tofsen som hänger i ansiktet. Han drar och drar och när han äntligen fick bort mössan var det nån vänlig själ som satte på den igen. Ska de va så här på jul????

  

Alla fyra och även jag har fastnat på bild

  

Dotras yngsta och sonens yngsta Och dom är bara bedårande söta där dom sitter

  

Å här sitter deras äldsta med mamma / faster. LÄs nu då........ Mamma Mu ju

  

Nya julklappsbodyn och ingen mössa då blir man ju rätt glad

  

Frukostfika och nått intressant dom stirrar på?? Undrar vad det var?? Ja se for vi söderut eller hemåt vilken man nu vill säga


Ja, så kan det se ut 22-23 dec 2010.

Av Anette - 20 december 2010 15:36

  

Ja det var ju då kalas hos mitt äldsta barnbarn i lördags 4e-adventhelgen. Hon blev hela 5år och jag hade min nya klänning som är varm och skönt och det var så trevligt och gott fika, god tårta och så fick jag en bit lax.


Söndag fyllde en lite kille 2 år men då var jag inte alls iform så jag blev kvar hemma och vilade. På kvällen tände jag adventsljusen och det var så stämningsfullt och mysigt så jag tog kort. Men blixten lyser ju upp rummer så stämningen for sin kos. Men det var fint ändå. Eller hur?

  

Idag har jag varit på byn och shoppat sånt som jag gått och tittat på och känt att det vill jag nog ha när det kommer nya pengar. Så idag shoppade jag vitaminer och annat på Apoteket för 505kr. Är nog rekord för min del. Hoppas nu bara att jag blir piggare. Men dessa murgrönor kommer i alla fall att göra min inomhusluft bättre och så är dom ju så fina där dom sitter på fönsterllisten. Visst!

  

Köpte ju en röd men vita prickar-kruka med hyasint i. Den var ju så fin men blommar har gjort sitt och är nu bakom en gardin i en annan kruka på insomning. Så då har jag shoppat nya blommor att stoppa dit och jag gillar verkligen ICAs blommor för 15kr. 2 murgröna, 2 kalanchoe, 1 julstjärna 75kr. Så kan man göra så här fint i fönstret.

  

Ja, jag erkänner. Jag har köpte en röd kanna med vita prickar och en lite bytta oxo idag. Och gammeldags julservetter och glöggte.

  

Kannan kan man ha saft i och lillbyttan sockerbitar och mellan ovala byttan kan man kanske ha kakor i och så dricker vi kaffe från mina röda koppar med vita prickar.


Kan jag ha drabbats av prick-sjuka??? Om så ..................spela roll.

Jag tycker dom är SÅ HIMLA FINA. Har kollat på en sån kanna på MIas Lustgård i stan. Den kostade 189kr. Nu fick jag denna kannan 69 och lillbyttan39 för drygt 100kr. Och så fick jag massa glädje av att se mitt köksfönster.


Det är juligt eller somrigt. Funkar både ock!


I morn far jag norrut några dagar. Hej på er govänner

Av Anette - 19 december 2010 17:22

Ja min mage och dess nerver vill inte som jag. Magen säger att det är HÖG tid att dra ner på tempot. Ingen stress. Ingen Press. Men jag tycker ju att jag minska betydligt. Så i går ville magen inte ha nån lunch. Mådde illa bara.


Idag ville den inte hänga med alls. Så det blev att ställa in dagens begivenheter och ligga och vila mycket. Och visst jag känner ju att det blir mycket bättre då.


Så det är bara att ta det lungt och chilla som det visst heter numera. Men då vill jag kunna mumsa julens godsaker och dom vill inte magen ha i nuläget. Bäst att vara snäll med den så kanske jag får stoppa dit nått gott en annan dag.


Julen går väl ut på att man ska ta det lugnt och umgås och mumsa och bara vara och gärna vara med varann. Inga krav och ingen stress. Så magen har väl rätt som vanligt. Kroppen brukar ha det. Bara jag som vill så mycket . Det är ju så roligt att leva och göra och skapa och fixa och vara med överallt. Nja inte överallt men på många ställen.


Nu blir det hemma, imorn till grannen på förmiddan, Sen hemma och tisdag får jag åka med dotter och dotterdöttrar till sonen och sonsönerna.


Åh vad jag längtar och vill ju vara i så bra skick det bara går.


Så ta´  t lugnt Ha´t bra

      

Av Anette - 12 december 2010 16:27

Mamma o Pappa jobbar och då är det bra att man kan komma till mommo. Vi bakade pepparkakor och det var roligt.

      

Lite deg var ju gott att smaka på också

  

Sen tog vi på oss mycket kläder för det var -20 grader kallt ute och strålande sol. Vi skulle kolla in mommo nya spark som inte är ny utan gammal och ommålad

  

Svart och fin med reflexväst så ingen kör på oss och ingen vill ha den hoppas vi.

Så här bra gick det när vi sparkade till ICA för att köpa mjölk till lunchgröten

  

Mommo saknar sin fina ESLA-spark enormt. Känner mig ännu kränkt av stölden men nu har jag i alla fall en spark som fyller funktionen och det är guld värt. Sen letar jag och väntar ännu att jag ska hitta finsparken. Tills dess så kör vi svart

Av Anette - 11 december 2010 16:42

  

Dessa ljus gjorde jag som en presentförpackning till min kära vän och granne. Hon blev så glad och då värmde det mig så gott att hon blev nöjd med "påsen"

  

Denna tygskål sydde jag förra helgen den 2a advent. Så praktisk. När det inte är jul viker man ju bara ihop den. Små barn och hundar m fl kan ju knuffa och hantera skålen utan att den går i krasch. Röd och fin med lite spets så blev även den en fin gåva.

  

I eftermiddag har jag bakat havrekex. En slags smörgåskex som jag gör till varje jul. Sen hittade jag köpespepparkakor och köpeskristyr i skåpet och fixade mig några hjärtan tills i kväll. Gjorde även praliner till mig. Riven mandelsmassa blandat med hackade torkade bär (goji, russin, tränbär mm) och några pumpafrön. Rulla bollar och doppa i choklad med en nypa salt i .Mumsigt värre! Sånna här så fat med lite hemgjort godis brukar jag göra mig ibland.


Sen försökte jag ta en bild på mig sjäv som tomtemor och ni ser ju hur bra det gick

        


Nå idag kom dotra och hon skulle ju då ta ett ordentligt foto

  


Ja fotot är det ju inge fel på men jag ser ju inte, jag ser ut, jag ser glad ut men ögonen är ju stängda. Så skam den som ger sig

  

En till och nu ger vi oss. Det blir inte bättre. Men i kväll är det på tv

"Så mycket bättre" och det är bra mycket bättre.


Önskar alla en fin 3e advent. Själv tar jag det lugnt nu och ska ta en skinkvörtmacka med mycket senap på och julmust till middag.

Mys på er bloggläsare

Av Anette - 3 december 2010 22:36

Vaknade kl 5 i natt/morse för att stiga upp och ta medicin. Då fanns merparten av dessa fraser i mitt huvud. Så i mörkret skrev jag ner dem utan att titta närmare på vad det blev.


Under dagen har jag kompletterat och förfärdigat denna dikt, för det var en dikt det blev


Tidens kletiga täcke ligger över tillvaron som en pressande massa.

Vi hukar oss och stretar emot eller springer med i hetsen mot ett lyckligt liv i harmoni.

 

Tidens kletiga täcke breder ut sig som en styrmekanism. Järngreppet kramar livslusten ur oss varelser då tidspressen kletar in andrummet. Livsrummet krymper.

 

Utan tidens kletiga täcke finns friheten...................

                                                  
     ...................tror vi................

  

 

Ovido - Quiz & Flashcards