Alla inlägg under juli 2012

Av Anette - 28 juli 2012 18:57

Ja att utmana sig själv skapar tillfällen att utvecklas. Så har jag förstått det hela.

Så sagt och gjort tyckte jag det var dags för nått sånt. Jag tog fram en kärleksroman på engelska och började läsa den. Det var rätt många år sedan jag läste nån bok på engelska. Försökte med  en tidigare men den hade för avancerat språk för både mig och mitt gamla lexikon. Jo, jag har det vid sidan, lexikonet min pappas gamla. Ord som återkommer ofta och jag bara tror jag vet slår jag upp och oftast har man ju fått nån sorts känsla som stämmer sen med vad det egentligen betyder. Bra hjärngympa


Sen har jag varit i min sons hem och hjälpt till en veckan. Passade på att hälsa på några vänner också och på vägen dit körde jag en väg jag aldrig tidigare kört. Över Vindeln, Botsmark, Burträsk och fram kom jag i Skellefteå som jag skulle. Utmanade mig sjäv ännu en gång och stannade till på Ladrikets rastplats och camping för att låna toa och köpa en glass. Har aldrig stannat just där tidigare.


Hemvägen körde jag samma "bakväg" och hittade även då dit jag skulle. Hem alltså. Stannade även denna resa på ett nytt ställe. Gästgivaregården i Byske. Det var lunchdags och gästerna tilltalade mig inte direkt så jag tog en snabb kopp kaffe en mockaruta och satta mig ute. Lånade toan och brummade vidare. 7 minuters stopp blev det!!


Väl hemma kom en ny utmaning som jag inte räknat med. Ont i halsen och feber. Blev sängliggandes onsdag em torsdag och fredag. Idag lördag har jag forfarande ont i halsen men resten är borta. Jag har tvättat sängkläderna och dom har torkat ute i solskenet. Har tvättat morgonrocken som jag bott i några dagar och alltså inte idag då. Fick på mig kläderna och fick även besök.

Jättekul med besök som kom med present från Prag. Och lite reseskildring därifrån.


Annars har solen slösat med sina energigivande strålar på mig både igår och idag. Det är så skönt

Då återhämtar jag mig från både frivilliga och ofrivilliga utmaningar

Ha en go tid kära läsare

Av Anette - 15 juli 2012 19:48

Ikväll har jag varit med flickorna och deras pappa på Frasses och ätit säsångens första mjukglass.

Det var nog inte flickornas första men väl min. Mjukglass i våffla. Men våfflan var inte lika god som jag minns att dom brukar vara!! Minnet kanske sviker eller så var det en annan sort!?

 

Här vräker vi oss i solen på Hotellet innergård. Pappa bjöd på vatten och kaffe. Och tydligen bjöd vi alla tre brudar på grimaser.........Men gott var det.


En trevlig avslutning på denna veckan

Av Anette - 15 juli 2012 19:41

Jag njuter av att värmen kom idag

Då slog dom ut mina mörka blåklint som är vinröd/svarta

Se så fina

 

Sen har jag ju nya krukor på väggen som min tornedalske fransos möjlig-gjorde köpandet av . Zinkkrukor som jag tänkt mig hittade jag i Malå när vi var där och plånboken var inlåst i bilen nån km från affären så jag fick låna.

 

Blev precis så fint som jag tänkt mig och även krassen har slagit ut denna veckan. Dom lila med vitt i vet jag inte vad dom heter?? Är det nån som vet så berätta det för mig så blir jag glad

 

Ja hela väggen blommar. Det väller ut underbara blommor. Men så är det inte i alla krukorna. Nån har ruttnat och nån har inte kommit upp så det blev lite radikal rensning igår. Och omplantering. Hoppas dom rear ut växterna snart på Blomstertorget i V-byn. Brukar väl vara sista veckan i juli vill jag tro.... Då åker nog några penséer och lite nytt kommer in på min balkongträdgård

Av Anette - 14 juli 2012 12:31

Ja ett Fling! Ett uttryck jag stött på denna sommaren från ett par vitt skillda håll. Några personer helt av varann oberoende berättade i sommar om deras fling eller heter det flingor när det blir flera ...??Haha Ett uttryck som jag aldrig tidigare stött på. Helt nytt för mig! Är det ett nytt uttryck eller bara jag som missat det i alla år??


Som jag uppfattat begreppet så beskrev dessa mina bekanta att dom haft ett fling med "Kalle". Ja eller en kille då. Jag fattar som om det var en förälskelse mer på det platoniska planet??? Rätta mig ni som vet om jag har fel. Ett förhållande som inte utvecklades till ett partnerskap eller en kärleksrelation.


Men nu funderar jag på vad det innebär?

Egentligen??

Om man har ett fling med nån, kan man pussas då?
Kan man kramas?
Hångla?
Ha sex?


Var går gränsen för att det är ett fling och inget mer eller nått annat?? Typ dagens mer krassa begrepp KK!! Är det samma sak?? Fast jag fick intrycket att ett fling var mer oskyldigt försiktigt avvaktande

Nån som läser min blogg som vet. Snälla ta mig ur min okunskap och berätta hur man flingar eller hur man nu använder begreppet rent gramatiskt. För jag vet inte de heller.


Kan man flinga? Eller har man ett fling? Och kan man ha flera flingor eller flings Ja hur använder man ordet??

Av Anette - 8 juli 2012 17:00

Japp det har varit Malå 60-talsvecka hela första veckan i juli.

Min vän Patrik deltar då han ju härstammar från just denna by Malå


Torsdag eftermiddag slet jag mig från solandet och styrde bilen mot Robertsfors.

Fick middag ute i det fria hos värdparet. Här sitter Håkan mätt och belåten

 

I sin fina trädgård som vi beundrade på kvällskvisten.


Efter en natts vila for vi mot Malå och här sitter vi och äter lunch på Dungers. Salladsbuffé som jag varmt kan rekommendera. Mycket smakligt!

 

Efter måltid besökte vi ett mysigt museum med guidning som gav extra krydda åt besöket.

Så var det då dags för finalen och Patrik var i sitt esse som konfrencier och trubadur

 

Kolla den lånade peruken från en av finalisterna i Idoldis-tävlingen. Patrik mer hår!!!De ni

Här sjunger han en av sina egna låter och det är riktigt göttt att lyssna

 

Sen sken solen så starkt att gitarren blev ostämd och ospelbar så han fick nöja sig med att bara sjunga. Sånt kan hända även i myggriket att det blir så varmt. Haha...


Hem till hans familja var vi alla bjudna efter en promenad längs Kärleksstigen som var vacker längs Malån. Middagen underbar med goa människor go mat och goa pajer till efterrätt. Hemfärden gick via Tjamstaberget som har 7 skidnedfarten vintertid och en vidunderlig utsikt och en ättestupa.

Hem kom jag vid midnatt trött med nöjd att ha varit med.


Sov länge och sen var det ut på Vännäsdagarna och marknaden trots en mycket kraftig värk. Lite shopping och en lite gnutta rock konsert. Så har denna helgen sett ut. Strax dax att köra Opeln mot Tbäck så den kommer sig hem efter festligheterna

Av Anette - 2 juli 2012 20:44

Ja från Haparanda kom min väninna och hälsade på mig ondag kväll. Då hämtade jag henne från en drygt 7 tim lång bussresa. Vi har haft goa dagar med utflykter till Klabböla kraftstation, shopping på stan, Motormuseet, Tallbacken, Slöjdarnas Hus, Mer shopping i Umeå och även en sväng till Strömpilen. Söndag hann vi med Bjurholms marknad men sen åkte vi hem och solade. Hunnit promenea och prata prata prata och umgåtts och fikat och ätit och haft det gött

 

Här breds matsäcksmackor inför hemresan

 

Och här fick jag en förbipasserande karl att fota oss när vi tar en sista gemensam måltid innan bussen går hemåt för väninnan min. Själv for jag till Ankis tyger och lämnade in den gamla Pfaff symaskinen som jag fått. HOppas dom kan laga den så jag har en superfin symaskin sen.



Av Anette - 2 juli 2012 20:35

Ja jag är ju impad av lastbilar.

Hade en dröm att köra själv när livet på land började efter många år till sjöss.

Men sen man måste lasta själv och sånt så blev det en dröm och inte verklighet


Men jag är fortfarande impad. Och häromdagen kom detta stora ekipage och

hälsade på mig

 

Inte den bästa bild jag tagit men det spöregnade och jag hängde ut genom fönstren i mitt vardagsrum som stod öppna för att jag målat dem på utsidan. Hade ju fått dem omkittade innan. Då behöver man ju måla dom och ja där hängde jag ut och försökte få med hela långa lastbilen.


Kul med besök en vanlig vardagskväll sådär bara.

Ovido - Quiz & Flashcards