Alla inlägg under juli 2011

Av Anette - 18 juli 2011 16:58

Nu är det bokat och betalt. Jag har sparat och drömt om en resa till Mallorca i flera år. Ja, sparat i ca två år. I onsdags beställde jag den och i dag betalade jag. Så nu är det bara att drömma mer konkret och tänka på vad som är viktigt att förbereda. Det blir i månadsskiftet sept okt så det är inte kokhett där. Svensk sommarvärme och det får ju räcka då. Huvudsaken att jag kommer mig iväg.


Egen lägenhet och fint  hotell med resturang och pool. En km till stranden som är 14 km lång. Där har man att promenera med fötterna i vattenbrynet......


Får nog ta upp spanska kursen igen. Den blev ju liggandes. Fixade pass och spanskakurs förra hösten och sen kom det liksom av sig. Men nu har motivationen stigit lite.


En sak vet jag redan. Jag tar inte med mobilen och inte kameran. Det är bara stöldbegärlligt och mobilen blir det dyrt att ha på om det kommer sms eller samtal så får ju jag betala mellanskillnaden ner till Spanien. Lämnar hotelltfn nr till mina närstående. Alltså behöver jag ha med mig en klocka istället. För nån sån har jag inte använt på flera år. Finns ju i mobilen. Ska sätta batteri i en av dem som ligger i smyckesskrinet. Kamera? Nej, allt som man vill se och minnas finns nog att köpa fina vykort på, som har rätta vinkeln och skärpan och resten .........Ja ibland kan det vara bra att inte ha bildbevis......


Hehe man vet ju aldrig vad som händer och fötter. Men bestulen på dessa två saker kommer jag inte att bli. Funderar mycket på att fixa nån liten förvaring till nyckeln och nån peng att ha på stranden. Inknökat i en hårsnodd med dragkedja?? Eller i BH:n, eller nån keps med fickor innuti. Ja, är det nån som har en smart lösning tar jag tacksamt emot den. Jag vill kunna gå och strosa fritt utan att bära på en massa och när man åker ensam har man ju ingen som kan passa grejerna medan man går iväg en stund. NÅ detta är ju ett miniproblem.


Ser fram emot resan.


Idag har jag jobbat. Har ju mitt 3timmars jobb per månad. Har även varit i tvättstugan samtidigt när jag ändå var i källarn. Sen är det pension idag så jag har fixat lite överföringar och månadshandlat lite. Varit hos grannen I med en matta som jag tvättat åt henne. Fick kaffe och kaka. Och en pratstund. Guld!!


Unnade mig en tidning Plaza och med den följde en DVD Sommaren med Göran. Har ju upplevt nån sån men det kan ju vara kul att se filmen och jämföra...hehe

Hett tips är nog att filmen är roligare.........

Av Anette - 7 juli 2011 18:14

I tisdags när jag var hundvakt i grannbyn satt jag i solen och då kom det en sådan här fin slända och parkerade på min hand. Den satt där ända tills jag råkades röra andra handen då flög den. Säker ½-1min. Jag hann verkligen SE den. Så spännande.

  Alldeles blåmetallicfärgad i kroppen och huvudet och vingarna svarta. Är det någon som vet vad den heter?? ViIlken sort det är?? Jag hittade bara denna bild.


Efter nån timma kom det en fjäril och satte sig på mitt knä. Den fick jag också lång tid att studera. Dom är så otroligt detaljrika och tjusiga och vackra. Och att dom kommer till mig så jag får chans att SE dem ordentligt är underbart.

  Denna luktgräsfjälril satt på mitt knä. Ja, inte just denna men en sån.


Idag har jag fått se Nässelfjärligen hälsa på mina penseér och andra blommor flera gånger. Det är så roligt att få se dem då de är utrotningshotade. Har mest sett de små vita men nu har det kommit nässelfjärilar och flera andra har jag sett denna veckan. Är inte så hej på alla namnen.

 

Sländor finns det gott om i år här i trakterna verkar det som. Det är ju rått- och sork år också. Månne om det hör ihop på nått sätt??? Ja, naturen är förunderlig och vi är en del av den. Så farsinerande.

Av Anette - 3 juli 2011 07:57

Ja det har varit midsommar och jag hade regn ute och regn i mitt hjärta.


Hade även min granne I på lunch och det var en mycket uppskattad paus. Vi skrattade och hade roligt och åt kräftstjärtspaj och till efterrätt rabarberpaj.

Paj var det för hela slanten på flera fronter.


Efter avslutad spis så var det ett uppehåll och vi tog bilen och körde till en grusplan där det växer lupiner. Vi plockade oss var sin rejäl bukett. Väl hemma igen återvände regnet.


Lördagen kom med solen och jag körde uppåt Tornedalen. Tog paus på Konsum Örnäset i Luleå. Min vän jobbar där. Kom fram på em och fick umgås med son, sonson och svärdotter. Så även söndag. Måndagkväll kom äldste sonsonen och han skulle skolas in på sommardagis i hembyn. Det var roligt att följa med och träffa många gamla bekantingar. Solen gassade och då mår jag ju som bäst. Körde hem torsdag för att hinna träffa flickorna en sväng oxo.


Helgen har varit lugn med mulet väder och varmt. Har varit till min granne M och hälsat på henne i hennes kollonilottsstuga. Idag ska jag åka med grannen I till grannkommunen som är Svergies minsta kommun. Bjurholm är det. Dom har marknad där. Och solen skiner igen trots kulingvarning och stark blåst så skiner solen igen

Ovido - Quiz & Flashcards