Alla inlägg under april 2010

Av Anette - 30 april 2010 16:34

Stora korvgrillardagen! Men jag ska inte grilla nån korv idag. Det var roligt när barnen var små och man gjorde eld på gården och grillade. Det gav vårkänsla. Och vårkänsla får man idag också. Det regnar och snöar omvartannat. Mest regn tack och lov. Den tar ju bort snön som ligger kvar i svarta högar. Det är skönt.


Så fyller ju Kungen år idag 64 stycken tror jag. Men dotra min fyllde knappt hälften i onsdags och var så här glad över paketen. Ja hon fyllde ju jämt 30 då

  


I morn blir det fest i hyrd lokal och folk kommer från Norrbotten mest och nån från Stockholm och så Vännäs med onejd såklart. Ska bli roligt att träffas ett stort gäng. Så får jag ju sänggäster på köpet. Det var så länge sen så det ska också bli rikitgt kul. Har städat idag och gjort en make-over på 10 min

Före make-overn

  

Sen såg det ut så här efter tre filtar och två kuddfodral

  

Lite piggar och gladar och somrigare tycker jag. Prisvärt allternativ till ny soffa  

Av Anette - 29 april 2010 15:57

Så har mitt yngsta barnbarn fyllt 2 år och bevisat att tiden inte står still. Den knallar obönhörligen på och barnen växer. Det är så roligt att få följa med i deras utveckling. Gågna helg fick jag höra 2åringen säga "fammo" första gången. Oj vad det blev varmt i bröstet. Jag hade fått heta "mommo" hela helgen jag var med honom intill sista stunden tillsammans för den här gången. Han lär sig. Och "ycke" fick han som var så kul

   En provtur inne bland många turer

   Här mumsas det tårta efter att ha fått en massa paket.

  Ja och mer paket fick han senare. En lycklig liten kille

Av Anette - 29 april 2010 15:39

Träffade en bekant igår som också är sjukpensionär. Vi pratades vid en stund och så kom uttrycket att: ja men pengar spelar ju ingen roll bara man får vara så bra det går och frisk.


Jag håller inte alls med. För mig spelar pengar en stor roll.


Pengar till medicin så mår jag bättre.

Pengar till behandlingar så mår jag bättre.

Pengar till bra ekologisk mat så mår jag bättre.

Pengar till massagedyna så mår jag bättre.

Pengar till olika hjälpmedel så mår jag bättre.

Tillräcklligt med pengar för att slippa oroa mig och hela tiden räkna och beräkna och behöva prioritera.

Tillräckligt med pengar för att kunna köpa bättre hälsa så mår jag bättre. För man kan visst köpa hälsa till en viss gräns förståss. Man kan köpa allt jag räknat upp och mer därtill som skapar bättre hälsa. Så det spelar stor roll för mig att ha tillräckligt.


Jag skulle inte ha tagit städjobbet i källarnen om det inte var för pengarna. Och så är det med andra jobb också. En del av mina tidigare jobb gav mig pengar och sämre hälsa.


Då får jag oftast höra att det är ju så viktigt, bra, trevlilgt osv att få känna att man kan jobba. Nä, så känner inte jag. Jag vet att jag duger ändå. Jag behöver inget jobb för att berättiga mitt liv.


Ja men den sociala biten är ju så viktig. Jo det håller jag med om. Men den kan jag tillgodose utan att jobba. Jag har vänner, släkt och barn och barnbarn att umgås med. Därtill finns föreningslivet som ger mig mycket socialt umgänge, utbildningar, resor och miljöombyte. Jag har hittat andra forum för socialt umgänge än just jobb.


Så RIK och FRISK är klart att föredra.

Nå som läser detta och tycker nått?? Skriv en kommentar, gör ett inlägg  

Av Anette - 20 april 2010 21:59

Livet är ingen dans på rosor

Men dans är en av livets rosor


Har sen sist knallat på med städning, umgänge, mer städning, mer umgänge och ännu mer städning och så ett styrelsemöte, vilket ju också innebar umgänge.


Har njutit av solen men vinden var isande och inte så skönt att sitta ute men en liten stund blev det. Och framför allt så torkade tvätten ute. Så underbart


Och mina sticklingar eller sådda odlingar fick vara ute i solen idag. Härdas lite så dom inte blir så rangliga.


Var igår och hämtade ny medicin. Den var effektiv men nu känner jag av utslag i munnen. Och jag som ätit extra laktosfritt i flera dagar nu. Bara att straita upp det ännu mer. Gillar inte Afte i svalget. Känns liksom upptaget där då. Inte kul men men det går ju över.


Allt går över. Även detta går över. Så därför ska man passa på att njuta av allt som pågår just nu som man gillar. Allt som man inte gillar kan man ju stå ut med en stund då man som sagt vet att även detta går över. Förstärk det positiva och ignorera och förminska det negativa, ja så gott det nu låter sig göras i det dagliga livet. Men att bära denna tanke med sig och detta synsätt kan ju vara en hjälp......

Av Anette - 18 april 2010 21:08

Jag har varit i Piteå på kurs i helgen. Blev fullproppad med mat, fika, kunskap och umgänge. Det var bra diskussioner och bra föreläsare fast ett par inte kunde komma pga askmolnet så var hopp-in-kallarna riktigt bra ändå. Det var även en schlagershow på kvällen medan vi åt tacobuffé. Tre tjejer och en kille. Dom var bra men inte mer. Det var ok och trevligt med lite underhållnig och  även en tävling i schlagerlåtar, årtal och titlar. Sånt som jag är helt totalt urkass på. Är inte det minsta intresserad men kan ofta lalla med i refrängerna.


På vägen dit och hem åkte vi buss. Många ängar hade blivit fläckvis snöfria men då tjälen ännu finns i marken bildas små sjöar. Där kunde jag njuta av svanar, kanadagäss, tranor, duvor, tofsvipor och säkert fler sorter som jag inte kände igen.

Det är så roligt när man får återse dem igen på våren. Jag får en liten glädjekick!


Väl hemma igen igår lördag runt 17snåret kunde jag glädja mig åt att mina små odlingar med fröer jag tog förra sommaren hade grott. En krasse tittade med sina sköna gröna blad på mig och fler håller på att komma sig bra. Det är härligt att se hur det växer. I morgon ska jag försöka köpa blomjord och skola om de första tagetesen och ringblommorna. Ska även så persilja, plocksallad och kinesisk gräslök som enligt utsago ska smaka lite vitlök. Ja, dom tre blir en balkonglåda. Resten lådorna blir det blommor i. Och det är bra om jag får ner dom i balkonglådorna nu så kan jag bära dom ut på dagarna och in på kvällen så dom inte blir så rangliga utan kraftiga istället.


Idag har jag tagit en lång promenad på ca 1timme. Vilat för det tog på och sen kom en lite dam med sitt dockbarn som var alldeles naket. Mommo sy kläder?? Jo, så det blev en kjol, en mössa och en fleecejacka. Inte ens dockbarn ska behöva "frysa"   

Av Anette - 13 april 2010 19:47

Idag åkte jag buss till Umeå för att delta i "samtalsforum". På Brännlands ängar fick jag se årets första Tofsvipa. Oh, så glad jag blev. Förr noterade jag alltid vårens första tofsvipa på Kukkolaängarna som ofta var som grunda sjöar på våren och där fanns tranor, kanadagäss, tofsvipor och brushanar och allt möjligt. Men Brännlands ängar kompenserar lite grann för där brukar jag nu få se tofsvipan ca två veckor tidigare än vad som var vanligt på Kukkolarakan. Det är vår och det är skönt.


Jag tog på mig högklackade stövletter när jag åkte till stan. Inga vinterkängor mer nu. Fötterna är inte vana ännu vid högklackat men det ska bli till-vänjning. Jag tycker det är så snyggt med klackar. Man får så reslig fin hållning, och så är det just snyggt.


Mindre snygg är min mage just nu. Åt en hembakade bulle. Alltså full av laktos. Hmm! Ja det tar tid att lära mig undvika allt laktos. Så magen jäste upp och bubblar som ett kokeri. Men samarin och medicin så går det ju över. Det är inget farligt men oskönt att vara i och oskönt att skåda även oskönt att höra och lukta men jag är ju ensam hemma så det gör inte så mkt. Synd bara att rubba mag-tarm-balansen.


Även detta är övergående

Av Anette - 10 april 2010 17:10

Ja mycket beror på hur man ser på saker och ting här i livet. Vad man har för inställning till tillvaron. Jag brukar tänka att jag kan ju faktiskt gå. Visst det är lite stelt, stumt och jag får lätt ont efteråt. Men jag KAN  gå. Det finns många som inte kan oavsett hur dom försöker. Så eftersom jag kan så är det bara att ta på sig och gå ut i vårsolen och ta en promenad. Efteråt mår jag mycket bra även om benen känns.


Men hur ska man annars kunna förbättra läget om jag inte knallar iväg för att jag faktiskt kan. Ibland är det skönt att ge efter för det inre motståndet. Och om man inte kan acceptera att just nu är det så här, man känner ingen glädje över det som ska göras eller någon entusiasm. Ja, då kan det vara bra att ta en paus och sen kommer man oftast på något fiffigt sätt och inspirationen kommer och saker blir gjorda.


I mitt huvud finns listor på att- göra- saker. En lista på grejer att sy, laga hästtäcket, sy min kjol, sy ett par byxor, sy en klänning.


Att-sticka-listan finns en sommarkofta till L, en sommarkofta till C, en halsvärmare till demo, raggsockor.


Ja hela huvudet är fullt med olika listor att göra. Olika resmål, att åka till Dragon-Gate, Hurtigrutten, GötaKanal, Inlandsbanan, Mallorca, Holmön, Lycksele djurpark...


Ja, så funkar jag. Listorna fylls på vartefter. Jag kommer sällan till noll för min fantasi och min inspiration sprudlar och fyller på hela tiden. Idag hittade jag ju ett tyg som ska bli byxor. Så blir det när jag går i affärer. Ser ett garn, ett tyg eller nått annat och vips hamnar det på någon att-göra-lista.


Det är inget som stressar mig. Snarare känns det bra att veta att om jag blir sugen på att sticka så vet jag vad som står i tur. Eller om jag känner för att sy så vet jag att det finns idéer.


Listorna betas av förvisso. För mitt liv står ju inte still. Det händer en hel del. På resa-listan står närmast att åka på kurs till Piteå nästa fre-lör och sen blir det Karungi på kalas, och Lycksele djurpark i maj. Under sommaren hoppas jag kunna åka till DragonGate och eller En tripp på Göta Kanal, när jag ändå är söderut.


ja dessa listor funkar ju inte riktigt så att det som står överst blir först verkställt. Det kan bli hur som helst med den ordningen. Där går jag på vad som känns roligast och bäst för tillfället.  Då blir det bäst.

Av Anette - 8 april 2010 21:08

Ja torsdag IGEN. Känns som om tiden bara susar iväg och jag har haft en lååååååång period då jag orkat mycket, skapat mycket, umgåtts mycket, åkt buss mycket. Ja ,det har varit en bra tid.


I tisdags hade jag gamla och nya och helt ny vänner på lunch. Det var vårt "Samtalsforum" som träffas var eller varannan tisdag. Nu kom gänget till mig och vi åt lunch ihop. Jag hade kokat potatis/purjolökssoppa med pepparotsmjukost och knäckemacka till. En vän hade glömt att jag lovat fixa nått så han hade köpt chicken masala eller nått liknande. Det blev alltså en tvårätters lunch med fika och mina hemgjorda praliner till. Och sen pratade vi livet från halvtvå till drygt fem. Så himla givande. Det är så skönt att ha detta gäng att kunna bolla tankar och funderingar med. Guld är ni värda.


Vädret har varit bra. Solen skiner eller inte men det är plus och takdropp eller inte dropp det rinner och porlar. Snön smälter och asfalten kommer fram. Snart snart får jag ta fram mina fina skor och kan spatsera runt på byn i klackkeskorna. Så najs.


Redan idag har jag burit ner sparken, (fick hjälp av vaktis som råkades komma och erbjuda sig) och tagit upp cykel. Nu återstår att dra den till Cykelshoppen så jag får luft i däcken och kan börja hoja runt och träna upp mig på det. Har sån lust att köpa en ny fin cykel till mig själv. En damstorlek med 28" däck och 3-5 växlar så jag kommer lite längre på varje tramp. Min cykel köpte jag för 25år sen. Största flickcykeln för att nå ner så den är lite liten men har funkat gott i alla år. Men jag får ju trampa på ordentligt och nu vill ju inte mina höfter det. Dom skriker nej vi ger dig inflammation om du inte slutar trampa sådär mycket. Och jag vill ju cykla så nått måste göras.............


Idag kom deklarationen och jag fick restskatt. Ungefär lika mycket som en ny cykel kostar. Ja, en på Jula eller så


Jag ringde Biltemas kundtjänst och hon tyckte att om dom inte öppnat ännu i Umeå så skulle jag gå någon annan stans. Postorder och intenet försäljning hade dom slutat med för 8 år sen. Och snorkfröken var vass i tonen. Du kan väl handla hos någon annan affär som ni har där. Vilken reklam för företaget som satt i kundtjänst!?!


Jag har fått jobb ca 4tim/mån och ska städa källargångarna. Men mopptillbehören har inte kommit. Jag hittar ingen nyckel som passar till skrubbdörr där grejerna finns. Och moppen var mindre än jag trott och jag kommer inte igång med detta. Det känns så trögt. Jag som varit så glad och klarat ev motgångar med glatt humör så länge. Idag blev jag lessen, kymigt i magen, tappade lusten totalt. Kändes verkligen inte bra. Ville bara lägga mig under filten och gråta


Men jag har fått golvlisterna på plats i hallen. Där golvet lades i nov. Bättre sent än aldrig heter det ju. Så tack för den hjälpen. Nu är det klart. Och jag har fått hjälp med att handla på Biltema av en vän som är guld värd även han. Jag har fått mail som säger att mina ljus är godkända till försäljning på hantverkarnas hus i grannbyn under sommaren. Och jag har blivit kallad till ett möte som kan generera ett annat litet uppdrag i jobbsekton framåt hösten. Så säg inget annat än att dagen hade massa godsaker med sig.


Jag tog en promenad i soldiset. Kom hem och träffade en granne på gården. Grannen berättade lite om sin dagssituation och vips så var mina bekymmer ganska små. Kom hem och fick erbjudande om att följa med till Leos lekland. Så då gjorde jag det.


Det blev nästan ingenting gjort idag av det jag tänkt. Men det blev en väldigt innehållsrik och bra dag ändå.


Imorgon satsar jag återigen på att grejerna har kommit och jag kan gå ner och börja städa. Sen ska jag brumma symaskin och kan ju vara en god idé att göra några ljus så jag har ett gäng när det blir dags att leverera.



Ovido - Quiz & Flashcards