Alla inlägg under december 2009

Av Anette - 31 december 2009 21:29

på 2009 och då blev det en tidig morgon. Vaknade 0230 tog piller och försökte somna om. Men det gick inte. 0400 gick jag upp och vandrade tills klockan var 0445 runt runt ur rum in i nästa rum. Sen tog jag mer piller och somnade.


Vaknade 0900 och hade så himla värk. In med mer piller och sen blev det värmedynan och palla upp mig i ena hörnet för nu gick det inte längre att ligga ner. Svärsonen kom och gick. Jag tog mer piller. Starkare och starkar. Där satt jag och varmsvettades och kallsvettades och bara väntade ut värken. Slumrade till och vaknade 1330. In med mer av de starkaste pillren och ner i sängen igen. Men se det var försent. Dags för toan och tömmning av systemen eller hur jag ska beskriva det. Helt tom inombords återvänder jag till sängen och nu känner jag att det till sist vänt.


Jag börjar frysa. Så av med den svettiga tröjan och på med en torr och ner i sängen. Sen kommer dottern och jag dricker lite vatten och nu drygt kl1600 många långa timmar senare stapplar jag upp. Hon hjälper mig skära vattenmelonen. Har ingen kraft att skära den själv. Kör ner bitarna i maskin och dricker juicen. När hon gått duschar jag och sen försöker jag skala mina räkor och koka ägg.


Sonen ringer och önskar gott nytt år och många andra har hört av sig och önskat gott nytt år. Ja, det gör jag också. Jag har fixat mig ett par goa koppar te och ätit en macka med tomat, ägg, mycket majonäs och räkor och det var mums.


Så blev min nyårsafton 2009. Jag är så innerligt tacksam för att jag fått varaktig sjukersättning så att när EDS:en slår till så här hårt så behöver jag bara vänta ut värken och kurera mig så gott det går. Dagarna efter går åt till återhämntning och jag behöver inte tänka på att jobba och försörja mig. Jag har nog med att ta hand om mig. Det är verkligen guld värt att ha denna ekonomiska tryggheten.


Mitt nyårslöft blir att köpa en massagedyna. Jag behöver den. När jag får ihop pengar till besök hos Kerstin med sitt TCM och akupuktur så ska jag åka dit. Det och yogan under våren och promenader ska hålla mig på banan så gott det går.


Det blir mitt nya år


Sen har jag ju som vanligt mina barn barnbarn och ett nytt som kommer till våren och vännerna att njuta av när EDSen inte pockar på uppmärksamhet så det stör tillvaron. För det gör den ju inte på detta viset hela tiden tack och lov.


Det blir nog himla bra kommande decennium. Ja för nu är det nytt decennium igen. Millenium, decennium och allt man får vara med om. Det blir bra det.

Av Anette - 31 december 2009 21:19

Ja det är ju något som jag började med när jag gick i 7an i högstadiet. Och det har fortsatt roa mig genom livet. Har sytt mycket till mig själv, mina barn när dom var mindre och även till andra ibland.


Hade ju under ett par år egen tygaffär och försökte sälja tyger oc h sydde då plyschkläder till folk som beställde.


Ofta gick jag på svärmors vinda och vi letade fram gamla kläder som jag sydde om till barnen. Men tids nog blev dom så stora att det gick inte längre att få ut tygdelarna från gamla kläder.


Nu har jag för ett par veckor sedan sytt om ett par byxor jag fått. Det blev en kjol med infällningar fram och bak samt en lite roligare ficka på ena höften. Syns ju inte så bra när det är svart men här är det i alla fall

  


Sen köpte jag en grönt sweetshirttyg för en 10a på återvinningen här i byn. Nu har jag lyckats sy mig ett par mysbyxor av tyget

  

Blev nästan som leggings eller tajts eller vad allt det numera heter


Och så blev det ju tyg över. Och vad gör Anette då? Jo hon funderar ut nått att använda bitarna till. Så det blir ett par byxor till lill-killen. Och byxorna som jag klippt sönder och använt som mönster blir till extrabrallor hos mig. Ibland spiller nån eller det händer saker så det kan behövas ett par brallor att låna. Men detta är ännu under tillverkning. Skönt att ha bra med golvyta när man ska göra sånt här

  


Sen har jag en kjol som jag klippt till för ett par månader sen. Den och barnbyxorna är projekt till nästa år.


Bra att ha nått på gång då också.

Av Anette - 28 december 2009 11:34

Skulle så gärna stanna kvar i JULBUBBLAN och därför tyckte jag det var så bra med söndag igår så det blev julsöndagen.


Efter pulkabacken ville flickorna ha macka och vatten och lite gossigt och skönt i mommos soffa. Ja, en sitter ju då uppflugen på soffkanten

    


Vi andra körde favorit i repris med gröt skinka leverkorv rödbetssallad och fika med hemgjort godis, lussebulla med smör emellan   och pepparkakor medglasyr och ost emellan och ett par drack julklappsglögg Mums!

    


Men små damer kan bli hungrig på annat som t ex flingor och mjölk, rån med kaviar

  

Man kan ju bli lite hungrig när man lekt utklädningslekar med mormors alla halsdukar, mössor, schalar och pannband mm

Av Anette - 26 december 2009 22:18

Jag köpte ett par tomtetofflor julen 2004 som jag använt varje dec sen dess. Men förra julen var dom så slitna att jag fick lov att kasta dem. Nu vill jag gärna köpa ett par nya. Kan någon hjälpa mig hitta nya såna här

  

Storlek 37


Om ni vet någon kedja som säljer eller om ni har något annat bra tips så skriv här i kommentarerna så blir jag så glad


God fortsättning på julen önskar jag er alla

Av Anette - 26 december 2009 18:09

Och jag klädde mig ordentligt och gick en rejäl promenad. På hemvägen gick jag in på solariet och solade för ena guldpengen jag fick i julklapp för just till solning. Åh så skönt det var.


Hem och dusch och sen äta ägghalvor, lax med hovmästarsås på knäcke. Mums!


När det var klart satt jag och läste i en av de två tidningar jag fick i min stora korg av tomten. Då ringer det och jag blir erbjuden att följa med till stan på mellandagsrea på MediaMarkt, Horze och Lindex. Klart jag hakade på.


Så nu har jag ätit middag och sitter har nöjd med dagen och 3 par nya sockor. Fick ju två par av tomten men de var lite tjockare och behövs  utanpå de vanliga som jag har lite färre av just nu. Men nu är nog sockförrådet ok igen.


Dags för julgodis och tv. Blir ju film idag också som jag kanske orkar se. Och Robinsson.


Ska nog smutta lite glögg eller nått sånt  

Av Anette - 26 december 2009 18:05

Igår slog jag personligt rekord!

Jo, jag lyckades se tre filmer samma eftermiddag. Jag brukar se tre filmer på 3-6 månader. Jag ser sällan film. Men igår blev det först Sällskapsresan 2, Och så Narnia och när den var slut var jag inte tillräckligt trött för att gå till sängs.


Bäst jag sappade runt kom jag till 1an och där visade dom OFFSIDE. Ja en svensk film om fotboll och relationer och livet.


Men första hade jag varit hos grannen och sen bogserat lite bil och så hem och sticka sockor till dockan barnen har här och leker med.



Av Anette - 25 december 2009 18:09

Åh så härligt. Julen fortsätter och jag fortsätter mysa och njuta.


Har varit hos grannen och lagat äggsås, julkorv och potatisen kokte hon. Hon bjöd även på gravlax med sås på hårdbröd. Så gott och trevligt att umgås genom att laga mat och äta ihop. Hade med mig lite fika, anisbröd och saffransrulltårta som god av slutning på en lite sen lunch.


Julafton var toppen. Tomten kom. Jo han kom faktiskt. Eller hon kom.   Med häst och släde och facklor. Precis så som det ska vara. Så vackert att se genom fönstret. Och oväntat dessutom för mig och barnen iaf.


Först hade jag dotra med fam på gröt och fika och här kommer några bilder på det.


  

Min julgran

  

Jag själv julafton 2009

  

Barnbarnsflickorna julafton 2009


Sen blev det inte fotat mer med den kameran den kvällen. Jag tog kort på flickorna och tomten med min gamla kamera som gör papperskort. Gillar såna också.


Lite oro i magen infann sig mitt i julmiddagen så jag kunde inte alls äta allt jag ville. Men det gick över och så även den begynnandes snuvan som höll på att utvecklas igår. Avvecklade den med min suveräna nässköljkanna innan jag la mig igår kväll och så en skölj i morse och så var det borta. Och idag mår magen bra. Kan mumsa på. Ikväll blir det kall risgröt med en pasionsfrukt över. Fick såna frukter i julklapp. Ja, jag fick en STOR korg med allt man kan önska sig i. 

2 flaskor starkglögg, duschkräm, buddybutter, godis, te, sockor, nagellack, en blomma, pengar att sola för. tidningar prydna och lite till. Så mycket grejer. Kul.


Jag har alltid längtat efter julkorgar med blommor eller frukt eller tegrejer alla vuxna jular.  Fick en fruktkorg ett år och en tekorg ett annat år. Nu fick jag en korg med allt i ett    Tack


Och sen har jag visst tre julklappar kvar att få har jag hört    Ja jag är då så nöjd. Hoppas ni andra också är nöjda och glada denna jul

Av Anette - 22 december 2009 19:48

Känns lugnt och bra. Vädret är helt i min smak. Snö minus 8 - 10 grader och ingen vind direkt. Det är skönt att gå ut. Det har kommit lite pudersnö och det känns juligt.


Fick åka till stan och till ICA Kvantum för där har dom Leverkorv, rullsylta och pressylta sån som jag vill ha och man får den uppskivad och klar. Så himla gööttt


Sen har jag äntligen varit till skomakaren och lagat min ena vinterkänga. Det är också himla gött.


Gick runt på stan och kände atmosfären och tittade på lite kläder men det blir inga nya finkläder iår. Hittade nog kläder som jag ville ha och kläder som jag ville köpa i julklapp till andra men det blev inget köpt.


För när jag varit hos akupunktören och fått behandling passade det sig så himla bra att skjutsen just var klar och påväg hem så jag slapp ta bussen. Då blev det ingen tid att gå och kolla mer.


Men innan behandlingen åt jag lunch på ett ställa jag inte provat förr. Fräsch sallad och lasange på tomat oliv spenat feta  vanlig ost och stor dricka till för 49 och det var gott och mitt i city. Kändes mycket bra.


Var just ut en sväng på Konsum här i byn och köpte en lite gräddost, torkade blåbär och torkade tranbär. Tittade runt lite och hittade fina julklappsleksaker till både barn och barnbarn. Men jag har ju köpt allt klart???? Men det var så kul, fina grejer så nu blev jag förvirrad? Kan spara en julklapp och ge den till födelsedagen och köpa den här istället eller eller hmmm


Ska sova på saken då vet jag om jag ska åka till stan igen eller gå mer på Konsum eller bara julmysa hemma imorn. Ska ha uppesittarkväll och göra paket, koka gröt och baka saffransrulltårta med phillaost och lime emellan och göra nått nougat marsipan chokladgodis vad det nu blir lite olika mys joxande och det blir nog en bingolott och glögg också

Ovido - Quiz & Flashcards