Alla inlägg under februari 2012

Av Anette - 25 februari 2012 18:19

Ja så var det då dags för kalas igen.

Dom har liksom duggat tätt här ett tag.

Idag var det barnbarnsflickornas pappa som firade

Även den ynsta som fyllde förra veckna firade lite igen hos pappa.


Hon sprang runt klädd som prinsessa och var så fin och glad med vingar och diadem mm

Som vanligt mao


Själv fick jag macka, choklad-kola-kaka   och tårta.  


Där for min timmes promenad på förmiddagen . Så när jag sparkat hem från kalaset bytte jag om och tog en sparktur till För det är ju tämligen milt och mindre blåsigt nu på kvällskröken.


Jösses vilken vecka det varit beträffande fika.

2 semlor på onsdag 2 torsdag banankaka och dröm på fredag och tårta och chokladkaka idag. Jag som skulle sluta äta fikabröd och socker oc hsånt.


Ja jag har ju försökt sluta med mjukbröd och det har gått betydligt bättre. Nån enstaka macka här och  där men generellt sett bara Wasa Sportknäcke.


Så nu är det dags att ta nya tag och slopa sockerfikat. Det är inte nyttigt. Men jag är ju bjuden på fika i morgon förmiddag hos grannen I och sen lunch hos grannen M. Jag lunchen är det inga problem med men fikat. Ok det får gå på denna veckan och måndag kör jag nya tag.

Av Anette - 22 februari 2012 13:29

Nu har jag planterat om alla blommorna i vardagsrummet. Det visade sig att kallan blommade och att även begonian har några skira stänglar med blommor så små och spröda. Så har jag bytt till nya gardiner. En färg jag aldrig någonsin haft. Men jag är så nöjd.

 

Ljunglila, eller lingon och mjölk. Men det blev fint och så har jag ju köpt till lite filtar och kuddar och duk och byttor.

 

Supermjukis filt från ICA här i byn. Men om man inte öppnat paketet så kan den ju funka som kudde.

 

Men jag köpte nya överdrag till kuddarna som fanns i soffan. Bomullssammet även dom ICA här i byn.

 

Denna filten köpte jag dock på  ÖB för 22kr. Fleece med hjärtan på. Gick inte att motstå.

 

Dåligt foto men duken är ljuslila och ljusfaten oxo. Dom är egentligen små ungsäkra formar så dom passar ju till ljusen och även som allt möjligt annat.

    

Gjorde några ljus till mig själv som skulle passa till resten grejerna. Men vi ska ha semelfika i samlingslokalen här i vår bostadsrättsförening ikväll. Då gjorde jag ett gäng andra ljus

 

Dom här. Men jag tar med mig alla och ser om nån är intresserad. Jag kan ju alltid göra nya till mig själv.

Beställde nya grejer till ljustillverkningen igår på internet. Kommer nästa vecka. Ska bli roligt med nytt.

Och det är jätteroligt med nytt i vardagsrummet. Oavsett om det är grejer man haft innnan och plockar fram igen eller som denna gången att jag köpt nytt. Men det blir en make-over och allt känns fräscht och det är jättekul.


Att sitta i fåtöljen på lila filt med hjärtan och läsa bok och ha det bra när det snöar ute. Ja inte är det nått att klaga över inte

Av Anette - 19 februari 2012 11:49

Ja enligt gammalt så är februari snömånaden och i år stämmer det nog och blir liksom över


Det fullkomligt vräker ner över en yta som redan är täckt med snö till brädden. Men det kommer mera.

Och nu är det runt noll grader och blåser. Så snön är kramsnö och packas ihop. Men ändå är det så jag såg inte termometern i morse. Det liksom snöar på fel håll

 

Snön växer runt termometern och gör ner oläslig. Men nu har blåsten tagit bort denna pelare. Idag blåser det tack och lov inte lika mycket som igår. Men snöar gör det. Undrar om jag måste gå ut och börja skotta runt bilen om utifall jag skulle behöva köra med den i morgon till stan på styrelsemöte.


Stod och betraktade gården och inser att vårt lilla gulliga lusthus ser ut som en grop och knappt det. Och rutchkanan är nästan översnöad. Jag inte längst upp men ska det fortsätta så vet inte jag vart det tar stopp??? Det finns ju liksom inget som tar emot uppåt så det fylls bara på. Och vi små människor här nere vi skottar och skottar och försöker hålla stången och ha nån ordning och framkomlighet.

 

Då när man kollar här ska man komma ihåg att en lastbil körde bort massor med snö förra veckan. Flera lass. Han höll på mest hela dagen. Men det syns inte nu. Hade det legat kvar kan man snart inte se ut från andra våningen heller. Hade ju varit lite sensationellt....hehe..


Ja, resten av februari kvar och så hela mars innan det börjar töa och skjunka ihop. Fast det kan ju snöa bra i april också men det är mer som salt på gammsnön och hjälper till att töa den.

Av Anette - 19 februari 2012 11:42

Ja så har yngsta flickan blivit 4 år och det var dags för kalas i Ga Tbäck.


Som alltid massa hembakat fikabröd. Biskvier, rulltårta, bullar, syltkakor, chokladbollar, kladdkaka med grädde och så tårta. Som ni ser så var det chokladtårta men i den fanns grädde och jordgubbar. Och Födelsdagsbarnen hade själv valt smak, innehåll och design. Matchar som synes klänning och diadem

 

Barnkalaset var över när jag kom. Puh! det kan vara nog så högljutt! Men det kom fler gäster medan jag var kvar. Och ännu fler var på väg när jag for efter ca 3 timmar.


Hade ju nån mil att köra i detta busväder som var klass2varning snöstorm. Och ja snön kom på tvären och i hela moln i ögonhöjd. Det var ok att köra en mil men inte mycket mer. Usch vilket busväder. Skönt att komma hem till tv och soffan. Såg melodifestivalen del 3 och det var tämligen slätstruket. Men en bra dag ändå

Av Anette - 19 februari 2012 11:35

Onsdagen den 15 feb körde jag lite motvilligt till staden. Jag hade inte så där riktig gajst och lust. Men väl där så blev det jättebra.


Jag minglade runt och fick lite nyheter till livs inom Riksbyggen. Och hann plocka en hel del broschyrer och framför allt reklamgrejer.


Jag satt på två föreläsningar. En om vattnet som rinner in och i kranen. En om när man använt det och det far ut genom avloppet. Och framför allt vad man kan göra för att slippa beläggningar inne i rören. Mycket intressant.


Ja sen bjöds det på mackor och Kaffe/The. Jag hittade första ingen vegmacka så jag tog en som alla andra med nån gegga i. Jag gillar ju sånt. Men så hittade jag vid ett annat bort och ......ja det blev ju två då. Opps! Dom åkte med hem och den ena åt jag på kvällen hemma i soffan. Riktigt god. Den andra smaskade jag i mig till lunch dagen därpå. Men den var lite mager så jag fick fylla på lite från kylskåpet. Men tack i alla fall HOtell Plaza och Fastighetsmässan.


Som ni kan se på bilden var jag inte overksam. Gillar att plocka på mig bra-att-ha-grejer

 

Godis, isskrapor, USBminne, tandborste, ficklampa, reflex, nyckelringar, disktrasa och ett päron plus mackorna och broschyrerna då. Så det blev en bra tur till stan.


Träffade dessutom en postis från Boden och vi hade massa gemensamma bekanta som vi hann prata om en stund.

Av Anette - 14 februari 2012 17:19

Ja så heter denna sötnos

Bella och en liten Bella Donna är hon ju.

Oavsett om man gillar hundar eller ej så blir man ju lite berörd av dessa små sötnosar.

 

Men jag vill inte sitta still när du ska ta kort. Jag går till matte kanske

 

Ja det kanske är tryggare. Svart är jag och lite vitt under hakan. Jag kommer från Robertsfors.

 

Min matte hämtade mig i söndags och nu bor jag på Drottninggatan i Vännäs. Och detta var mitt första besök

 

Det gick så bra så. Inge problem alls. Fast att stå still och bli fotad var jag inte intresserad av så matte lyfte upp mig för posering


Av Anette - 14 februari 2012 17:00

    

Ja den blir ju vad man gör den till

Så jag valde att bjuda grannen på lunch. Vi brukar ju ändå göra så ibland och då kunde jag ju lika gärna välja

alla  dag som vilken annan dag som helst.


Jag städade toan, lagade lasagne. Vegetarisk laktosfri. Det blev sås på röd och gröna linser med stekt rödlök och tomatpurré. Sen hyvlade jagen zuccini med osthyveln och lag på. Strödde sen på soltorkad tomat och fetaostkuber. På med lasagneplattor och massa vitsås och så ett varv till.


Vi lyxade till oss med ett glas   vitt vin. Till kaffet blev det havtornskarameller från Luleå Konfektyr som var supergoda. Gelehallon fast med havtorn och kemikaliefria. Dom har vunnit SM i Mathantverk Guld 2011. De ni.

Ja och så ett litet   glas dessert och så flera timmars kortspel.


Har torkat golvet både före och efter besöket för gästen min granne M hade en liten lurvetuss med sig

 

Hon var så duktig och låg och sov hela tiden i stort sett. Men när jag tar bort mattorna så finns det ju ett och annnat under dom och då är det på sin plats att torka bort detta. Har även hunnit ta en go promenad före och en efter denna goa trevlilga lunch.


En jättefin dag och Blommor har jag köpt till mig själv och satt i min vas som jag bara använder just till Valentin

 

Detta var en bukett från ICA som inte var Fairtrade. Alltså satt bladen kvar. Det gör dom inte på Fairtraderosorna.

Och så var det 15 stycken i buketten. Det blev så fint

 

En kram till alla som vill ha en

Två kramar till ni som inte vill ha någon för ni behöver en extra

  

Av Anette - 14 februari 2012 16:53

Jaha vad är nu det??


Jo det är ett Österrikiskt företag som säljer städprodukter där man bara använder vatten och fiberduk.

7 feb var jag bjuden på en sån visning. Vi var ett gäng pensionerade damer som träffades och det var ju i och för sig trevligt bara det.


Städgrejerna var jättedyra och det var förståss olika trasor till kök, badrum, osv...


Men jag försöker att tänka på miljön och tvättar sedan några år min tvätt med tvättnötter och behöver då inget sköljmedel heller. det har funkar bra. Jag gör ljus av stumpar Alltså återvinning. Jag sop-sorterar. Och så tänkte jag att om jag kan diska utan kemikalier så vore det ju en vinst för mig och för resten av samhället.


Så jag köpte denna trasa som suger fett och smuts i massor. När den är smutsig så tvättar jag ur den med en olivtvål som är gjorde för just tvätta dessa trasor. Man kan ju självklart använda tvålen till annat. typ ansiktet...

 

Ja så nu försöker jag vänja mig vid att diska med denna trasan och ljummet vatten. Det lär ta sin tid. Men trägen vinner ju och man kan inte dömma ut nått om man inte ger det en rejäl chans.

Ovido - Quiz & Flashcards