Alla inlägg under augusti 2010

Av Anette - 22 augusti 2010 17:12

Ja så känns det nästan. Impulsköpte gardintyg i torsdags till sovrumsfönstret. Så igår började jag städa ut allt gult

  

Har ju liksom sovit mitt i solen nästan nu under sommaren med allt gult. Ja, och "lilla" blomman fick komma på utflykt till toan och få sig en välbehövlig dusch så att den kan ta upp ljus och sånt utan dammbeläggningen som blivit.

  

Tvätta fönster och torka allt. Har även tagit bort byrån, där hittade jag ett foto och en halväten kaka. Hmm!  Tog även bort kistan och dammsög och torkade ordentligt. Finsk städning. För min kompis säger att svensk städning är när man dammsuger mattan och våtmoppar runt omkring den. Men nu blev det hela golvet.


Sen har jag köpt lite nya dukar och plockat ihop saker som jag redan hade och ställt i nytt sammanhang. Skulle behöva nån matta på golvet men det hittar jag nog framöver. Än är det ju inte så kallt så det funkar utan. Men se så fint det blev. Mycket mer lugn och ro och mer stillhet som ju kan vara bra när man ska sova.

  

Ja, allt syns väl inte på denna bilden men jag är då så himla glad och nöjd. Kan verkligen njuta av hur fint det blev. Ja den gula tapeten den sitter ju förståss kvar   

Av Anette - 18 augusti 2010 19:46

Idag har jag kokat 3 liter svartvinbärssaft. Det känns verkligen underbart att kunna gå ut på gården och plocka bär och få så mycket saft fast jag bor i hyreshus och ingen trädgård har. Men någon satte tre vinbärsbuskar här på gården för länge sen och ingen vill plocka så jag tar gärna reda på dem.

  

Sen har jag cyklat till vår lokala thailändska som bor här och är gift med en svensk. Där köpte jag mer blåbär. Priset hade gått upp men 40kr/kg för rensade är inget att bråka om när jag inte kan gå i skogen själv. Tidigare köpte jag ju 3kg för 100kr, ännu bättre.


Så idag såg jag ju att dom rensade trattkantareller. Imorgon får jag hämta ett kg för 40-50kr. Helt ljuvligt tycker ju jag .Dom blir glada jag blir glad och alla bllir nöjda. Kan ju inte bli bättre.


Så har jag skördat min första egna tomat från plantan på balkongbordet. Se så fin den är

  

Kom inte ihåg att jag köpte en körsbärstomatplanta. Men det är nog en sån för dom blir alla väldigt små. Men vad gör det. Härligt att skörda på balkongen, sallad, persilja, tomater, kinesisk gräslök som smakar vitlök. De är vardagslyx


Sen att jag har svårt med synen. Ja, nån kanske vill säga att jag är trångsynt, någon annat att jag ser dubbelt. Själv vet jag att det är svårt att se tv utan glasögon på det avståndet. Så jag köpte ju sådana som komplement till läsglasögonen. Men det blev liksom fel när jag ska handarbeta framför tv. Dom som gör att jag ser tv gör att det blir väldigt suddigt när jag tittar ner på t ex en stickning. Så vad gör`?  Jo, som min mormor. Jag tar på båda.

  

Prilligt men funktionellt. Jo, jag vet att det finns progressiva och även sådana med läsrutan nertill. Har haft progressiva i många år när jag jobbade på posten. Men jag har ju löst problemet sjäv.  Så här får det funka tills nästa gång jag ska skaffa nya glasögon. Med dubbla så ser jag både nära och på längre håll. Grejt va?



Av Anette - 8 augusti 2010 17:22

Ja tiden rusar iväg. I fredags hade det redan gått en vecka sedan min vän från Haparanda kom körandes med tre barn i bilen för att hälsa på mig. En stor händelse som jag väntat några år på. Men den som väntar på nått gott.......

  

Här sitter vi och äter middag tillsammans hos mig. Så härligt. Vi hann även med en fika, en sväng på byn och där köpte hon dessa underbara blommor till mig

Gladiolus

  

Dom blomma ännu idag 10 dagar senare. Härligt! Och dom påminner mig om deras besök. Vi hann prata en del och umgås lite grann. Men timmarna gick så snabbt. Det kändes som om det var en timme fast vi fick 4,5timme.

För då skulle dom åka till sitt hotell och där skulle dom checka in före kl 22 och jag småsprang till järnvägsstationen för att möta nästa vän från Luleå. Här är en bild på Birgitta när vi äter söndagsmiddag

  

Hon stannade fre-mån så där var det ingen tidsnöd. Vi hann vila, umågs, prata och prata och äta och gå på byn och här äter vi

Dopp - I - Kopp

Smör, hackad lök, potatisvatten och så doppar man nypotatisen i koppen. Mums!

Ja, se så jag njuter

  

Jag mosar ner sista potatisen. Det var några år sen sist jag åt detta. Stora ögonblick med dessa vänner och maten ja, allt.


Måndag åkte vi till stan, och strosade runt lite innan hennes buss skulle ta henne tillbaka upp till Norrbotten. Vi hamnade bl a på Hemtex där dom hade rea på

  

Dynor. Jag slog till och gjorde en investering! Yeah! Fint blev det tycker då jag.


Ja, presenter, blommor och besök. Sen har jag varit på samtalsgruppen i torsdag där vi stt på en fikafilt vid kajen och just samtalade 13-1630. Även då går tiden fort. Den gör gärna det i goda vänners samvaro. Igår fick jag nöjet att övervara en vigsel

  

Fotografen är ingen yrkesman man det var fint att få vara med en stund och höra vacker sång bl a. Bröllop är alltid vackert och speciellt. Så glada människor och vackra kläder och fina håruppsättningar. Ja, allt är så positivt. Jag var med so barnvakt i kyrkan. Ja, barnvakt var jag resten av dagen då föräldrarna just deltog i hela bröllopet på alla sätt.


Så dagarna hastar iväg och idag tog jag en promenad runt campingen och den vanliga rundan. Blev nästan chockad, ja men överrumplad av att det bara fanns 7 husvagnar kvar där. Det har nog varit mellan 27,  37 hela sommaren. Det går snabbt mot höst. Regnat har det också gjort inatt igen så det riktigt hällde ner.


Men jag bjöd in min granne så vi fick en fin fikastund och stickade klart en halsvärmare i barnstorlek. Ja, om nån behöver en så har jag ju då en över.

Av Anette - 5 augusti 2010 21:32

Redan i början av maj köpte jag dessa underbara penséer. Dom är liksom honungsgula och doftar honung. Så ljuvlig doft att jag ofta sniffar och njuter av dessa blommor. Sen har det varit mycket ansande och vattnande och växt så det knakar har det gjort

  

Men till sist blev det som om dom förväxt sig. Långa rangliga och blommorna blev mindre och mindre i storlek. Så jag plockade en fin bukett

  

Nu får den sprida sista doften får i år i sovrummet några dagar. Plockade även av fröställningarna några stycken så jag kan torka och spara tills nästa år om jag kommer ihåg att sätta fröna tidigt.


Men blomlådan gapar tom. Det är hela augusti och september kvar att ha blommor ute och njuta av prakten. Ska skaffa några fina nya. Men vad?? Utbudet är inte lika stort denna årstiden. Kanske det blir rosor för det finns det gott om på butikerna,......??

Av Anette - 4 augusti 2010 10:58

Torsdagen den 29 juli blir jag bjuden på en riktigt härlig semesterdag. Själv tar jag bussen in till staden. Där blir jag hämtad. Färder går till en plantskola på Teg som jag inte besökt tidigare. Så underbart att gå där bland vänner och fantastiska växter och ja, riktigt botanisera. Dom handlade en del och jag luktade och tittade.


Resan fortsatte till Holmsjöns plantskola som även har café . Smultronstället heter det. Där luktade vi på mer blommor, tittade på intressanta buskar och träd samt nallade ett och annat blåbär. Så bjöd dom på fika. Oh, vad gott det smakade att sitta där mitt i plantskolan med alla växter omkring. En riktig oas.


Bilenfärden fortsatte längs kusten på mindre vägar och jag fick se annat än E4an. Det uppskattade jag även om det var snudd på väl så krokiga vägar. Men åksjukan hölls borta med livliga diskussioner.


Vid lunchtid kom vi så till Ratan, och gamla Tullgården

  

 där de bjöd mig på lunch. Salladsbuffé, två andra rätter och efterrätt. Det var hemkokt bärkräm och en skvätt kaffe på det hela.

    

Mätta och belåtna styr vi kosan mot Dalkarlslå museum. Intressant om Häggströms handelshus och historia som jag ju gillar skrarp. På vägen mot Robertsfors passerade vi Bureås gamla medeltida kyrka och så klart vi stannade och gick in och fick höra lite om den kyrkans historia. Vi tittade även in i en gammal bostad som nu var lantmuseum. Mycket givande.


På eftermiddagen kom vi då hem till vännerna mina. Målet var ju lite att få se växthuset de byggt i sommar. Inrett och gjort så fint. Ja, så här välkomnade var det att komma

  

Hela uppfarten var fullständigt underbar i sin blomsterprakt.

    

Utanför växthuset hittadejag denna fina ros

      Gissa om den doftade gott?? Mmmmmm.................

Växthuset och uteplatsen utanför var så fint som jag gissat att det skulle vara fast mer inrett med staffli, möbler och krukor och blommor från golv till tak.

     Där kan man verkligen sitta och vila och få rekreation vill jag lova. Fick inte bara det utan även fika där utanför växthuset då vädret var fint och soligt så vi ville vara ute lite efter en del bilåkande. Ja, dagen gick fort i fantastiskt sällskap och lagom tempo men ändå så innehållsrikt.


Jag fick skjuts till E4an där jag tog bussen via Umeå hem till Vännäs. Som ett minne fick jag med mig en vit luktärt som jag sniffade på under hemresan som mest bestod i att smälta alla intryck jag fått under dagen.

  

TACK och åter TACK till er båda som gjort detta möjligt för mig och för oss alla.

Ovido - Quiz & Flashcards