Alla inlägg under augusti 2011

Av Anette - 28 augusti 2011 17:26

Ja man får ju hålla på med nånting och jag gillar att skapa med händerna. Dessa gjorde jag förra veckan och jag blir lika facinerad varje gång över hur färgerna far in i varann och övergångarna. Det är en mycket rolig och givande syssel-pyssel-hobby

  Sen är det ju höst och man kan behöva lite extra ljus och värme när vädret blir kallare och mörkare och dagarna kortare. Det märks så stor skillnad redan.


När det är höst är det ju även skördetid och blåbär har jag köpt och fryst. Svarta vinbär har jag plockat och kokt saft av och även stoppat i frysen. Rabarber är plockade och idag har jag även kokat plommonsylten. Den är från köpta plommon och kokade med kanelstänger. Blir väldigt god sylt som passar utmärkt till mannagrynsgröt och grahamsgröt och på kex med brie mm mm

  Skulle ju plockat röda vinbär igår men tungvädret gjorde att jag totalt tappade lust intresse inspiration och allt som påminner om sånt. Vädret är sånt att jag vill ligga under en filt och läsa och äta choklad och sova omvartannat och vakna när det är högtryck och klar luft och solsken omän höst. Men detta mulna, gråa, fuktiga och faktiskt varma vädret är tungt och jag känner mig nedtryckt och trött.


Nå snart får jag besök och dom levererar 3kg lingon rensade och klara för frysen tills nån dag jag får inspiration att koka sylt och även saft av dem. Gör ingen lingondricka för det tycker jag är så söligt och joxigt. Men kokar lingonen som man kokar vanlig saft. Det blir gott och inte lika surt som lingondricka. Inte heller lika sött som annan saft. Inte alls dumt är det.



Av Anette - 25 augusti 2011 11:53

Ja det känns inge bra just nu. Måste skriva av mig lite. Vaknade och kokade min gröt. Satt där och hade det bra och hade hunnit äta några få skedar så ringer telefonen. Tänkte att det var nått med barn eller barnbarn så jag steg upp och svarade.


Hej det är från Pensionsfondmäklarnainstitutiones nånting..... Murrrrr! Han surrade på och envisades med att pensionen var viktigare än att jag fick äta klart utan att gröten kallnade. När jag sa att jag har rätt bra koll och att jag vill äta klart utan att bli störd slängde han på luren i örat utan att tacka eller ens ett minsta lilla hej då. Där for lite av mitt goda humör. Jag blev rejält störd men tänkte att det är bara att glömma.


Sitter i soffan i morgonrocken i godan ro och då ringer det på dörren. Då kommer tjejen som kopplat in kabeltvledningen tidigare. Nu ska hon sätta dit två stora klumpar till dosor för att tv:n ska ta emot via fiberkabeln vi har till internet. Jaha, just det jag skulle ha tagit bort bokhyllan tv-bänken, hallmöblen osv.... Japp bara att sätta igång i morgonrocken. Kändes inge bra. Hann smyga iväg och klä mig i alla fall medan hon kopplade nått. När hon sen slår igång tv:n så är allt som svart-vit tv fast färgerna är rött och mörkrött!!!!!!!!!!!Jag hinner tänka många dyra tankar innan hon känt och klämt och till sist hittar en kabel som inte var ordentligt isatt. Puhhhh!!! Jaha, så har jag fler klumpar/boxar och en fjärrkontroll till. Gissar att detta är nått många av er redan har och inte tänker så mkt på det. NÅ, nu får jag kämpa tillbaka möblerna och ställa tillbaka sakerna där det går. Min fina hallampa på bänken har ingen kontakt längre för där har dosan sin strömförsörjning numera. Måste skaffa en fördelning och lite sånt smått som måste justeras. Nå allt funkar ju men vi har nu fått 8-10 färre kanaler men billigare avgift till föreningen. Meningen från början var att få samma som grannföreningen, snabbare bredband, tv via fiberkabeln, billigare och FLER kanaler. Men se det erbjudandet fick inte vår förening och nu är det kört. Kunde ju ha lugnat sig och inväntat nästa erbjudande och behållit det som var.  Känns inge bra. Många på gården är missnöjda och det förstår jag. Själv är jag väl varken eller. Har en ful list till i hallen Resten syns inte men några kanaler kommer jag att sakna. Sen har man väl glömt att man alls haft dem när det gått ett tag.


Ja, så ringer grannen och är jättelessen för hela hennes hem är förstört av just ovan nämnda ingrepp. Hennes dosor hamnade där det syns och blev fult. Hennes box ligger på golvet för hon har tv på väggen och inget under att sätta boxen på. Hon pratar på om allt möjligt och 90% är negativt. Känner att jag inte riktigt orkar vara nått stöd men försöker. Det brukar gå fint men jag hade redan själv nedåtgående spiral på G. Men jag är glad att vi har varann och goda grannar kan man inte få för mycket av. Man måste få ösa ur sig ibland. Som jag gör här och nu.


Nu är det tvättstugan som gäller och dagens energi rann liksom av mig i allt detta på morgonen /förmiddagen. Skulle ju tvätta mattor som jag inte orkade i våras för att dom ska vara rena när jag höststädar senare och kan ta upp dem och lägga på rena mattor inför vintern. Men måste och måste.......???????? Jag kanske bara tvättar kläderna och den mattan som går in i maskinen och den som jag skulle skura på golvet kan jag ju tvätta en annan veckan. Tappade intresset totalt.


Vädret är hyfsat varmt men mulet och det gör inte mitt humör och min initiativförmåga bättre. Ysch, känns som lessamt Känner mig väldigt oengagerad i världen och livet. Kan tänka mig en dag under filten med bok, sova, kolla tv och bara dega.


Och för att avsluta med nått positivt så kan jag ju göra precis vad jag vill. Jag har inga måsten så jag kan tvätta bara kläderna och sen gå upp och lägga mig och dega resten av dagen. Kan även strunta i att sopa upp i källarn som jag tänkt.


Ja för allt kan göras en annan dag. Inget står och faller med att just jag ska göra detta just idag. Det är skönt. Och det är skönt att skriva av sig. Kanske tar en promenad och rensar skallen istället för att skura matta. Låter som ett mycket trevligare alternativ

Av Anette - 21 augusti 2011 15:26

Idag fick jag besök och vi kollade om opelvinterdäcken skulle passa min lilla röd  

Jippi!!   Dom passade. Jag har idag fått 4 fina vinterdäck med dubb. Jag fick även en donkraft och ett reservdäck. Livet är härligt.  Så glad jag är   


Har varit på 40min promenad. Sen fikat mina morotsmackor och så fått däck då. Därefter tog jag cykeln och trampade upp till  Lägret och gick runt på Motormuseets dag och kollade alla fina MC, Gamla finbilar, helikoptrar, maskiner, Gulfmacken. Loppisen kollade jag och tog mig en fika och träffade lite folk jag känner.


Cyklade hem igen och då går det fort för det är en rejäl nedförsbacke. Om det inte hade varit trafik hade jag nästa kunnat rulla ända hem om man nu inte hade behövt bromsa för andra.


Handlade lite på ICA och nu har jag en mumsig veglasagne i ugnen med slicad zuccini, tomatsås med svamp och vitlök, vitsås kokt på rågsikt och laktosfri mjölk, och så lite oliver och soltorkade tomater. Ska strax ta ut den och smaka eller snarare äta.


Solen skiner och jag med den  

Av Anette - 21 augusti 2011 15:19

Igår hade jag en helt underbar dag. Först körde jag till Norrmalm där det var norrlandsmästerskap i hästhoppning och min dotter var funktionär. Kollade lite och sen for jag vidare på andra sidan umeälven. Där finns Pengfors motorbana oc hdär var det rallycrosstävlingar.


Tänk att jag får gåshud och blir tårögd och blir alldeles tjock i halsen av rörelse.   Så himla mycket lever jag mig in i körandet. Så stark är upplevelsen av att se på. Min dröm är ju att själv köra och den har jag inte släppt ännu. Allt försvinner och man blir liksom ett med brummandet varv på varv. Gruset sprutar, sanden dammar, bilarna varvar, motorerna vrålar eller nja låter i alla fall och det är så härligt.


Sen for jag tillbaka till hästhoppningen och umgicks nån timme och åt en klämmacka. Fick träffa mina barnbarnsflickor en stund oxo.


Jag är så enormt tacksam för att jag har möjlighet att köra ditt sånna här tillställningar nu när jag har egen bil. Det ger livet så otroligt mycket mer innehåll. Tack min son och din svärmor för att jag fick köpa den lilla röda  

Av Anette - 17 augusti 2011 11:50

Ja så kändes det då mina vänner från Strömsund Råneå kom och övernattade på sin väg hem från semestern i Stockholm med omnejd. Vi hade en underbar lång frukost, brunsch kanske mer. Hann surra en hel del och så roligt att träffas även om telefonsamtal är guld värda de också. Vädret var molnigt men varmt så vi satt på balkongen. Som ni kan se två blommor bland de andra blommorna

  När de åkt hade jag en dejt med Håkan och Jouko i stan. Vi träffades och gick på Costas där jag inte varit på många år. Dom åt lunch och jag fikade. En nyhet för mig: Baklava med glass och det var gott. Restaurangern är grekisk-inspirerad.


Sen gick vi i affärer. Bl a en konfektyraffär som har så mycket härligt och fina presentkartonger med choklad av alla de fina sorterna. Därefter blev det butiken Present och där kan man frossa i massa onyttiga ursöta härliga saker. JOkke shoppade upp presentkortet han fick i födelsedagspresent plus lite till. Det blev två kassar. Sen blev det några affärer till och så avlastning till bilen för deras del. Jag ögonshoppade och la bakom örat. Ska dit och shoppa nästa vecka lite presenter.

Ja sen gick vi och fikade en gång till och satt då på balkongen på NK och njöt i värmen trots den jämngrå himlen.


Vilken kanondag. Mina goa vänner. Många av dem på samma dag det känns gott


Har ju haft de bra förra veckan också då jag varit hos grannen på kollo och sen fick jag en kasse nyskördade grönsaker. Mums så härligt. Har även umgåtts mycket med min andra granne och fikat och suttit ute i solen och även inne och gjort fotbad och ätit mina fyllda paprikor som ugnsbakades.


Livet är bra skönt när man har folk omkring sig och det har jag. Idag ska jag hämta flickorna och köra hem dem från dagis/fritids. Pappan deras är lite krasslig idag och behövde hjälp.


Innan dess blir det solsängen  

Av Anette - 7 augusti 2011 14:28

Försöker som vanligt att bättra på kosten och göra den nyttigare. Nu tar jag ett tag om det där med vete igen. Försökte ju i vintras så nu är det bara att fortsätta. Blir mindre svullen i magen av mindre vete i kosten. Att helt utesluta mjöl vill jag inte i nuläget. Men råg, bovete,havregryn och så har jag ju en ny bok om "Det gröna bordet" som jag köpte på loppis förra söndagen.


I byn där dotra bor har dom sommarcafé varje onsdag och söndag. Det var hennes tur att stå där i söndags och då var jag där och fikade och umgicks samt köpte en bok om olika grönskaer och sädesslag. Ibland vet jag inte hur man ska göra med t ex hirs, kålrabbi, bovete osv. Då är det bra med en bok som talar om hur det tillagas och om man ska skala osv.


Har ju lite problem med att få i mig nog med proteiner. Så nu blir det även en satsning på mer bönor, ärtor och ägg. Har gjort mig en sallad nu med kidneybönor, zuccini, gurka, sallad, röd paprik och äpple.


Har även försökt ta hand om mig genom en lång promenad och sen en inpackning av håret med ägg och olivolja. Därefter blev det annan hårvård. Ta bort!!

Vaxstrips i fejset och hyveln på benen och så smöjra in sig och rena kläder. Då känns livet behagligt.


Nu ska jag hänga tvätt och äta min sallad som står och ska bli lite rumsvarm. Det smakar ju inget om kall mat.

Av Anette - 7 augusti 2011 14:18

Ja så har det gått en vecka och denna lördagen blev det ett 50årskalas som jag blev bjuden till. Hade inte riktigt med detta i beräkningen. Men det var ju en glad överraskning. Här en bild på jubilaren

  Killen med kepan och reflexen med yngsta dotra o sambo vid sin sida. Mycket mat . Smörgåstårta, mums! Vanlig tårta. Västerbottenostpajer och så KRÄFTOR i MASSOR sallad och majonäs och dessingar. Mums! Ja kräftorna hade nog räckt till ett likadant gäng till. Mycket musik från diskoanläggningen och vi satt i tält på kvällen. Tipsrunda med kuggfrågor om jubilarens liv och leverne. Svåra frågor!! Här en bild på paret jag hade till bords mittemot mig

  Gott om dricka av alla de slag. Duggregnet gjorde det lite fuktigt så det var första gången jag klätt mig i långkalsonger och vita jeans. Långärmad tröja, ylletröja och jacka dubbla sockor och boots för att gå på kalas. Hade till och med extra kläder med om det skulle bli kallare.


Körde hem i natten på grusvägar som blivit aningen slippriga av regnandet. Med mig hade jag jubilarens äldsta barnbarn som skulle hem till mamma som jobbat sent. Så slutade den kvällen

Av Anette - 2 augusti 2011 18:32

I lördags var jag på 60årskalas. Kom vid 12 och for vid halvåtta på kvällen. Vilken underbar dag. Här är bild på jubilaren

  Trädgården tålde att tittas på flera varv. Här är två liljor som jag tyckte extra mycket om. Men det är snart dags för dem att sälja gräsklipparn. Den behövs inte för det blir bara fler och fler planteringar och dom är alla jättefina

   

Det bjöds på så mycket mat och fika  och ostbricka frukt dricka ja det saknades inget. Borden dignade av godsaker och Auli jobbade som en lite gnu i köket. Vilken pärla till quinna och så god feta-soltorkatomat-paj jag mumsade 2ggr. Här har vi värdparet "them selves"

    Glad och nöjda med presenter och besök och Vädret som bara strålade solsken över oss hela dagen. Mot kvällen kom vår gemensamme vän Patrik och sjöng ett par låtar innan han skulle vidare till Kvarnen i Överklinten och vara trubadur på Puben där hela kvällen.

 

Själv for jag då hem och la mig på solsängen sent på kvällen väl påklädd och lyssnade till konsertet som Hotellet körde med Ole Dole Doff som för och efterband och dragplåstret Snow Storm som spelade jättebra. Det var ju bara att lyssna då jag bor ½kvarter från scenen så var det en alldeles utmärkt avslutning på kvällen att ligga där och varva ner och lyssna på go musik. Den hördes ju oavseett om man ville lyssna eller ej. Nu var det musik som jag gillade och så är det ju bara bonus


Vilken kalasdag med goa människor goa maträtter goa bullar goa kakor och goa gubbar      

Ovido - Quiz & Flashcards