Alla inlägg under maj 2011

Av Anette - 30 maj 2011 11:02

Ja så brukar det fungera för mig när jag ser ett tyg eller ett garn. Då kommer det en bild i huvudet vad jag ska skapa av det.


Såg i höstas ett rutigt tyg på Tur & Retur för 20kr men fick ingen bild i huvudet. Den kom ett par månader senare och då köpte jag tyget. Det skulle bli två kilt-kjolar till flickorna. Men julen och sjukdom kom emellan och dessutom var inte detta vad som mest tarvades till deras gaderob.


Dom har nu funnits i mitt huvud i ett halvår. Därför är jag så nöjd och glad att dom idag finns klara för leverans i min hall.

  Mycket pyssel med alla rutor och veck och slejfar och värst knapphål. Jag är ganska bra på att sy men knapphål är verkligen min svaga sida. Har ju nu fått träna på att göra 4st idag. Två blev jättefina det andra fungerar.


I lördags var jag och plockade in åkersenanp. Här blommar rödbläran, hundkex, rapsen, kabelekan, häggen, brudspirean, jättemycket olika blommor. Känns som om det är tidigt även för Västerbotten. Men detta gör att det känns lite extra bra att bo här när våren, värmen och allt kommer så mycket tidigare än i Tornedalen. Har ju sått frön i påskas och dom har kommit upp allihop, penseér, tagetes, ringblommor, persilja, krasse, vallmo och dom har varit ute på balkongen dygnet runt i ur och skur och en och annan frostnatt som ju inte tar så hårt när det är inne på balkongen men ändå blir det ju kallt även där.

  Satte dit tre rosor igår som jag köpte på morsdag och ställde bredvid fotot av min mamma. Lite kan man ju minnas en sådan dag.


Solen lyser mestadels idag. Skulle ju hoppas att den lyste hela tiden så jag kan ligga där och pressa och njuta resten av idag. Vi får hoppas det

Av Anette - 27 maj 2011 12:58

Länge sedan jag presenterade någon bild här. Så nu är det bot och bättring. Här kommer några bilder på mina senaste alster

  Knalliga färger som man blir glad av. Inte bara svart vitt som det varit mycket av ett tag.

  Mer färg dock något mildare kanske. Dessa ska förhoppningsvis passa på ett par fötter långt från mig. Snart ska jag åka dit och kolla om storleken är rätt.

  Hörde att en tyckte om orange. Detta blev ORANGE och känns ganska mycket 70-tal men jag blev ändå väldigt nöjd med dem.

  Idag har jag kokat svartvinbärssaft. Behöver tömma fjolårets bär från frysen. Och när det blir sommar och varma dagar går det mer saft än under vintern hos mig i alla fall. Det blev tre liter totalt.

  Ja jag har inte gjort mig själv men väl färgat håret. Kan väl inte säga att jag jublar över färgen. Känns sisådär. men solen kommer att bleka det ändå under de kommande månaderna så det får duga. Det blev inte fult i alla fall.

Av Anette - 26 maj 2011 11:31

...inte har nått gott med sig.


Ja ont hade jag ju när jag var sjuk. Det ledde även till att jag inte längre dricker 1,5 liter thé om dagen. Nu kan det bli en halv mugg till mackorna. Ibland dricker jag upp hela. Och vad händer då????


Jo, mina tänder blir ju vitare och med mindre beläggningar så har tandköttet blivit bättre. Jag blöder inte alls när jag borstar tänderna. Något jag gjort dagligen de senaste 15-20 åren. Jippi!!!


Istället för allt detta thé som jag inte dricker så blir det vatten nu och det är ju så mycket bättre för hela kroppen.


Detta känns så jättebra. Så skönt.


Annars är det mindre skönt idag för jag tvättade vardagsrumsfönstren igår och sen fick jag för mig att jag behöver börja träna igen. Så hantlarna åkte fram där jag satt i soffan framför tv:n. En sak förmycket för nacken. Men det har lagt sig nu på en nivå så jag kan vara uppe och pyssla lite som diska, blogga, och nu ska jag nog börja skapa lite ljus. Fick nya stumpar igår och då rinner ju inspirationen till. Tur inte värken tar bort kreativiteten helt och hållet.


Ser fram emot kl 17 idag. Vi fick kupong från ICA med 10% rabatt den 26 mellan kl 17 - 21. Så jag har knappt handlat på över en vecka. Det är mycket hög tid för månadshandling. Burkar skåp och kyl gapar lite tomma. Ska bli skönt att fylla på med fräscha grejer.

Och att köpa aceton och ta bort nagellacket som flagar på i sin egen värld.


Ha det bäst gott folk

Av Anette - 22 maj 2011 09:42

Ja svårlärd kan man tycka. Svårt att låta bli att ta tillfällen i akt och försöka ha trevligt och göra roliga saker.


Har haft en underbar torsdag då jag åkte till staden med 11bussen och kom hem strax efter 18. En så lång dag har jag inte klarat tidigare. Ja de senaste 2 mån.  Bara det var underbart. Sen åt vi, jag och vännen H en jättegod buffé. Pratade mycket. Gick några ärenden. Satt på NK-fiket och pratat mycket och ännu mer. Gick några fler ärenden. Så härligt att inte kolla på klockan utan bara prata och umgås och fika och äta och göra det som känns bra just för stunden. Sådan dagar är guld värda.


Kom hem totalt slut och la mig i soffan lite lätt illamående bl a efter bussresan som var mycket varm för vi har så fint väder. Men även pga trötthet.


Fredag hade jag bokat tvättstugan för att äntligen tvätta bort de täcken som bott på balkongen sen min sjukdomsperiod med nattliga svettningar och indränkta kuddar och täcken, inpregnerade med svett. Nu skulle duntäckena äntligen bli rena och dofta friskt. Det blev 9 ggr/ t&r källarn innan det var torrt.  Mina ben skakade för det var ganska många gånger för mycket tyckte kroppen. Nå det var gjort och jag var nöjd med det arbete jag utfört den dagen. Att jag klarade av det dagen efter stadsresan var jag själv imponerad av.


Lördag vaknar jag och känner att återhämningen under natten inte alls varit vad jag hoppats på. Det fanns mer att önska där. Men jag tog en tupplur och plockade bort strykbrädan, kjolarna jag håller på att sy, ljusformarna som stått på diskbänken nån veckan. Bort med allt. Och så bestämde jag att här ska inte bakas bröd idag för det orkar jag inte. Det finns knäckebröd i skåpet.


Min flickor skulle komma medan deras mamma var i stallet. Så jag tog en Alvedon för att orka. Det gick jättebra. Vi var ute och grävde i sanden och gungade nästan en hel timme. Gick in och dom åt nått lite och lekte på inne. Jag lagade lunch för hungern kröp på mig. När dotra kom skulle dom till stan och jag fick erbjudandet att följa med. Först sa jag nej för jag skulle ju vila och inte ens baka. Men det var så lockande att jag bytte om och tog en Alvedon till. Åkte med och vi hade jättetrevligt och gick i några affärer 3 tror jag och sen fikade vi varmkorv och jag åt en ostfralla. för då var jag tröttare än trött. Vi åkte hem och jag kom upp och började omgående frysa med frossskakaningar.


La mig med värmedyna och mer Alvedon. Efter nån timme kom febern och jag var som ett element men ändå lite frusen. Utmattad så mycket att det blev feber för att jag vill leva och hänga med på roliga saker. Javisst skulle jag ha lyssnat på kroppen. Men att alltid göra det i alla lägen då susar livet förbi och jag blir inte delaktig i det. Att hitta den balansen däremellan är mycket svårt då den förändras från dag till dag. Då blir det så här ibland. Och det får det lov att bli. Jag ångrar inget. Inte värre än att vila och ta det extra lugnt några dagar så är jag väl på plussidan igen


Idag ställde jag in klädpartyt jag skulle åkt till och får ägna mig åt att tvätta febersvettiga sovsärkar och lakan och kuddar och täcken IGEN. Så jävla trist men nödvändigt. Hade ju räckt med att man blev trött och inte solkade ner massa tvätt oxo

Läxor är till för att läras

Av Anette - 12 maj 2011 21:24

JA även det är ett tecken på att jag håller på att komma tillbaka i vanliga gängor igen. Idag har jag tagit tag i några saker som släpat efter lite.


Mitt utseende t ex. När man varit sjuk så länge så tyckte jag att lite permanent i den raka luggen skulle vara trevligt. Och även lite på utväxten. Sen skulle det vara roligt att fräscha upp färgen. Det var nått år sen sist. Så jag tog med söta dotter och hon hjälpte mig att välja nyans. Ikväll har jag pentat toppen/skalpen på håret och det blev bra. Krulligt men efter några tvättar raknar det och då blir det perfekt. Då är det även dags att färga. Jösses va snygg jag ska bli då......


Har även fått iväg ett paket som skulle ha skickats för länge sedan. Men nu är även det gjort.


Har ringt runt och kollat priset på däckbyte och nu är det bokat. Så på måndag får bilen nya fötter som passar sommaren. Det blir jätteskönt att få gjort bort den biten.


Apropå däck så fick jag även cykelns däck pumpade igår. Har ju cyklat lite men knappt vågat köra ner för trottoarkanterna då det varit så lite luft i bakdäcket. Nu är det fyllt och cykeln rullar lätt. Finemangs!


Tvättade en fönster igår och så var det ett mindre. Bara resten kvar men jag har börjat. Jag har tagit tag i fönstertvättandet.....


När jag ändå höll armarna uppe och rullade hår ikväll räknar jag med nackvärk i morgon så då passade jag på att sticka klart en barnsocka. Stackars flicka har väntat sen innan jag blev sjuk. Över två månader på ett par sockor. Men nu är även dom klara. Började på ett nytt par till en annan strumplös flicka. Eller tjocksockslös ska jag säga.


Ja så imorgon kanske jag har ont och gör mest ingenting. Eller inte?? Vem vet?


Har även tagit tag i min gaderob. Har sett mycket på Trinny and Susanna och inser hur trist jag klär mig. Beställt ett par plagg och var idag runt byn och kollade in vit sommarkofta. Köpte en för 99kr. Den var fin men kanske inte riktigt vad jag tänkt. Hittade en som var mer vad jag tänkt men den kostade 499kr och det var för mycket just idag.


Så nu känns det som om saker blir gjorda och det händer nått positivt och jag är med och på banan igen.


Och det känns himla bra ska ni veta

Av Anette - 10 maj 2011 18:04

När jag blev sjuk för 7 veckor sen kunde jag inte kissa. När värsta värken lagt sig gick det problemet över. Kroppen reagerar så när det blir för mycket värk så kan nästan vad som helst slås ut tillfälligt. Detta har hänt mig en gång tidigare.


Idag har jag varit till stan och kissat i en datorstyrd potta. När jag kom ut från toan kom även en remsa ut från en skrivare på väggen. Den talade om för sköterskan att jag kissade helt normal. HOn kollade om det fanns nått kvar i blåsan men se det gjorde det inte.


Hon sa då att jag var helt frisk och det har jag ju upplevt den senaste månaden att just den biten varit frisk så det blev ju ingen överraskning. Men det är väl bra att få det dokumenterat.


Hon påpekade att det vore bra om alla läkare var medvetna om att när man har nog ont så kan det bli stopp i kisseriet. Men dom tycks inte ha fått den infon när dom gick kursen. Tragiskt. Allt ska man behöva tala om för dom själv när man ligger där och är dålilg. Vad ska man med dom till egentligen??? De första tio dagarna jag var där gjorde dom mig mest illa.


Ushc nä, men det var fortfarande sol när jag kom hem så en timme i solskenet på solsängen och jag njöt fullkommligt. Nu kokar jag ägg och ska göra en tekakemacka med ägg, svart algkaviär, och räksallad och en kopp te. Ska bli smarrigt. Det känns som en bra avslutning på dagen som var bra för nu vet jag att jag orkar åka t & r stan och vara där ett par timmar. Känns tryggt.

Av Anette - 8 maj 2011 17:04

Ja nu  känner jag att jag är frisk igen efter 5 veckors diarré med allt vad det innebar. Den här sista 6e veckan har jag mått tämligen bra. Nu återstår en tid med att jobba upp kraften i benen så jag orkar gå och cykla normala sträckor. Jag behöver även träna upp att vara i sociala sammanhang och orka det mer än 1-2 timmar. Men det är ju bara att träna på lite i taget och vila däremellan.


Igår knallade jag runt här hemma och pysslade och hade lunchgäst och grejade och vilade inte så mycket så när kvällen kom hade jag jätteont i benen. TRÄNINGSVÄRK!!! Känns lite roligt på sitt sätt. Jo, jag cyklade ju till ICA och handlade också första gången själv på drygt 6 veckor. Man uppskattar olika saker när man får andra perspektiv på tillvaron.


Det var en segsliten "smäll" jag fick men nu är jag som sagt tillbaka och med sommar och sol ska det väl inte vara så svårt att hitta formen igen. Det är ju så mycket lättare att vara ute när det är så underbart väder.


Idag har jag hämtat upp alla krukor och balkonglådor. Satt jord i dom och sått frön i de flesta men inte alla. Har satt ut min fasadflagga då Alba kom en stund och undrade varför det inte fanns nån flagga på pinnen där ?? Så jag hämtade den och nu är det sommar. Ska sopa bättre där och sen ta upp den gröna mattan som jag har till balkonggolvet.


En ny solsäng behövs. Fjädringen är slut så jag känner röret som går där under rumpan nånstans. Funkar om man ligger på rätt ställe Annars inte alls skönt. Men det kan vara en bra födelsedagspresen.


Sen vill jag ha en ny ståltermos, enliters eller en stor i alla fall. Svart, röd eller mörkare blå helst. Gärna med vita prickar på om det finns. Blommor är alltid välkommet men främst besök. Det är det viktigaste.


Innan dess är det ett och annat att ordna med. Det är ju ca en månad dit. I morgon ska jag till Vännäsby och lämna lite alster. Tisdag ska jag till NUS på nån sorts koll. Resten av veckan vill jag vara hemma och greja och bygga upp konditionen och träffa folk.


Känner att många timmar i solen börjar kräva mer vätska. Ska göra mig en kanna isvatten och dimpa ner framför tv:n

Av Anette - 7 maj 2011 07:19

Ja. under min sjukdomsperiod har jag fått en ny vana. Jag vaknar runt 5 på morgonen. Nu i dessa ljusa vår och sommartider är det ju ganska skönt. Ibland har jag gått ut och satt mig på soffan i den friska luften och lyssnat på småfåglarnas hektiska kvittrande som gett mig lugn.


I morsen vaknade jag vid 5 igen och gick upp och duschade tvättade håret. Bäddade sängen och sen blev det yoghurt med flingor. Har sedan dess även hunnit diska, dammtorka hela lägenheten och satt på en tvättmaskin.


Den naturliga följden skulle vara att dammsuga och moppa golven. Men här slog min nya tanke till. Ja visst man hinner mycket om man stiger upp tidigt. MEN, varför ska man hinna mycket??? Vart har jag bråttom?? In i trötthet och värk igen?? Knappast. Så jag tog mig tid att blogga lite och har även tagit fram nagellack. Kan ju vara kul när det är helg med kolorerade naglar.


Om en halvtimme börjar nyhetsmorgon. Det kan jag kolla på och ta det lugnt en stund fram till kl9. Då ska jag gå på ICA och handla för första gången ensam på över 6 veckor. Känns nästan spännande! Tar cykeln med så jag slipper bära.


Sen hoppas jag att min granne I kommer på crepes till lunch. Det var så tänkt i alla fall. Men man vet ju aldrig om saker ändras. Då tar vi crepesen en annan dag.


Solen skiner och töar all snön som kom i går kväll och la sig kvar över natten. Min lilla pärla till bil var alldeles vit fast den egentligen är röd som ett lingon. Gräset är ännu vitt på många ställen men det töar på vartefter solens varma strålar når fram. Ser fram emot en fin dag. Hoppas alla andra också får en riktigt härlig dag.

Ovido - Quiz & Flashcards