Direktlänk till inlägg 7 augusti 2012

Dagstur

Av Anette - 7 augusti 2012 11:10

Jag

 

Åkte med grannen på en spontan utflykt i grannskapet fredag 3 aug . Vi började med ett stopp i Hanskogs odlingar. Det var tyvärr inte öppet men man fick ändå en bra uppfattning om vad som fanns där. Dom har ju försäljing på Teg så där kan man ju se mer och där är det öppet.

Färden fortsatte till Mickelsträsk och Mickelsbo gård. Där fanns många olika sorters höns.

 

En del hade liksom en lurvig luva på huvudet. Det fanns påfåglar, vaktelhöns och kalkoner. Även svensk lantras av gris som skuttade runt och ville bli kliad. Hugo hette en av de två som sprang fritt. Resten var i ett hängn.


Huvudattraktionen var ju dock kamelerna som var importerade från Öland , ja i Sverige. 1,5år gamla. Så fina. När dom blivit färdigvuxna och könsmogna vid ca 3 års ålder kan man rida på dem.

    

Härliga djur var det. Det fanns även Nandu en liten strutssort. Dom låg ner i höggräset så man såg dom inte så bra. Men i affären kunde man köpa strutsoljatvål, strutsolja, och cerat. Fjädervippor att damma med från strutsfjädrar och även fina hårsnoddar i olika färger av strutsfjädrar.

 

En jättefin åsna hade dom också. Se bara så söt

 

Vi fikade kaffe och våfflor gjorda på gårdens egna ägg. Grädde och sylt och vi var så nöjda. Färden fortsatte till ÖVerklinten och ett besök hos chaufförens en väninna. Därifrån var det endast en mil till min vän i Robertsfors. Så vi stannade även där då han har en helt sagolik trädgård och min vän som körde har kollo-lott och varit med i trädgårdsföreningen så intresse fanns onekligen. Njut av stockrosorna som min vän stolt visade upp bland så mycket annat.

 

Hem kom vi mycket nöjda med en härlig dag till ända. Nästan!

För jag blev bjuden på cupcakes i grannbyn. Så snabbt in med en macka och iväg och fika. efter det var jag så innerligt nöjd med min dag och soffan var så skön att vila i innan sängdags.

Det finns så mycket härligt att upptäcka och uppleva här nära ikring. Det blir fler dagsturer när det faller sig så   

 
 
Ingen bild

vannasgunnar

7 augusti 2012 22:07

Så trevligt att höra att du fann såå mycket intressanta saker att göra och se i ditt sk "närområde". Jag har haft mina 5 barn med familjer hos mig denna helg och i går var vi till glassbonden i Selet med dottern och de två minsta barnbarnen som var kvar. Vi vuxna tyckte det var en fin upplevelse men barnen uppskattade mera att de fick bada i en "riktig" badsjö på vägen hem.. Dessutom var det ju kalas-sommarväder hela dagen....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anette - 24 november 2012 17:07

Ja efter en sommar som inte gav mig det jag behövde OCh en höst som är mörk och regning så har motivationen lusten och intresset för att blogga mattats av så till den grad att jag inte har tillstymmelse till energi att lägga på bloggandet.   Sk...

Av Anette - 26 oktober 2012 17:13

Ja splittrat och spretigt så har det kännt rätt länge nu. Som om jag blir dragen i, från massa olika håll. Och jag tycks ju tillåta detta!!! Har sedan nån månad jobbat på att fokusera, centrera och samla ihop mig Det har jag gjort genom  promen...

Av Anette - 11 oktober 2012 14:29

Ja oavsett så kan jag bara konstatera att mina blommor dom bildar nya knoppar som fortsätter slå ut en efter en.   Där i hörnet satt jag idag i solen i bara T-shirt och njöt fika och blev alldeles röd om nosen. Idag 11  OKT 2012 Så skönt med s...

Av Anette - 19 september 2012 15:20


  Ja dessa vackra blommor plockade jag in i dag 19 sept. Jag har böjrat höststäda och kommit sovrummet och idag hallen. Efter hallstädningen idag gick jag en sväng i solskenet och hitta förvånansvärt många olika fina blommor. Trodde inte lupinerna...

Av Anette - 14 september 2012 15:30

Ja väl hemma fick jag besök från barnbarnen som bor här. Det hinner hända mycket när man är bort nästan en vecka. T ex hinner L tappa sin första tand. Kolla bruden med stolta gluggen   Lillasyster var med och så även deras pappa förståss. Ha...

Ovido - Quiz & Flashcards