Alla inlägg under februari 2011

Av Anette - 27 februari 2011 16:50

Ja det är nog min livsuppgift. Just nu känns det som att jag skapar ljus och glädje både genom att utveckla mig själv och genom att gjuta ljus och därmed ingjuta ljus i andra tillvaro både mentalt och reellt. Försöka sprida ljus o glädje.


Jag syr och tillverkar kläder och heminredning efter förmåga och resurser. Men jag skapar även där och det sker på mina villkor så att jag kan njuta av det.


Skapa en paj eller grädda en paj. Ja, man gör saker. Men man skapar då och det är stort. Att skapa goda relationer som utvecklar oss. Att skapa vackra saker som får oss att njuta. Att skapa praktiska saker som gör vardagen enklare och roligare. Att skapa kläder som blir billigare och spar på naturen genom återvinning av tyger, köpa 2nd hand, göra ljus av stumpar och dumpade ljus.


Att ta till vara det som kommer i min väg. Av det skapa en tillvaro som passar mig.


Ja det är en del dagar som detta går lätt och det mer eller mindre ramlar över mig. Andra dagar får jag kämpa. Ibland blir det på ett nytt sätt men bra ändå.


Skapelseprocessen forgår ständigt vilket innebär att förändringen är beständig

Av Anette - 21 februari 2011 20:17

Åkte bussen upp till Haparanda i torsdags. Gick hemmifrån 0645 och kom fram till busstationen i Happis 1530. -28. Då hade jag fått se Robertsfors och div andra mindre samhällen efter E4an. Tog lite längre tid men gav lite omväxling mot vanliga E4an rakt upp.


Som alltid underbart att träffa vänner. Sov över hos kompisen och fick ett gäng flashiga magasin att bläddra i samt 7-8 pocketböcker. Mums för lässugna mig.


Fredag blev mycket händelserik. -27. Son med fam hämtadae mig och vi handlade och fikade och hämtade storkillen och hem och bakade kakor och dukade och gjorde smörgåstårtor tills midnatt.


Lördag tog vi det något för lugnt kanske på morgonen men sen blev det fart på oss och iväg kom vi till KG-hallen och sen kyrkan och dopet av mitt för tillfället yngsta barnbarn.

  

Ja det är inte så att pojken spyr i byttan utan han blir alltså döpt i framstupa läge för han har hunnit bli drygt 8 månader och går väl inte att hålla som de som bara är nån månade som hålls åt andra hållet. Blöt blev han men han grinade inte. Ville mest dra i prästen Kimmo Sulilas böcker och dra i bladen och krafsa där.


Storebror skötte sig exemplariskt och fick sen komma fram och bli fotad tillsammans med pappa och brosan och mamma och faddrar. Efteråt var det fika i KGHallen och det var riktigt trevligt. Ca 40 personer med barn och bebisar i -27


På eftermiddagen kom vi hem nöjda glada och trötta så vi tog alla en tupplur. Jag var sen bara vaken nån timme innan jag insåg att jag fick gå till sängs för gott för den dagen. Innan 2,5åringen till och med. Han ville leka med fammo behövde sova.


Vi lekte dagen därpå lite mer. Fick sen åka från dörr till dörr med en Mercaförare som skulle till gatan bakom mitt hus i Vännäs. Då har man flyt....


Tack alla för en underbar helg. Kallt var det så det blev ingen skotertur och inte heller nån sväng med 4hjulingen eller 3hjulingen men dom finns ju kvar till en annna gång. Vintern är inte över än.............

Av Anette - 16 februari 2011 19:22

Ja till att börja med full av värk och full av grejer som skulle fixas ordnas och utföras. Press och stress och mer värk. Usch.


Omstrukturering och så gick jag på café 5an och fick mig några goa skatt och fixat ett ärende samt dricka te och snacka bort en stund som jag egentligen inte alls hade tid med men så väl behövde. Via Ica och fixa några grejer till och hem.


Hem och fixa lite till men då sa kroppen stopp. Ligg ner . Så in med piller ner i sängen på diverse dynor och vila. Fick delegera en påringning om vatten i källarn samt ställa in ett annat jobb jag skulle gjort. Hann vila några timmar och det gav sig det värsta.


Hann däremot inte att dusch utan bytte bara kläder för att åka och gratulera denna lilla dam som fyllde 3år idag. Här öppnar hon packeten från mommo

  

På sig har hon ny klänning som var morgonpaketet från mamma sin. Hembakade biskvier och chokladbollar fick vi som ni ser samt chokladdrömmar, kokosdrömmar, lingonkaka, bullar, nötrutor och tårta. Mums! Tårtan hann jag inte med men jag hann se 3åringen iklädd mina presenter som föll i god jord

  

Diadem, prinsessklänning, klackeskor och mer kom det i samma stil och flickan bara nöjt och var som en riktigt prinsessa på sin födelsedag.

Ja, en onsdag full av sysslor som blev gjorda, full av sysslor som förblev ogjorda, full av värk, full av prinsessor på kalas, full av fikabröd, och en hall full av skor, hela golvet fullt, full av gäster till 3åringen ca 25 st


Hann även gratta 3åringens pappa som fyller 3+++++++imorn.

Av Anette - 14 februari 2011 15:35

 Alla dag då köpte jag rosor till mig att arrangera i min röda hjärtformade vas med dubbelhjärtan på framsidan.

Blommor förgyller tillvaron väldigt mycket

Så go vänner se och njut

  

Av Anette - 13 februari 2011 16:30

Ja igår gick jag en sväng på byn och köpte två presenter till mina barn. Det är ju snart alla   dag. Och sen är det ju så himla roligt att köpa presenter tycker jag. Väl i butiken tittade jag mig omkring och tittade på hjärtat som jag spanat in tidigare för att ha nycklar i på min hallmöbel nu när nyckelhyllan är borta. Burken som dom legat i nu funkar dåligt. Den är fin men jag ser inte var respektiva nyckel ligger.

  

Ja det är en ytterkruka jag fick en födelsedag. Ett plattare hjärta hade varit fin i samma material och mer överskådligt men det var nog så stort. Så gick jag runt och kollade och hittade en roligt grej

  

Ja, jag gillar ju grejer som har en funktion och denna hade två och var mindre och kostade samma. Man drar alltså ut lådan och där kan jag ha aktuella nycklar längst fram och mindre ofta använda längst in.

  

Jag kan tända ljus och ha välkomnande stearinbelysning i hallen om jag vill. Så jag blev faktiskt överraskad av att köpa en present till mig själv också.  

Väligt nöjd och glad gick jag hem från den shopping turen

Av Anette - 4 februari 2011 19:13

Nu har jag gjort ytterligare ett val som främjar miljön. Fick erbjudande från en som ringde upp mig (gillar inte de men ibland har dom nått bra) Ett erbjudande om sockor och trosor som är gjorda av just bambu. Ekologiska kläder har jag köpt under några år när jag hittat toppar som jag gillat.


Bambu kan man skörda 3-4ggr/år. Den växer upp på 3månader och kräver ingen gössel. Den behöver inte heller besprutas som bomullen för Bambu är antibakteriell i sig själv. Bomull kräver massor med vatten för att bereda den vilket inte heller är bra för den växer ju där i områden med dålig tillgång till bra vatten för befolkningen.


Nå, sockorna som är av bambu är antibakteriella då i sig själva och det kan ju inte vara fel att ha sånt på fötterna. Inte heller trosorna. Dessutom var kvaliteten på trosorna så underbart skön att jag genast ville ha fler.


Jag har bara fått ett prov på vardera men insåg att jo den prenumerationen eller klubben kommer jag att vara med i ett tag framöver. Bra passform och ljuvlig kvalitet. Sockorna känns som vilka bomullssockor som helts Men trosorna var som nån blandning mellan micro och bomull. Me like a lot  


Så jag gör mig själv glad och miljön blir mindre ansträngd. De e bra de  


Var i förrgår och hälsade på min käre vän i Robertsfors. Bäst vi satt där och åt på ortens Thairestaurnang och diskuterade jehovas och andra frimicklare så hade vi ätit klart och reser oss. Då ser jag vem som sitter vid bordet bredvid. Hej.... Ja jo jag känner igen dig. Haparanda för länge sen. Sonens konfirmation och Jo det var vår nuvarande Biskop Hans Stiglund. Han var kyrkoherde på den tiden i Haparanda när jag bodde i Karungi. Kul att han kände igen mig. Och sen tänkte vi på vår diskussion som inte var lågmäld på något vis om religion och bibelns tolkning och allt vi nu kom in på. Undrar vad dom tänkte om våra åsiket??


Men se det fick ni inte veta..........inte vi heller

   solsken till er alla

Av Anette - 1 februari 2011 17:54

Japp då var det dags igen att byta färg på toaletten. Tillbaka med mitt älskade duschdraperi jag hade i Luleå som Åhlens sålde. Dom var slut när jag skulle köpa så dottern som då bodde i Stockholm shoppade detta till mig på Åhlens i Stockholm. Nu är det på plats igen och några andra kära vinröda ting i toan.


  

Men detaljerna denna gång blev svarta skrubbhandskar, duschboll med doft, diskborset, nagelborste och handdukar. Inte heller att förglömma toasitsen som nu är ny och svart. Även den har dottern shoppat denna gång på IKEA i Sundsvall.

  

Har kollat på februari 2010 i min blogg och där finns flera bilder på toan när jag har gjort den grön och skön. Det har alltså gått ett år sen dess... Där ser man


För att fortsätta på samma färgtema så fick jag stearin i en påse som jag så ofta får. Tack snälla! Denna påse innehöll svart, vitt, grått och tomterött

  

Det blev ett gäng och mina tankar går till domherre när jag ser ljusen.... Vad tänker du på när du ser dom??? Ett tips jag fick var att packetera dem och nu tränar jag på det. Gav grannen denna presentförpackning från egen tillverkning

  

Känner mig väldigt nöjd och tacksam och glad.  

Av Anette - 1 februari 2011 13:04

Så underbart. Det har varit    töväder lite blåsigt men kanonväder att vara ute i. Rena vårvädret. Sen kom min kompis från Tornedalen till mig  

JA detta är en bild från förra gången hon var men hon kom för hennes "gubbe" var kartläsare i rallyt. Så vi har hängt ute i naturen 4-5timmar på lördagen och lika på söndagen. Fredag till lördag sov hon över hos mig så vi har verkligen fått tid att prata och umgås och bara vara tillsammans. Det var så skönt. Jag njöt verkligen av umgänget och rallyt.

  

Så innerligt tacksam för att hon ville ta med mig ut i naturen och kolla tre olika specialsträckor. Denna bilden på volvoåkarena har jag taggat från en annan bloggare som jag brukar träffa på café 5an. Han var där som funktionär och skickade mig många fina bilder idag.


Tack alla för en fantastisk helg

Ovido - Quiz & Flashcards