Alla inlägg under september 2010

Av Anette - 21 september 2010 19:29

Ja, igår repade jag upp ett sår på smalbenet som blödde. Det gjorde ont men jag satt på en föreläsning så jag satt kvar. När jag steg upp såg jag att blodet torkat  fast i strumpbyxorna. Ja, det gick ju att blöta upp och torka upp och plåstra om när jag kom hem. Så farligt var det inte.


Idag brännde jag mig när jag skulle släcka lampan över diskbänken.


Har haft fler drummel fummel, missar papperskorgen, häller och det far utanför mm. Livet rusar på just nu. Det går inte i den takt som skulle vara mest anpassad till min personliga takt just nu. Så jag tror ju att mina muskler inte hänger med i svängarna när jag trotsar och far runt och gör saker ändå.


Hösten har som sagts här på bloggen tidigare varit stressig. Men snart är det mesta gjort och jag hoppas då att det lugnar ner sig. Ja, annars får jag sortera och gallra sysslorna så att det blir lugnare. Lite mer hektiskt denna veckan. Nästa vecka ser jag fram emot att göra mest ingenting. Promenera, vila, läsa, umgås och hinna ikapp mig själv så jag inte gör mig illa mer pga okonsentration och övergörande eller hur översätter man overdue...........

Av Anette - 19 september 2010 16:53

Inte så att jag vilar från att rösta. Självklart har jag tagit på mig kappa och finskor och nya läppstiftet och högtidligen gått till vallokalen och röstat. Det känns stort och viktigt och härligt att få rösta.


Men när det var gjort gick jag hem och började joxa lite med stearin, formar, stumpar och vekar. Det står fyra fulla formar på bänken som kallnar och kan tas ur formen imorn tror jag. Det är fortfarande  så otroligt givande att få skapa dessa ljus. Jag blir liksom förundrar över att jag börjar le och nästan studsa när jag plockar fram grejerna. Även fast spisen och bänken blir belamrad en halv dag. Ja, tack ABF som gjort detta möjligt för mig.


Sen har jag legat ute i solen mellan skurarna. Har somnat ett par gånger. Igår hade jag besök. Det är så berikande med dessa herrar. Vi gick i affärer och shoppade. J shoppade åt mig också. Han är för go. Jag fick en tång som man släcker ljus med. Himla bra för det osar inte och stänker inte. Perfekt. Sen hittade vi en lite skål i samma porslinsserie som mina assietter. Den köpte han också.


Vi fikade på Ljuslyktan här på köpingen och då bjöd faktiskt jag. Vi mumsade på tårtbitar och bakelser och satt och vilade en stund. Sen ville dom fortsätta. Mycket hade hunnit stäng,a men skam den som ger sig. Vi for till "PillerÖhman" och fick häslodiagnos och undervisning samt inköpt div piller och pulver och salva. Han är unik denna man. Väl värt ett besök. Kunskap finns det i massor


Färden fortsatte till två loppisar som jag aldrig besökt. Det var roligt bara att se nått nytt här hemmavid. Ja, V-by så jag far ju inte dit med cykeln precis.


Tiden rusade iväg. Väl hemma var jag glad över att jag hackat salladen och skalat potatisen klart. In med laxen och duka. Vi åt och det slank ner en hel del för vi var hungriga när vi varit igång hela dagen på bara fika.

Det känns så kravlöst och självklart att umgås med herrarna. Tiden går och det liksom bara flyter iväg helt behagligt utan att ta särskilt mycket energi men det ger otroligt mycket. När dom for runt halvsju på kvällen så var vi alla trötta, mätta och nöjda.


Jag plockade fram ljusen som jag hämtat tillbaka häromdagen. Dom fick några och jag valde ett med lämpliga färger och så tog jag fram mina presenter. Jo, jag fick ju  en ask Tobleronechoklad också. En häftig trekantig ask med tunna bitar i. Aldrig sett den varianten tidigare.


Idag känns det i hela kroppen att jag var i farten så många timmar igår. Men jag har tid att ta det lungt idag. Imorgon står annat på schemat. Orkar jag inte med allt får jag väl avboka. Så får det blir.

  

Se så fint det blev med ljuset lilla fatet som är tänkt till urkramade tepåsar och så tången att släcka ljusen med.  Njutbart.......

Av Anette - 16 september 2010 14:23

Ja så känns livet. Jag kör igång och solen skiner och allt känns bra. Så bra det nu kan för mig. Sen kommer lågtrycken och de påbörjade projekten .........ja dom blir liksom ståendes i väntan på att jag ska göra klart. Men det går inte för kroppen skriker RÖR DIG INTE för då går det åt energi som inte finns och då gör det ont dessutom.


Ja, det har varit mycket putsa fönster sista tiden och det finns inplanerat framöver också. Mina egna och dem i trappuppgången och då får jag betalt. Det är ju ett engångsjobb. Jag får gå och göra hur många fönster jag vill ,när jag vill och själv styra. Såna jobb finns inte många så självklart nappar jag på dom som dyker upp för att tjäna en slant. Men det blir en dags putsningen och sen en dag inne med dynor av div slag typ massagedyna, värmedyna, nackdynan och piller. Men herre min ge......... vad ska jag göra??? Bara sitta hyfsat stilla och akta mig för att leva???? Fy för den lede va trist. Så då får livet funka on off just nu en tid.


Det har varit mycket med hösten. Har alltid kännt en stress då att hinna få in alla bär, sylta safta, städa undan sommarkläder och rensa ut där, städa ute, bort med alla sommarmöbler blommor och sånt. Man ska städa, fönster och byta gardiner och göra höst inne. Hämta fram vinterkläder och sen brukar det börja med möten och kursen och allt sånt som stått still under sommar och semestrar.


Jo, jag brukar känna mig duktigt stressad under hösten. Hade ju tänkt åka till Mallorca men det finns inga resor dit till priser som min ekonomi klarar just nu.


Har dock tre andra resor inbokade under hösten. En till Luleå/Haparanda 6-11okt och sen till Stockholm 22-23 okt och så till Göteborg/Mölnlycke 6nov och därikring. Minns inte exakta datumen. Så jag ska inte sitta hemma och mögla.


Ibland kan tjurighet vara nått bra om man använder den till att få gjort bra saker och envist kämpa för att allt ska bli roligt positivt och utvecklande. Ibland kan tjurighet och envishet bara vara dumt. Skillnaden kan ofta vara svårt att inse själv. Men nu är det ju så att jag själv i detta fall får lida mina egna konsekvenser och det drabbar ingen annan. Vill jag tro och hoppas jag!!


Det mesta man gör har sitt pris. Några av oss betalar högre för samma sak som andra knappt betalar nått alls för. Men jag har det ju så himla bra och fint då jag styra min tillvaro själv. Helt oberoende kan jag känna att idag får allt stå och vänta jag lägger mig och läser och vila. Så gött och underbart det är att ha den möjligheten. Jag måste ingenting längre. Gör bara det jag vill. Men ibland måste jag skärpa mig och känna efter om jag verkligen gör just det jag vill eller om jag låter andra i omgivningen påverka mig och mina val?? Men så är det väl för alla i livet ??


Så summa sumarum har jag det himla bra. Och så har jag ju en blogg där jag kan gnälla av mig. Dom som läser ja, det är ju deras sak om dom orkar läsa allt.....


Vi har alla våra val Stora som små hela livet igenom. Nu ska jag meditera, sen diska och städa upp efter lingonsyltskokningen. Sätta på fina etiketter på burkarna och njuta av synen med fyra burkar egen sylt. Det är en rikedom.


Kanske jag orkar sätta upp rena gardiner i vardagsrummet som jag håller på med just höststädning. Fönstren är putsade, blommorna rensade och tillbaka i rutan. Så upp med nyagamla textilier och dammtorka och golvet sen är det fint igen tills advent. Härliga mysiga advent....Men det blir en annan historia det

Av Anette - 3 september 2010 17:42

Så har jag varit på en rundtur. Några goa dagar på hotell. Några goa dagar hos sonen med hans familj. Lite shopping på IKEA. Gillade deras koncept fikabuffé där man fick ta så mkt man fick plats med på assietten. Det blev en bulle, ett wienerbröd, en mazarin, en chokladboll, en småkaka och så kaffe och allt för 35 kr. sen har dom ju kaffe och kanelbulle för 5kr så fika för två pers blev 40kr och vi fikade verkligen upp allt. Nja, sista kanelbullen fick hunden där hemmavid. En hund som tidigar jagat fatt på en ekorre. Kanske inte lika smakligt eller  


Solen sken och vi var ute en hel del. Plockade vinbär och så även dessa underbara blommor som kommit en andra omgång nu i höst. Se och njut! Det gjorde vi.

  

Väl hemma har jag varit till en grannkommun, Lycksele på möte och fått gott fika och trevligt umgänge samt bra information och beslut.


Hemma har jag plockat mer vinbär hos dottern. Har städat och lagt på mina nya mattor till sovrummet. Mattor från Ingvar Kamprads butik. Blev så jättefint som jag ville.


Nu är jag tämligen sliten efter allt detta som gått bra tack vara god sömn och div piller. Ska minska på thedrickandet här hemma och se om jag kan få sova bättre hemma också. Vore ju himla bra om jag slapp vara vaken några timmar mest var och varannan natt. Kanske det är så enkelt att det blir för mycket thein eller om det nu heter koffein där oxo?? Värt att prova iaf.


Men det är så skönt att resa bort ett tag och se lite andra människor och andra miljöer och så komma hem till sitt eget och njuta av det med nya ögon.   

Omväxling förnöjer så sant som det är sagt

Ovido - Quiz & Flashcards