Alla inlägg under december 2011

Av Anette - 25 december 2011 21:53

Ja den böjrade med att ta reda på tvätt sedan ett par dagar sedan. Men det var ju så himla roligt för jag fick ett nytt strykjärn i jullklapp Kolla bara så fint och vilken häftigt röd sladd. Me like a lot


 

Och lång var sladden också. Det gled så fint och lätt och vägde knappt nått jämfört med mitt gamla. Ja, det var inte så gammal. ca 2år men sladden på det höll på att gå av Så det började bli farligt. tack snäll för detta nya


Idag Juldagen kom mina vänner från Robertsfors. Jag fick två paket och en julgrupp som Håkan gjort själv. Så fint. Vi åt och drack och mumsade. Hade gjort fyllda kycklingbröst plus all julmat och så lite gravlax och sås till det.

Ja, här sitter vi Min vän och jag med schalen jag fick svept över axlarna. Tyvärr blev det nått fel på fotot jag tog av vännen och hans sambo. Bilden på de båda blev ingen bild. Lite trist. Väldigt mycket trist  

Men en bild blev det i alla fall

 

Jag fick Healing och dt var så skönt. Sen fikade vi kaffe Ris a´la Malta och godis och spelade Yatzy. En kanondag. Tog mig en promenad efter att de åkt hem. Kvällen har varit lugn. Diskat och tittat tv. Men nu är det inget som jag har lust att kolla på så jag bloggar och snart ska jag logga in i sängen.

Av Anette - 25 december 2011 21:47

Ja eftermiddagen förflöt i sällskap med grannen. Hon kom strax före kl 15 och Kalle Anka. Den såg vi tillsammans medan vi drack glögg. Och det blev mycket skratt och fniss till det tecknade. Jag har nog alrig skrattat så mycket till dom filmerna.


Sen åt vi julmat och blev riktigt mätta. Sköljde ner det med lite äppelcider. Så dukade jag bort allting och fram med praliner och kaffe och kortleken. Vi spelade kort och hade jättekul. Surrade och spelade och hann även äta en Ris á la Malta med hallon.


Jag fick samtal från min son och från min vän i Ghent i Belgien som båda önskade mig God Jul. och den var God.


När min granne gick hem vid åtta hade vi spenderat dryga 5 timmar  tillsammans och dom bara svischade iväg. Så nöjd och glad tittade jag tv. Det hann bli både Svenssons Svenssons och Lite Götakanal 3 och Hela Sällskapsresan. Bara roligheter. Nöjd somnade jag strax före midnatt och drömde spännande drömmar.

Av Anette - 24 december 2011 14:07

  Ja så började den. Ont Värk och mådde dåligt.   Dynor och piller och sängläge från kl 0600 då värken väckte mig. Jag skulle vara klar och köra ut till Tbäck kl 17 men 15 hade jag ännu inte klarat att kliva upp. Nå, jag masade mig upp tog mer medicin och packade ner julklapparna i en IKEApåse. Sen fick jag skjuts och det underlättade så oerhört mycket att det rent av var det som möjliggjorde hela besöket. Tack snälla snälla Th som var chauffören. Jag vilade lite till och packade sen ner mina grejer och blev hämtade.


Framme fick jag mat och lite i taget piggnade jag till vartefter kvällen gick. Tack för det  

 

Inkokt lax och en glad och förväntansfull flicka Men visst ser jag vissen ut. Hade inte orkat göra mig fin så istället försökte jag se rolig ut. Blev väl mest en bedrövllig uppenbarelse men julröd var jag.


Efter maten var det ju flera som väntade på paketöppningen.

 

Det fanns några paket under granen. Verkligen många. Men så inväntade vi en gäst till och då måste man ju sysselsätta sig. Så lilla Albisen torkade bordet och Luna började putsa fönster och fönsterbänkar.

 

Ja så var det då dags och alla var samlade. Även denna kväll blev en tjejkväll

 

Uppesittarkväll på tv med bingolotto som vi försökte hinna med att spela mellan paketöppningar. Spelet blev väl sisådär. Så hoppet finns ju kvar att det var nån vinst på bingolottnumret. Man kan aldrig vet innan man kollat.


Jag blev piggare och vi fikade och åt godis och öppnade paket. Sen byggde jag lite lego och vi surrade på och hade jättetrevligt till framemot midnatt.


Ja jag sov över.   Och idag julaftons morgon väcktes jag med frukost på sängen av flickorna. Så gulligt!! Sen blev det lite frukost vi köksbordet och så passade jag på att låna bubbelbadet.


Japp jag har julbadat även iår men nu med bubbelbad. Det ni!!  

Av Anette - 24 december 2011 13:54

En riktig tjejmiddag den 22 dec. Jag mina flickor kom och vi åt lite skinka, rullsylta som här i Västerbotten kallas för fläskrullad!!  Ja sen blev det julkorv, potatis och äggsås. Lika gott som vanligt. Julmust till det och mättnaden var stor. Men så hade jag då annammat nått som många andra brukar ha på julbordet. Ris á la Malta!! Inget som funnit i mina jular varken som barn i Västergötland, tonåring i Västmanland eller på sjön. Inte heller i Norrbotten. Men alla pratar ju om det så jag tog fram kokboken och gjorde. Apelsinris brukar vi äta i januari när apelsinerna är billiga och goda.


Nu blev det ris á la Malta á la Anette. För jag gjorde ris och grädde och sen tog vi frysta hallon och töade dem. Och så fick jag för mig att vara inovativ. Satte hallon och geggan i glasstrutar och serverade dem i höga glas för att dom skulle stå upp och inte innehållet skulle  åka ut. Det såg ut så här

 

Nån tyckte att ögat såg glass och munnen kände en annan smak så det blev nån sorts kollision i känsloupplevelsen. Ja, det blev ingen höjdare. Men prova kan man alltid. Vi hade en trevlig kväll och det var huvudsaken.

Av Anette - 20 december 2011 17:11

Och det är snart dags för min misting att fylla 30 bast!!   Kan ju inte låta bli att fundera lite över vars det lämnar mig? Och jag minns då för 30 års sedan när han föddes och snöblåsigt nästan snöstorm var det på kvällen innan, när vi for mot BB i Kalix där även storasyter   är född två år tidigare. Ja nu är dom båda i den perioden av livet sjäva, mina barn. Småbarnsperioden. OCh jag är stolt mormor och farmor. De e najs!


Har varit runt på stan och shoppat presenter : Det gick bara fint. Allt klart. Nu återstår att slå in alltihop. Blev många små grejer hit och dit.


Fick tillfälle att minnas gågna tider av en annan anledning idag. Fick julkort av en kompis från Norrbotten. Hon hade använt en gammal adress. Nu finns det bara jag i hela köpingen med mitt efternamn så postisarna vet vars jag bor ändå. Men jag fick ju tillfälle att fundera över när jag bodde där på den gamla adressen och hur det var då.


Sep 2004 - juni 2005 då bodde jag på den adressen. Mao så var det ett bra tag sedan. Det var ingen bra period så jag fördjupade mig inte i det utan kom fram till att där jag nu bor där har jag bott sedan strax innan barnbarnen började komma. Jag har aldrig bott nån annan stans än här så länge dom vet.


Känns lite konstigt med tanke på att jag har flytta rätt mycket runt 10 gånger. Hittills!

Av Anette - 20 december 2011 16:55

Ja det är inte bara jul och advent utan flera som fyller år. Mina barn har två kusiner som fyller år i december och en farbror som fyllde jämt.


Sen har äldsta barnbarnet haft sitt kalas i söndags fast det är idag hon fyller 6 år. Paket är ju alltid kul.

 

Och det var inte bara festföremålet som var nyfiken på innehållet.

 

Japp Belville "tjejlego" med hästar och stall och sånt gulligt som småflickor gillar. Genustänk får vi ta en annan dag.

Fika blev det desto mer av då kvinnan i huset varit vaken halva natten och bakat, biskvier, kokoskakor, saffransbullar som man penslar med smält smör och doppar i socker med rivet limeskal. Mums filli babba. Det fanns chokladbollar och chokladkakor också. Men tårtan var inte klar då material till "täcket" saknades och kom med en gäst. Så vi satt några och tittade på när den dekorerades helt enligt festföremålets önskningar. Det skulle vara ljusblå och med lila bokstäver och blad och sånt fint uppepå. Den var supergod med vispgrädde och blåbär naturell i mitten och smörkräm just under det ljusblåa. Fräscht! Titta bara så fint när det väl var klar

 

Godispåsar var belöningen på skattjakten. Sen var det lek och spring för hela slanten. Dom var illröda flickorna när dom lekt ett tag. Kul hade dom.


Igår fyllde 6åringens tremänning/syssling 3år. Så då var vi kalas igen. Den tårtan var en hemgjord prinsesstårta där man bytt ut hallonsylten mot chokladpudding. Det gillar jag. Kanske det då blir prinstårta för det var ju en kille som fyllde 3år.


Igår fyllde dessutom min klasskamrat 5an-8an i grundskolan lika många år som jag fyllde i somras.


Idag när 6åringen fyller på riktigt Då fyller även en kär vän till mig 10 år yngre än mig. Var till honom som hastigast då han inte orkar ta emot gäster efter att han fick en livshotande infarkt för två veckor sen. Det påminner oss om att vi ska vara rädda om oss Om varann och om vår tid och spendera den så att vi kan se tillbaka och vara nöjda. Därför är jag så glad att jag fick dela grötfrukost med honom och hans familj veckan innan det hände. OCh nu fick vi kramas och ses några minuter.


Sen for jag vidare så han fick vila. OCh jag shoppade .........Nej inte mer julklappar. Det är klart

Av Anette - 17 december 2011 14:02

Igår inhandlade jag en julkorv Färsk sådan i fjälster. Det var kort datum så jag gick hem och kokade den genast. Det blev ju fint spad med pepparkorn och lagerblad i. Korven sprack trots att jag pickat den. Nå det var länge sedan jag kokade en sån korv så det gör inget.


Idag till lunch värmde jag spadet och några korvskivor i det. Sen blev det vörtlimpa som doppades i spadet.

Dopp- i -grytan med mycket senap till Och julmust. Oj så gott det var. Avslutade med ett havrekex som jag bakar alltid till jul bara. Havrekex med riktigt smör på och Stureost 3-4 skivor. Drivor skulle några säga. Så jätte gott.


Julmusik på CD:n och jag var så pigg så jag kokade årets knäck. Den gör jag alltid i syltkitteln. Då kan man stormkoka och behöver inte vara rädd att det ska koka över och fara ut på spisen. Det går snabbt när man har så stor yta mot värmen eftersom botten i syltkitteln är ju mycket större än en stekpanna eller dylikt. 7 min så var det klart!

 

Brukar ju koka den så den blir stenhård. Men i år blir den nog lite mjukare. Men jag sätter som vanligt i en halv dl O´boy så att det smakar aningen choklad om knäcken. Så vill jag ha dom...........

Av Anette - 16 december 2011 12:26

Ja jag uppskattar verkligen att jag fick uppskattning häromkvällen när bostadsrättsföreningen hade lussefika i samlingslokalen. Vi blev välkomnade med glögg och sen var det lottförsäljning fika sång och vinstdragning. Av 100 lotter så var det ca 45 vinster så ingen gick lottlös därifrån.

Ett annat inslag i kvällens program var att de två städerskorna fick uppskattning i form av var sin blomma och en kram av den styrelsemedlemmen som delade ut blommorna.


En ståtliga amaryllis. Då i knopp nu utslagen som ni kan se. Så otrolligt underbart vacker. Jag är innerlligt tacksam

 

Ovido - Quiz & Flashcards