Alla inlägg under juli 2010

Av Anette - 22 juli 2010 18:00

Ja, en lite mellankollisk dag. Tvättat ett par maskiner. Hängde ut kläderna i blåstern för att de skulle torka bra där. Men så kom ju då regnet just som jag hann hem från byn. Hade varit och fikat med en vännina eller snarare två för en jobbar där och så vi som kom dit för att fika en stund innan hon skulle fara på sin första husvagnssemester. Känns så kul för jag minns mina husvagnssemestrar och det är något jag gillar.


Kom hem och tog in torkställningen och palla upp mig i sängen med kuddar och har njutit i fulla drag av att ligga och läsa. Ända tills jag hör sirenerna från ett utryckningsfordon. Då ringer telefonen och jag får reda på att det brinner i en uthuslänga två kvarter från mig. Ser ju då röken väller upp bakom grannhuset.

  

ja det blev ju inte så farligt nedbrunnet Huset står ju kvar fast det kanske inte går att använda mer.


Konstig ändå , det har varit soligt och varmt i flera veckor med bara några droppar regn och så idag när det regnar på riktigt DÅ börjar det BRINNA.


Igår gjorde jag mig några tvålar igen. Gillar ju glycerintvål och gärna med god doft och färg som matchar toan och lite torkade blomblad i tvålen

  


Läckra muffinsformar gör ju att man blir sugen att sätta tänder i dem. Men det är nog ingen bra idé. Har ju fikat både i tisdags med kusin och hennes man, igår med grannen efter att jag gått ett ärende åt henne och idag med kompisarna. Känns runt magen att man fikar alldeles för mycket. Men det är ju så gott och så trevligt att umgås över en kopp fika och lite trist utan nått att tugga på. Måste ju göra varje dag till en go och fin dag.

Av Anette - 20 juli 2010 17:28

Ja för en del kanske inte så märkvärdigt. För andra bara trevligt. För mig väldigt ovanligt och jättekul. Två gånger i mitt vuxna liv har en kusin kommit hem till mig och hälsat på.


Idag var alltså andra gången. Det har varit jag som åkt söder ut och hälsat på min släkt där. Men nu har det blivit tillfälle att träffa en kusin vars man har släkt här i trakterna där jag bor.


Vi hade en lite dejt på nån timme i torsdags inne i stan och så kom dom då hem till mig idag. Har suttit ute på balkongen och fikat rabarberpaj och vanlijsås och kollat lite foton och pratat mest om livet nu.

  


Henns föräldrar min farbror och hans fru dom vill så gärna att jag kommer ner helt krast en gång till innnan dom dör. Dom har passerat 85års strecket båda två.


Ja, viljan finns och om man bokar tåg 90 dagar i  förväg så är det inte dyrt heller. Kruxet är hur jag ska orka.Lång resa, mycket nytt och många som vill att man ska komma än hit än dit och det vill jag ju förståss men......


Tål att fundera på.


Just nu gläds jag åt besöket idag och att vi har så himla lätt att umgås. Inte en sekund är det tyst. Finns hur mycket som helst att prata om och mycket likheter känner jag fast vi levt så olika liv. Sist vi träffades var nog 7-8 års sen eller möjligen mer. Ett otvunget umgänge som jag ser fram emot upprepas nästa sommar för dom brukar komma upp nästan varje år. Så det blir inga 10 tills nästa gång här inte.


Av Anette - 8 juli 2010 14:55

....eller en grön liten besökare fick jag idag. Den kom krypandes över mitt solvarma köksgolv så grön och smidig och så himla oväntat

  

Här lyfter den nyfiket framdelen inför min gula filt. Jag hjälpte den ut sen. Gick en långpromenad på förmiddagen. 1 timme drygt och på hemvägen plockade jag en underbar bukett vilda blommor, se och njut med mig

  

Det är väl inte en alltför vågad gissning att larven hängde med i buketten hem till mig.


Igår hade jag energi till att skapa lite ljus i tillvaron. Eller i alla fall gjuta lite ljus att tända i höst när man vill kura ihop sig och mysa.

  

Vinröd/grå blev detta gänget och så gjorde jag om ett grönt till grannen. Hon hade eldat en del på tre olika gröna jag gjort tidigare och nu smälte jag om det och gjorde henne ett nytt fräscht

  

Var till henne med ljuset och fick mig en kaffeslurk och en pratstund. Hon hade varit till distriktsvården igår. Hade tid 1030. Kom dit 1015 men kom inte in förrän 1130. En gick före och så hade dom "glömt" min vän och granne. Hon sa ifrån att detta får inte hända igen. Jag orkar inte sitta så här. Men jag har ju bett förlåt säger sköterskan!!!  


Ja visst ska man säga förlåt när man gjort nått som inte var så bra. Men man bör väl även lära sig av det och se till att det inte upprepas. Man kan inte gå genom livet och göra hur som helst och bara säga förlåt och så fortsätta på samma sätt och så förlåt och om och om igen  


Ja hoppas vi får en underbar dag  

Av Anette - 4 juli 2010 15:53

Här ser ni min ätliga del av växterna, sallad, persilja, tomatplanta och sen ett prydnadsgräs. Har sått en kinesiskt gräslök med vitlökssmak men den hamnade bland penséerna och syns inte så mycket. Den blev lite kvävd där.  Här har jg tagetes och krasse som jag sått själv från frön jag tog från fjolårets blommor. Sen ett par lobelieror som jag ju då köpt. Blir fint när det får växa till sig och hänga lite över kanten  På väggen är det köpesblomster, fuccia, million bells, och små petunior som växer i IKEAs keramikkrukor som hör till köksredskapen. Funkar fint  Mina älskade penséer som luktar honung. Här har dom stått och blommat varje dag sen böjran på maj. Det är så underbart att se och lukta och njuta av dem    

Sista lådan där finns tagetes och ringblommor som jag dragit upp från frön jag tog av fjolårets blommor. Känns extra kul att man får dem så fina. Inte konstigt att jag trivs på min balkong i grönskan 

Av Anette - 3 juli 2010 21:05

   Bröderna Liikamaa

Ja, bilden säger ju så mycket så jag behöver inte skriva en massa.


Goa är dom, alla de små barnen

Av Anette - 2 juli 2010 18:29

Förr fick folk röka överallt.   Hemma hos icke-rökare togs det fram askfat och man bolmade på utan en tanke. Men vart efter det blev klart vilka negativa hälsoeffekter cigaretter har, så blev det otillåtet att röka på jobbet, i taxin, i offentliga miljöer, på skolor, och senast på krogen. Man har fört fram förslag om förbud mot balkongrökning som ännu inte genomförts.


Ja, det har varit en hetsjakt på rökare och den pågår fortfarande.


Det som jag nu upplever är att det smyger fram en liknande hetsjakt på oss som gillar att spruta på oss Eau de Toilett eller parfym Ja, lukta-gott.


På inviteringar till kurser står det ofta, tänkt på oss allergiker och ta ingen parfym. När man ska till sjukhuset samma lika. Åker man buss kan man få höra att jag kan inte sitta där hon luktar för mycket. Och även bland de nära och kära.


Jag har haft luktsinnet helt bort ett ta för många år sedan. Det kom tillbaka i spridda områden. Jag känner inte så starkt av dofter men älskar ju parfymer och lukta-gott-vatten av alla de slag. Lotioner, hudcremer och sånt. Får ofta höra att jag överdoserat när jag satt på så att jag själv känner av den. Och det är ju en av vistarna med det tycker jag. Att jag själv ska njuta av go-lukten.


Men visst förstår jag att alla inte mår bra av det. Alla har rätt till att andas och göra det utan besvär. En självklarhet men vi doft-älskare vill ju också gärna spruta på nått när vi gjort oss fina och ska någonstans. Där krockar det ibland.


Nu har jag kommit på en lösning.   Jag måste ta hänsyn så att folk omkring mig slipper få huvudvärk och svårt att andas. Så på kvällen när jag går till sängs efter att ha tvättat mig och borstat tänderna sprutar jag på så mycket jag vill så det luktar jättegott och i detta doftmoln somnar jag så gott.  


Det känns jättebra

Av Anette - 2 juli 2010 18:21

   Sola och ligga där och bli varm och go. Javisst svettig också men det rensar ju bara kroppen vill jag tro.



Men ligga på mage har ju varit en utopi för mig i flera somrar, på grund av stel nacke och värken. MEN i år kan jag. Det går att vrida på huvudet så pass att jag kan lägga ner det och inte få så ont att jag inte kom upp utan som förr fick krypa upp med huvudet kvar i solsängen och sen orma mig till en position som gjorde att jag fick lyfta huvudet med händerna. Och ja, jag mådde inte bra efter den övningen.    


Men nu går det riktigt bra. Bara jag lyfter sakta sakta och vrider sakta sakta tillbaka huvudet så går det att vrida det åt andra hållet och ligga kvar. Vilken triumf! Vilken seger för mig och min kropp.  

Av Anette - 2 juli 2010 17:01

Söndag for jag med svärsonen hemmifrån kl 0715 till Umeå busstation för vidare resa med bussen till Haparanda. Kl 1535 kom sonen med fam och hämtade mig.


Har varit hos dem till onsdag kl 1335 då bussen tog mig till Luleå och där hade jag 4tim paus som jag använde till att umgås med min kompis och vi gick på stan som i gamla tider. Shoppade och åt sallad och hade trevligt. Det är så lätt att hitta fina kläder i Luleå. Jag älskar att shoppa i den staden. Det blev två jumprar och en klänning.


Under dagarna i Haparanda kommun hann jag med en vänninneträff med oss f d kunskapslyftare. Vi träffades på en kina-pizza-restaurang och det var så trevligt. Hann träffa en av dem lite mer då jag kom till henne ett par timmar innan. Vi har alltid så himla mycket att prata om så vi behövde lite extra tid. Saknar dem men dom finns ju där och vi ses när det finns möjlighet.


Och bäst av allt så fick jag ju umgås med min 2åring till sonson   och så hans lillebror den nyfödde bebisen som idag blir 1 mån. Grattis bebis!  


Tog tåget från Luleå åtta på kvällen och skulle vara hemma kvart i tolv på natten men se det blev ju då försenat. 3,5 timme. Så jag kom hem 0310 och knallade då hem och la mig. Men jag kom ju hem ändå till sist. Sov på tåget med en klänning från väskan över mig och min värmedyna inkopplad under mig för det var så kallt. Men det gick ju bra det också.


Nu ut i solen igen  

Ovido - Quiz & Flashcards